O nas
Kontakt

Czy warto przerobić silniki spalinowe na pojazdy elektryczne? Miłośnicy klasycznych samochodów nie są przekonani

Laura Kowalczyk

The Classic Car and Restoration Show in Birmingham

Chociaż niektórzy właściciele klasycznych samochodów przechodzą na pojazdy elektryczne, nie wszyscy są na to gotowi.

Ponieważ niektórzy entuzjaści klasycznych samochodów wybierają bardziej ekologiczne i tańsze rozwiązania, coraz popularniejsza staje się konwersja klasycznych samochodów na elektryczne.

Na wystawie samochodowej w Birmingham w Wielkiej Brytanii Gordon-Keeble może pochwalić się silnikiem elektrycznym pod maską.

Wyprodukowano tylko 99 sztuk Gordon-Keeble, więc jest to już rzadki widok, ale ten wyjątkowy model jest jedyną istniejącą wersją elektryczną.

„Szczerze mówiąc, nie jestem wielkim miłośnikiem samochodów elektrycznych. Ale ten dostał nowe życie, ponieważ wyposażono go w silnik elektryczny. Nie sądzę, żeby tak naprawdę nie wyszedłby na rynek i byłby używany, gdyby tak się nie stało” – powiedział Stephen Kirby, członek West Berkshire Classic Vehicle Club.

Dlaczego niektórzy entuzjaści konwertują swoje klasyki?

Jednym z głównych powodów, dla których ludzie zamieniają swoje klasyki na elektryczne, jest to, że silniki elektryczne mają mniej ruchomych części niż silnik tradycyjny, co czyni samochód bardziej niezawodnym.

Jest to także tańsze dla osób poruszających się po miastach, ponieważ mogą uniknąć opłat za emisję gazów cieplarnianych.

Dzięki silnikowi elektrycznemu Nissana elektryczny Austin Healey zaprezentowany podczas pokazu samochodów klasycznych i renowacji Practical Classics jest całkowicie cichy i bezemisyjny.

W przypadku konwencjonalnego 6-cylindrowego rzędowego silnika benzynowego o pojemności 2,6 litra dzienna podróż po centrum Londynu będzie kosztować 12,50 funtów (14,60 euro).

„Zamieniając silnik na silnik elektryczny, zabiera się trochę duszy z samochodu” – powiedział Danny Hopkins, redaktor magazynu Practical Classics.

„Ale myślę, że tak naprawdę ludzie chcą po prostu cieszyć się, zwłaszcza w miastach, klasyką w miastach, utrzymywać ją w czystości, tanio i ogólnie bezobsługowo, więc tak, silnik elektryczny robi dużo sensu”.

Klasyczne samochody mają „bardzo ograniczone zastosowanie”

Nie każdy jest gotowy na zmianę.

Tradycjonaliści, którzy uważają, że wszystkim klasycznym samochodom należy przywrócić ich oryginalne specyfikacje, twierdzą, że przejście na napęd elektryczny popełnia „grzech”.

„Myślę, że musimy przyznać, że te samochody mają bardzo ograniczone zastosowanie, więc emisje, które wytwarzają w określonym czasie, są naprawdę niewielkie” – powiedział Mike Bindon, właściciel Classic Triumph TR5 z 2,5-litrowym silnikiem , sześciocylindrowy rzędowy silnik benzynowy.

Samochody elektryczne są ciche i dla niektórych dźwięk wydechu jest istotną częścią wrażeń i przyjemności z jazdy.

„W nadchodzących latach może się to stać czymś, co będziemy musieli zrobić. Jeśli chcesz wyjechać takim samochodem na drogę. Ale jeśli ci z Was doświadczyli dźwięku sześciocylindrowego układu wydechowego, prawdopodobnie naprawdę nie chcieliby aby to zrobić” – dodał Bindon.

Zdecydowana większość klasycznych samochodów nadal zachowuje swoje oryginalne silniki spalinowe, a elektryczne konwersje klasyków pozostają obszarem niszowym w społeczności.

W marcu na wystawie samochodów klasycznych i renowacji Practical Classics zaprezentowano ponad 1000 samochodów.

Więcej informacji na temat tej historii można znaleźć w filmie w odtwarzaczu multimedialnym powyżej.