Niedawno WizzAir jako pierwsza europejska linia lotnicza wprowadziła roczny bilet „All you can fly” w początkowej cenie 499 euro rocznie, która od 16 sierpnia wzrośnie do 599 euro rocznie.
Odkąd WizzAir niedawno wprowadził na rynek bilet „All you can fly”, pojawiło się wiele spekulacji na temat tego, czy warto inwestować w nieograniczone pakiety lotów i które inne linie lotnicze mogą pójść w ślady WizzAir.
Podróże po pandemii w dalszym ciągu cieszą się dużym popytem, a Światowa Rada ds. Podróży i Turystyki (WTTC) spodziewa się, że rok 2024 będzie rekordowy, a sektor podróży i turystyki prawdopodobnie wniesie globalny wkład o wartości 11,1 biliona dolarów (10,09 biliona euro).
Według Światowego Barometru Turystyki ONZ liczba podróży międzynarodowych wzrosła w pierwszym kwartale 2024 r. o około 20% w porównaniu z tym samym kwartałem ubiegłego roku, do około 285 milionów podróżnych.
Dlatego podróżni coraz częściej szukają lepszych ofert podróży i lotów opłacalnych. Do tej zmiany przyczynił się również utrzymujący się w wielu częściach świata kryzys kosztów utrzymania, znacznie zmniejszając dochód do dyspozycji.
Czy oferty lotów bez limitu to naprawdę dobry interes?
Obecnie wiele linii lotniczych oferuje oferty i bilety na loty do wielu miejsc docelowych, na wiele lotów lub na nieograniczone loty, jak na przykład WizzAir, Frontier Airlines, Air Canada i Porter Airlines, żeby wymienić tylko kilka.
Oferty te są zazwyczaj reklamowane jako oferujące znaczny potencjał oszczędności i umożliwiające zapalonym podróżnikom przeżywanie przygód kilka razy w roku.
Jednak nie zawsze tak jest, ponieważ w wielu przypadkach istnieje wiele ukrytych pułapek.
Pewna liczba nowych nielimitowanych ofert lotów może być ograniczona liczbą członków. Na przykład nowy bilet WizzAir „All you can fly” oferuje obecnie maksymalnie 10 000 członków. Członkowie ci są rozproszeni po kilku lotniskach w lokalizacjach obsługiwanych przez tę linię lotniczą, w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce Północnej i Azji Środkowej.
Wśród tych kierunków bilety na kilka popularnych europejskich lotnisk, m.in. Londyn Gatwick, Londyn Luton, Ateny, Barcelona El Prat i Paryż Orly, są już wyprzedane. Oznacza to, że podróżni, którzy planują większość podróży odbywać z tych lotnisk, nie będą już mogli korzystać z karnetu „All you can fly” do czasu wprowadzenia nowych subskrypcji.
Na chwilę obecną WizzAir nie ujawnił żadnych informacji na temat daty, liczby i charakteru abonamentów, które mogłyby być oferowane. W rezultacie, nawet jeśli podróżni są skłonni zapłacić, ryzykują utratę nieograniczonej liczby subskrypcji lotów, ponieważ wybrane przez nich lotnisko bardzo szybko się wyprzeda.
Te oferty lotów często obejmują dodatkowe opłaty, takie jak zryczałtowana opłata za lot, która zwykle ustalana jest na kwotę nominalną, np. 9,99 euro w przypadku WizzAir. Podobnie podróżni mogą być zobowiązani do zapłaty za swoje miejsca, a także opłaty za bagaż, jeśli chcą zabrać ze sobą bagaż rejestrowany lub bagaż podręczny, ponieważ w cenę oferty zazwyczaj wliczone są wyłącznie przedmioty osobiste.
Jest rzeczą oczywistą, że inne dodatki, takie jak przekąski czy napoje, również nie są wliczone w cenę.
Niektóre loty mogą również otwierać rezerwacje tylko z kilkudniowym wyprzedzeniem. Frontier Airlines umożliwia podróżnym międzynarodowym korzystanie z usługi „GoWild!” All you can fly” umożliwia rezerwację lotów międzynarodowych z 10-dniowym wyprzedzeniem, natomiast loty krajowe można rezerwować tylko z jednodniowym wyprzedzeniem. W przypadku chęci wcześniejszej rezerwacji podróży pobierana jest opłata za wcześniejszą rezerwację.
Rezerwacje WizzAir na karnet „All you can fly” można dokonać z trzydniowym wyprzedzeniem.
Dlatego wiele z tych nieograniczonych ofert lotów może być skierowanych do spontanicznych podróżników, choć potencjalnie nie są one odpowiednie dla podróżnych, którzy lubią planować z wyprzedzeniem.
Podobnie, ponieważ loty powrotne rozpoczynają się tylko z trzydniowym wyprzedzeniem i nie ma gwarancji miejsc, podróżni mogą nie być w stanie wrócić w wybranym terminie i będą zmuszeni wykazać się większą elastycznością. Oferty te mogą zatem nie być odpowiednie na dłuższe wycieczki.
W niektórych przypadkach może to również oznaczać wydanie większej ilości pieniędzy na rezerwację zaplanowanego lotu, abyś mógł wrócić, kiedy zajdzie taka potrzeba. Niektóre linie lotnicze oferują również kredyty na lot w jedną stronę, co może wymagać od podróżnych zakupu biletu w obie strony.
Linie lotnicze takie jak Air Canada również znacznie ograniczyły trasy lotów, umożliwiając podróżnym wybór jednej trasy z jednego miejsca docelowego do drugiego, zamiast mieszać i dopasowywać miejsca docelowe. Jednak tego typu pakiet może być przydatny dla studentów i osób regularnie podróżujących służbowo.
W przypadku tanich linii lotniczych, takich jak WizzAir, które już regularnie oferują loty ze zniżkami, podróżni mogą być zmuszeni do niezwykle częstych lotów, aby w pełni wykorzystać swój bilet, który nie zawsze odpowiada rozkładowi lotów.
Tak więc, choć nieograniczone oferty lotów mogą początkowo wydawać się atrakcyjne, to czy będą dla Ciebie dobre, ostatecznie zależy od tego, jak często z nich korzystasz i od rodzaju podróżującego.