Kiedy supergwiazda piosenkarka i autorka tekstów Taylor Swift staje się ofiarą krytyki za „nadmierne” korzystanie z prywatnego odrzutowca, jak naprawdę szkodliwe będą tysiące samolotów lecących do Las Vegas na Super Bowl w ten weekend?
Tegoroczny Super Bowl już prawie się zbliża, a poza ekscytacją związaną ze sportem – i obecną kobietą, Taylor Swift – istnieją obawy, że wydarzenie to może mieć niszczycielskie skutki dla środowiska.
Wydarzenie, które odbędzie się w niedzielę w Las Vegas w stanie Nevada, potwierdzono, że co najmniej 475 miejsc parkingowych dla prywatnych odrzutowców jest już zapełnionych celebrytami i VIP-ami przylatującymi z całych Stanów Zjednoczonych i świata.
W tym tygodniu urzędnicy Federalnej Administracji Lotniczej ogłosili, że kilka tygodni temu cztery lotniska bezpośrednio otaczające Las Vegas osiągnęły już pełną przepustowość dla prywatnych samolotów.
Wśród nich prawdopodobnie znajdzie się Taylor Swift, dziewczyna Travisa Kelce’a, zawodnika drużyny Kansas City Chiefs, która w meczu o mistrzostwo NFL zmierzy się z rywalem z futbolu amerykańskiego, San Francisco 49ers.
Dlaczego Taylor Swift spotyka się z krytyką za korzystanie z prywatnego odrzutowca?
W ostatnich tygodniach rozkład lotów Swift był szeroko analizowany, a niektórzy twierdzili, że jest on nadmierny w obliczu kryzysu klimatycznego.
Ta niezwykle popularna amerykańska piosenkarka i autorka tekstów jest często wymieniana wśród najaktywniejszych użytkowników prywatnych odrzutowców.
Z ankiety przeprowadzonej przez firmę Yard zajmującą się marketingiem zrównoważonego rozwoju wynika, że jej prywatny samolot wyemitował około 8300 ton emisji dwutlenku węgla w 2022 r. – to 1184 razy więcej niż całkowita roczna emisja przeciętnego człowieka.
Chociaż rzecznicy Swift sprzeciwiali się tej liczbie, twierdząc, że rekompensuje ona swoje podróże zakupem kredytów węglowych, niektórzy eksperci kwestionują prawdziwą skuteczność kompensowania emisji dwutlenku węgla.
W tym tygodniu Swift zagroziła podjęciem kroków prawnych przeciwko studentce, która śledziła korzystanie z jej prywatnego odrzutowca.
Jack Sweeney, 22-latek studiujący informatykę na Uniwersytecie Centralnej Florydy, zasłynął z wykorzystywania publicznych danych i mediów społecznościowych do śledzenia prywatnych odrzutowców miliarderów, polityków i innych celebrytów.
W liście udostępnionym przez Sweeneya Associated Press prawnicy Swift zarzucili, że śledzenie prawdopodobnie da prześladowcom informację o jej lokalizacji.
Twierdzą, że skutecznie zapewnia „osobom, które zamierzają ją skrzywdzić lub mają nikczemne lub brutalne zamiary, plan działania umożliwiający realizację ich planów”.
Sweeney utrzymuje jednak, że nigdy nie zamierza wyrządzić żadnej szkody poprzez śledzenie, ale jest oddany utrzymywaniu znaczenia przejrzystości i informacji publicznej.
„Należy rozsądnie oczekiwać, że ich odrzutowiec będzie śledzony, niezależnie od tego, czy to ja to robię, czy nie, ponieważ jest to w końcu informacja publiczna” – powiedział.
Niezależnie od tego, czy nie jest jasne, czy odkrycia Sweeneya odegrały rolę w tym, że Swift najwyraźniej sprzedała w tym tygodniu jeden ze swoich dwóch prywatnych odrzutowców, z pewnością to on stoi za najnowszymi kontrowersjami wokół jej śladu węglowego.
Ujawnił, że 34-letnia gwiazda muzyki pop jednym ze swoich odrzutowców odbyła 13-minutowy lot przez miasto St Louis w stanie Missouri. Wkrótce wskazano, że tę samą podróż można było z łatwością odbyć samochodem w zaledwie 30 minut – i przy znacznie mniejszym wpływie na środowisko.
Szybko jednak okazało się, że Swift mógł już sprzedać samolot w momencie tego lotu. Na koncie Sweeneya na Twitterze – dawniej X – podano, że rejestracja samolotu uległa zmianie 4 lutego, wkrótce po kontrowersyjnym locie.
Sugeruje to, że zamiast tego podróż mogła zostać wykorzystana do celów konserwacyjnych lub demonstracyjnych, a nie do transportu Swifta.
Jak szkodliwe będą podróże lotnicze podczas weekendu Super Bowl?
Szacuje się, że przed niedzielnym rozpoczęciem turnieju tysiące graczy i fanów finansowanej przez Arabię Saudyjską ligi LIV Golf również przyjedzie do miasta na turniej odbywający się od czwartku do soboty w Las Vegas Country Club.
To wcześniej kolejne 60 000 widzów zejdzie na stadion Allegiant na mecz futbolu amerykańskiego.
Średnio dziennie w Las Vegas na lotnisko przylatuje i wychodzi około 160 000 pasażerów. Rok 2023 był rekordowy – przewiózło przez niego 57,6 mln pasażerów.
Według Krajowego Stowarzyszenia Lotnictwa Biznesowego ruch lotniczy w najbliższy weekend będzie jeszcze wzmożony.
Loty komercyjne są jednak znacznie mniej szkodliwe dla środowiska niż te wykonywane prywatnymi odrzutowcami.
W zeszłym roku organizacja pozarządowa Transport and Environment obliczyła, że w przeliczeniu na pasażera są one od pięciu do 14 razy bardziej zanieczyszczające środowisko niż loty komercyjne i aż 50 razy bardziej zanieczyszczające niż pociągi.
Liczby te sprawiają, że prywatne odrzutowce są zdecydowanie najbardziej zanieczyszczającym środkiem transportu na świecie w przeliczeniu na pasażerokilometr.
Władze Las Vegas ogłosiły, że nadal są dostępne tzw. loty typu „drop and go” – to właśnie tam piloci zostawiają pasażerów, a następnie lecą na inne lotnisko, aby zaparkować swoje odrzutowce.
Jak złe są loty prywatnym odrzutowcem pod względem emisji?
Dokładne dane dotyczące liczby prywatnych odrzutowców, które wejdą w przestrzeń powietrzną wokół Las Vegas w ten weekend, zostaną opublikowane dopiero po zakończeniu wydarzenia, ale eksperci będą z zaniepokojeniem przyglądać się sprawie.
Nie będzie również wiadomo dokładnie, jakie szkody wyrządzą te loty dla środowiska, ale jeśli można opierać się na wcześniej opublikowanych danych, są one prawdopodobnie duże.
Z badania opublikowanego w zeszłym roku wynika, że w Europie ostatnio gwałtownie wzrosły emisje z prywatnych odrzutowców.
Z raportu Greenpeace wynika, że prywatne odrzutowce na kontynencie wyemitowały łącznie 5,3 miliona ton CO2 w ciągu ostatnich trzech lat.
Wzrosła także liczba lotów prywatnych – z nieco poniżej 119 000 w 2020 r. do 573 000 w 2022 r.
Taka ilość dwutlenku węgla to więcej, niż Uganda – kraj zamieszkiwany przez 46 milionów ludzi – wytwarza w ciągu całego roku.
W Europie największymi przestępcami w zakresie wypompowywania gazów cieplarnianych są Wielka Brytania – z 501 077 ton CO2 w 2022 r. – oraz Francja i Włochy, które wyemitowały odpowiednio 383 061 ton i 266 082 ton gazów cieplarnianych z ruchu prywatnych odrzutowców.
Pod koniec ubiegłego roku ponad 75 organizacji z całej Europy podpisało list otwarty wzywający do wprowadzenia zakazu korzystania z prywatnych odrzutowców, chociaż Komisja Transportu UE wykluczyła wcześniej podobne przepisy w 2023 r.
Działacze twierdzą, że wybór ten był „kolejną straconą szansą” na ograniczenie „emisji luksusowych pojazdów”.
Czy jest już za późno, aby powstrzymać szkody wyrządzone przez ruch lotniczy podczas Super Bowl?
W Stanach Zjednoczonych nie opublikowano listy gości prawdopodobnie największego wydarzenia w światowym sporcie – ale nie tylko Taylor Swift była przedmiotem kontroli w związku z korzystaniem z prywatnego odrzutowca.
Osoby takie jak Bill Gates, Elon Musk i Leonardo DiCaprio często spotykają się z krytyką z powodu „nadmiernego” korzystania z prywatnych samolotów.
Podobnie jak Swift, Bill Gates często bronił swoich podróży, twierdząc, że on również kupuje offsety i wspiera czyste technologie oraz inne inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Jednakże pozostaje niezliczona ilość pytań dotyczących skuteczności offsetów.
Krytycy twierdzą, że są one luźno regulowane, a badania sugerują, że niektóre programy przeszacowują rzeczywistą ilość wychwytywanego dwutlenku węgla.
Kilka linii lotniczych jest w trakcie opracowywania samolotów, które będą zasilane energią elektryczną, a zatem nie będą emitować spalin.
Na razie jednak eksperci mają nadzieję, że VIP-y udający się do Las Vegas zdecydują się znacznie ograniczyć korzystanie z wysoce zanieczyszczających prywatnych odrzutowców – ale wydaje się to mało prawdopodobne przed niedzielą.