Indie stały się jednym z najszybciej rozwijających się rynków pojazdów elektrycznych na świecie.
Indie mają obecnie miliony właścicieli pojazdów elektrycznych (EV), a popularne motocykle, hulajnogi i riksze stanowią ponad 90% pojazdów.
Jak wynika z kwietniowego raportu MAE, ponad połowa rejestracji trójkołowców w Indiach w 2022 r. to pojazdy elektryczne.
Analitycy twierdzą, że rynek rośnie, częściowo dzięki rządowemu programowi o wartości 1,3 miliarda dolarów, którego celem jest zachęcanie do produkcji pojazdów elektrycznych w kraju i zapewnianie klientom rabatów.
Rosnące koszty paliwa w ciągu ostatniej dekady i świadomość konsumentów w zakresie długoterminowych korzyści kosztowych również napędzają sprzedaż.
„Nigdy nie zabraknie mi ładunku”
Pojazdy elektryczne są reklamowane jako rozwiązanie pozwalające obniżyć emisję gazów cieplarnianych i poprawić jakość powietrza.
Eksperci twierdzą, że aby rynek pojazdów elektrycznych mógł skutecznie ograniczyć emisję gazów cieplarnianych, kluczowe będzie odejście od wytwarzania energii elektrycznej z paliw kopalnych, zarządzanie krytycznymi łańcuchami dostaw minerałów i zwiększenie sprzedaży pojazdów elektrycznych w różnych środowiskach społeczno-gospodarczych w kraju.
Santhosh Kumar (23 l.), kierowca rikszy elektrycznej w firmie logistycznej City Link z siedzibą w Bengaluru, również może odczuć korzyści płynące z tej zmiany.
Odkąd przeszedłem na napęd elektryczny, „pojazd nigdy się nie psuje, a wokół jest wiele punktów ładowania, więc nigdy nie zabraknie mi ładunku” – powiedział Kumar.
Według Elizabeth Connolly, analityk ds. technologii energetycznych i transportu w IEA, liczba punktów ładowania w kraju wzrosła dziesięciokrotnie.
Choć Kumar nie ma jeszcze własnego pojazdu elektrycznego – ten, którym jeździ, należy do firmy – jego marzeniem jest zakup własnego lub nawet kilku, które będzie mógł następnie wynająć. Uważa, że w jego branży „to tylko kwestia czasu, zanim wszyscy przestawią się na napęd elektryczny”.
Dwu- i trzykołowe pojazdy są również najczęściej wykorzystywane w branży usługowej do transportu osób lub dostaw, co oznacza, że szybko pokonują kilometry, co sprawia, że pojazd elektryczny jest zauważalnie tańszą opcją niż płacenie za benzynę, powiedział NC Thirumalai z think tanku w Bengaluru , Centrum Studiów nad Nauką, Technologią i Polityką.
Dodał jednak, że aby pojazdy elektryczne były opłacalne w dłuższej perspektywie, należy zabezpieczyć łańcuchy dostaw kluczowych minerałów wykorzystywanych przez producentów do produkcji akumulatorów i innych części. Należy również oczyścić źródła energii elektrycznej wykorzystywane do ładowania pojazdów.
Według raportów rządowych obecnie ponad trzy czwarte indyjskiej energii elektrycznej wytwarza się z paliw kopalnych – głównie węgla. Firmy wydobywcze, w tym te z Indii, znalazły się pod ostrzałem z powodu niebezpiecznych praktyk wydobycia minerałów potrzebnych do produkcji podzespołów pojazdów elektrycznych i innej infrastruktury czystej energii.
Thirumalai optymistycznie patrzy na czystszą energię elektryczną w przyszłości. „Ogromny nacisk na odnawialne źródła energii w kraju” oznacza, że emisje pojazdów elektrycznych powinny z czasem się zmniejszyć.
Więcej informacji na temat tej historii można znaleźć w filmie w odtwarzaczu multimedialnym powyżej.