Pianista jazzowy i piosenkarz Les McCann zmarł w ostatnich dniach 2023 roku. Pozostawił po sobie dziedzictwo pioniera jazz-soulu i długą listę sampli w świecie hip-hopu. Być może znasz jego twórczość lepiej, niż myślisz…
W piątek 29 grudnia 2023 roku w wieku 88 lat zmarł legendarny pianista jazzowy Les McCann.
Multiinstrumentalista urodził się w Lexington w stanie Kentucky w 1935 roku i samodzielnie uczył się gry na fortepianie po śmierci pierwszego nauczyciela po kilku lekcjach w wieku sześciu lat.
Dla tych, którzy już znają McCanna, jego dziedzictwo jest ogromne dla świata jazzu. Był kamieniem węgielnym rodzącego się gatunku jazz-soul w latach 60-tych. Kompozycje takie jak protestacyjna piosenka „Compared to What”, piosenka o charakterze funkowym, napisana po raz pierwszy przez Gene’a McDanielsa, zyskały międzynarodową sławę McCanna, gdy jego wersja na żywo z festiwalu jazzowego w Montreux w 1968 r. połączyła jazzowe riffy utworu z wokalem McCanna w stylu gospel.
Nawet jeśli nie przepadasz za jazzem i historią soulu, twórczość McCanna prawdopodobnie znasz lepiej, niż mógłbyś się spodziewać.
Hip-hop zawsze kochał próbki jazzu, a twórczość McCanna nie była obca producentom hiphopowym od samego początku. Od wczesnych pionierów, takich jak Eric B. i Rakim, po współczesnych innowatorów, takich jak Black Thought, hip-hop zmienił melodie i bity McCanna, tworząc jedne z najsłynniejszych piosenek w swoim gatunku.
To naprawdę żadna niespodzianka. Wirtuozowska umiejętność McCanna w łączeniu złożonych melodii jazzowych z porywającymi stylizacjami soulowymi sprawia, że jego twórczość dojrzała do hip-hopu.
Oto nasze 5 najlepszych przykładowych zastosowań muzyki McCanna:
„Następny odcinek” – Snoop Dogg z udziałem Dr. Dre
Mówiłem ci, że twórczość McCanna pojawiała się w wielkich utworach. Od czego więc zacząć, jeśli nie od jednego z najbardziej kultowych duetów hip-hopu. Charakterystyczny Snoop Dogg wraz z legendarnym producentem Dr. Dre wyprodukowali znacznie więcej podstawowych utworów hiphopowych, niż im się należało.
„The Next Epizod”, główny singiel z powracającego albumu Dre „2001”, mógł zostać oficjalnie wydany w 1999 roku, ale piosenka ma głębsze korzenie. Pierwsza wersja, pierwotnie nagrana na album Snoopa „Doggystyle” z 1993 r., zawierała utwór „Go On and Cry” McCanna i saksofonisty Eddiego Harrisa, interpolowany słynną linią melodyczną z piosenki Davida McCalluma „The Edge”.
„Dziesięć przykazań cracku” – notoryczne DUŻE
Z jednego zestawu legend lat 90. do drugiego. Ostatni album Biggie Smalls „Life After Death” zawierał wstrząsającą piosenkę „Ten Crack Commandments”, w której raper przedstawił swoją życiową radę dotyczącą powstrzymania się od kariery handlarza crackiem.
To bezkompromisowa piosenka bez refrenu, a raczej lista pełnych bólu spostrzeżeń Biggiego. Tempo utrzymane jest w tle dzięki mocno zredagowanej próbce linii melodycznej w stylu bossa novy McCanna, która prowadzi do jego utworu „Vallarta”.
„Rozbij to” – Cypress Hill
Mniej więcej w połowie legendarnego wykonania McCanna „Compared to What” na festiwalu jazzowym w Montreux Harris wchodzi z ostrym, ekspresyjnym solo na saksofonie. To samo solo pojawia się ponownie w krótkim utworze Cypress Hill „Break It Up”.
Choć może nie pojawia się na jednym z bardziej znanych utworów pionierów stonerowego hip-hopu, pokazuje szacunek, jaki największe nazwiska tego gatunku darzą tego muzyka, wpychając twórczość McCanna w każdy zakątek historii hip-hopu.
„Łza” – masowy atak
Od sceny hiphopowej na Zachodnim Wybrzeżu po angielski triphop – można znaleźć odciski palców McCanna. Pochodząca z Bristolu grupa Massive Attack była częścią nowej sceny lat 90., która połączyła hip-hop z elektronicznymi samplami dubowymi, tworząc zupełnie nowy psychodeliczny gatunek.
Możesz być zaskoczony, gdy dowiesz się, że kultowy beat, który napędza ich piosenkę „Teardrop” z 1998 roku, został zaczerpnięty bezpośrednio z rytmu perkusyjnego w piosence „Sometimes I Cry” McCanna z jego albumu „Layers” z 1973 roku.
„Right Back At You” – Mobb Deep z udziałem Ghostface Killah, Raekown i Big Noyd
Jedno z największych skupisk talentów hiphopowych ze Wschodniego Wybrzeża na jednej płycie zawierającej muzykalność McCanna. Duet z Queens w Nowym Jorku, Mobb Deep, zaprosił do tego utworu nie jednego, ale dwóch członków Wu-Tang Clan, a także stałego współpracownika Big Noyda, z drugiego albumu „The Infamous” z 1995 roku.
Zaczerpnięty z utworu McCanna „Benjamin” Mobb Deep na nowo przywłaszcza ponure akordy gitarowe, które tworzą początek jego ekspresyjnej solówki na fortepianie, i przekształca je w rytm rozmyślań pięciu raperów o kruchości życia, gdy w grę wchodzi broń.