O nas
Kontakt

Europoglądy. Ludzie w branży rejsów wycieczkowych chcą być życzliwymi sąsiadami i dobrymi gośćmi

Laura Kowalczyk

Europoglądy.  Ludzie w branży rejsów wycieczkowych chcą być życzliwymi sąsiadami i dobrymi gośćmi

Staramy się być dużą częścią rozwiązania, mimo że jest nas niewielu. Linie wycieczkowe inwestują znaczne kwoty, aby do 2050 r. osiągnąć zerową liczbę rejsów netto. Zwodowane dziś statki należą do najbardziej zaawansowanych technologicznie i energooszczędnych w historii naszego sektora, pisze Marie-Caroline Laurent

Jako Europejczycy mamy zaszczyt żyć na kontynencie o tak zróżnicowanym dziedzictwie kulturowym, wielu tętniących życiem miastach i spektakularnych wybrzeżach.

Jesteśmy wrażliwi na potrzebę dbania o nasze domy i miejsca, które odwiedzamy, nie tylko z szacunku dla ludzi, którzy tam obecnie mieszkają, ale także dla dobra naszych dzieci i przyszłych pokoleń.

Ten szacunek do drugiego człowieka jest esencją podróżowania. Dla ludzi z branży wycieczkowej chcemy być dobrymi sąsiadami i gośćmi i współpracujemy w harmonii z portami w całej Europie.

Co tak naprawdę kryje się za przeniesieniem rejsów wycieczkowych i portu promowego w Barcelonie?

Raporty dotyczące ostatnich decyzji portów mogą wydawać się sugerować coś innego. Latem tego roku Port w Barcelonie ogłosił, że rejsy wycieczkowe i promy zostały przeniesione na nabrzeże Adosat, z dala od dzielnic mieszkaniowych miasta.

A jednak przy formułowaniu tej decyzji przeoczono jeden istotny czynnik; wspierającą rolę, jaką linie wycieczkowe odgrywają w procesie decyzyjnym.

Turystyka wycieczkowa jest planowana z wieloletnim wyprzedzeniem. Weź pod uwagę, że wiele osób już rezerwuje wakacje na rejsie na rok 2026 i później. Oznacza to, że linie wycieczkowe i porty mogą określać swoje przyszłe potrzeby z większą pewnością niż wiele innych form turystyki.

Skala inwestycji – ponad 270 mln euro – nie tylko nie ogranicza operacji wycieczkowych, ale potwierdza znaczenie rejsów wycieczkowych dla przyszłej działalności portu.

Widok na
Widok na statek „Harmony of the Seas” zadokowany w Barcelonie, czerwiec 2016 r

W związku z tym decyzję o przeniesieniu działalności wycieczkowej poza obszary mieszkalne należy uznać za to, czym jest – zwieńczeniem lat planowania i dialogu między portem a liniami wycieczkowymi.

W wyniku tej przeprowadzki pasażerowie statków wycieczkowych będą mogli korzystać z nowych, nowoczesnych obiektów terminalowych, a mieszkańcy miasta zyskają ponad 13 600 metrów kwadratowych nowej przestrzeni publicznej.

Skala inwestycji – ponad 270 mln euro – nie tylko nie ogranicza operacji wycieczkowych, ale potwierdza znaczenie rejsów wycieczkowych dla przyszłej działalności portu.

Port inwestuje również dodatkowe 80 mln euro w dostarczanie energii elektrycznej z lądu na nabrzeżu Adosat, eliminując emisje podczas cumowania statków.

Innowacje i dążenie do zerowej wartości netto wśród najważniejszych priorytetów

Ważne jest, aby uspokoić społeczności portowe, które mają pytania dotyczące działań branży, aby zmniejszyć swój wpływ na środowisko.

Linie wycieczkowe inwestują znaczne kwoty, aby do 2050 r. osiągnąć zerowe rejsy netto. Zwodowane dziś statki należą do najbardziej zaawansowanych technologicznie i energooszczędnych w historii naszego sektora.

Zróbmy więcej, aby porty zawinięcia, zwłaszcza na wyspach, stały się miejscami docelowymi bardziej zrównoważonymi pod względem środowiskowym i włączającymi społecznie, jednocześnie nadal promując i chroniąc ich urok.

Posłanka do Parlamentu Europejskiego Josianne Cutajar (Malta – Partit Laburista, S&D)

fala turystyczna do pasażerów statku wycieczkowego z Centrum Turystycznego Kanału Panamskiego w Agua Clara, maj 2018
fala turystyczna do pasażerów statku wycieczkowego z Centrum Turystycznego Kanału Panamskiego w Agua Clara, maj 2018

Linie wycieczkowe poszukują nowych i bardziej zrównoważonych alternatywnych źródeł energii, takich jak zrównoważone biopaliwa, syntetyczne e-paliwa z certyfikatami międzynarodowymi, takie jak e-metan i e-metanol, akumulatory elektryczne, bio-LNG, syntetyczny LNG, metanol lub wodorowe ogniwa paliwowe, elektrownie wiatrowe i słoneczne.

Jak zauważa eurodeputowana S&D Josianne Cutajar z Malty: „Turystyka rejsowa sprzyja wymianie międzykulturowej, a jednocześnie jest pionierem w zakresie włączania turystów. Ufam, że ciągły dialog z branżą pozostaje niezbędny do dalszego rozwijania programu zrównoważonych podróży w oparciu o autentyczne doświadczenia”.

„Zróbmy więcej, aby porty zawinięcia, zwłaszcza na wyspach, stały się miejscami docelowymi bardziej zrównoważonymi środowiskowo i włączającymi społecznie, jednocześnie nadal promując i chroniąc ich urok. Publiczne i prywatne inwestycje w nowe zielone technologie i inicjatywy, takie jak wykorzystanie energii elektrycznej z lądu, będą z pewnością przewodzi tutaj” – powiedział Cutajar.

Niewielkie liczby, duża część rozwiązania

Staramy się być dużą częścią rozwiązania, mimo że jest nas niewielu. W rzeczywistości, biorąc pod uwagę wielkość naszego wpływu gospodarczego, często zaskakuje ludzi informacja, że ​​turyści wycieczkowi stanowią bardzo małą część osób odwiedzających nasze europejskie stolice.

Według niedawnego raportu „Lizbona i rejsy”, przyjętego niemal jednogłośnie przez Zgromadzenie Miejskie Lizbony w październiku i opartego na danych portowych z lat 2014–2022, „turystyka rejsowa nie przyczynia się do przeciążenia turystycznego Lizbony”.

W raporcie stwierdzono, że wręcz przeciwnie, turystyka rejsowa ogranicza sezonowość i zapewnia bardziej stały przepływ turystów.

Amsterdam to kolejne miasto, o którym mówi się w wiadomościach o planach rejsów. Dyskusje na temat przeniesienia działalności wycieczkowej poza obszary miejskie toczą się pomiędzy władzami portu i miasta od kilku lat i będą kontynuowane.

W tym czasie inwestycje dokonane przez port i terminal pasażerski, które umożliwią statkom podłączenie do lądowej infrastruktury elektroenergetycznej, mogą zapewnić, że zrównoważone funkcjonowanie jest priorytetem.

Rozważając priorytety przyszłego zarządzania turystyką, władze miast mogą chcieć wziąć pod uwagę następujący fakt: spośród ponad 21 milionów turystów odwiedzających Amsterdam każdego roku około 1% przybywa statkiem wycieczkowym.