O nas
Kontakt

Fan Harry’ego Pottera? To może być Twoja ostatnia szansa na przejażdżkę kultowym Hogwart Express

Laura Kowalczyk

Fan Harry'ego Pottera?  To może być Twoja ostatnia szansa na przejażdżkę kultowym Hogwart Express

Jakobickie podróże przez wiadukt Glenfinnan w Szkocji w przyszłym roku będą zagrożone.

Pociąg „Hogwart Express” – jedna z najbardziej znanych atrakcji kolejowych w Wielkiej Brytanii – boryka się z problemami.

Tradycyjny pociąg, którym Harry Potter i spółka dowożą do szkoły, nazywany jest jakobickim pociągiem parowym. W świecie mugoli operatorzy kolei West Coast Railways (WCR) muszą przestrzegać pewnych rygorystycznych przepisów bezpieczeństwa.

Stara jakobicka lokomotywa WCR narusza zasady Urzędu Kolei i Dróg (ORR) dotyczące blokowania drzwi. Brytyjski organ regulacyjny ds. systemu kolei twierdzi, że w drzwiach wagonów należy montować centralny zamek – modernizacja, która według firmy byłaby zbyt kosztowna.

Może to oznaczać, że od marca przyszłego roku jakobickie podróże przez przepiękny wiadukt Glenfinnan w Szkocji będą niedostępne.

Kalendarium problemów prawnych Jakobitów

To ciągła saga. ORR wcześniej zapewnił dwa 10-letnie zwolnienia z przepisów dotyczących zamykania drzwi wagonów, które wygasły w marcu 2023 r.

Po lipcowej inspekcji organ regulacyjny stwierdził, że problemy z dodatkowymi zamkami drzwi narażają pasażerów „na ryzyko poważnych obrażeń ciała”. Stwierdzono również, że stewardzi nie powstrzymywali ludzi przed opieraniem się o drzwi lub wywieszaniem się przez otwarte okna podczas jazdy pociągu.

Jednak w sierpniu ORR przyznał jakobitom tymczasowe zwolnienie. To zwolnienie wygasło 30 listopada, a operator otrzymał kolejne przedłużenie do początków przyszłego roku.

Jak podaje BBC, oczekiwany jest wynik kontroli sądowej dotyczącej wymagań dotyczących systemu blokowania w styczniu. A WCR może dalej przeżuwać sprawę do czasu wydania wyroku lub do 29 lutego 2024 r. – w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

Dyrektor handlowy przedsiębiorstwa kolejowego, James Shuttleworth, z radością przyjął kolejne zaświadczenie o zwolnieniu. „Jednakże” – powiedział – „ta sytuacja pozostaje niepewna, ponieważ nasze długie doświadczenie i wartość, jaką wnosimy społecznościom lokalnym i krajowym, zależą od decyzji sądu”.

„Nadal nalegamy na kontynuację dziedzictwa kolejowego Wielkiej Brytanii dla przyszłych pokoleń na głównej linii kolejowej” – powiedział ogólnokrajowemu nadawcy.

WCR stwierdziło wcześniej, że nowe systemy blokowania drzwi będą kosztować ponad 8 milionów euro, co zniweczy dziesięcioletnie zyski.

Słynny wiadukt Glenfinnan w Inverness-shire ma 21 łuków.
Słynny wiadukt Glenfinnan w Inverness-shire ma 21 łuków.

Czy nadal można kupić bilety na pociąg Hogwart Express?

Oferujący zapierające dech w piersiach widoki na jezioro Loch Shiel, 21-łukowy wiadukt Glenfinnan w Inverness-shire jest niewątpliwie najbardziej charakterystyczną częścią linii West Highland Line.

Ale licząca 135 km trasa Jacobite w obie strony z Fort William do Mallaig obejmuje także wiele innych imponujących miejsc – od najwyższej góry Wielkiej Brytanii (Ben Nevis) po najgłębsze słodkowodne jezioro (Loch Morar).

W szczycie sezonu do końca linii dojeżdża dziennie około 750 osób. Podczas gdy wielu innych woli korzystać z trybu obserwatora pociągu, podróżuje w okolicę, aby obserwować, jak przelatuje.

Mimo niepewnej przyszłości ruszyła sprzedaż biletów na sezon pociągów 2024, który rozpocznie się 24 marca.

Standardowy bilet powrotny dla osoby dorosłej kosztuje 65 GBP (76 EUR), a droższa opcja przedziału kosztuje 398 GBP (464 EUR).