W ten wtorek otwiera się festiwal, który dla fanów gatunku stał się synonimem horroru. Wśród tegorocznych nowości jest retrospektywa filmów zakazanych przez cenzurę w Portugalii.
MOTELX, który rozpoczyna się w najbliższy wtorek i przynosi horror do Lizbony na tydzień, dojrzewa wraz z tą 18. edycją. To kamień milowy, z którego dumny jest Pedro Souto, jeden z założycieli i dyrektorów (wraz z João Monteiro) tego festiwalu w 100% poświęconego kinu grozy, który przyciąga do kina São Jorge coraz większą liczbę widzów. Nie tylko wzrosła widownia, ale także liczba portugalskich filmów w różnych sekcjach: „Przez lata otrzymaliśmy ponad 1000 portugalskich filmów” — mówi Souto. „Jeśli na początku oferta portugalskiego kina była szczątkowa, zaczęła bardzo mocno rosnąć, szczególnie od trzeciego roku, kiedy stworzono nagrodę za najlepszy portugalski film krótkometrażowy” — dodaje.
Festiwal rozpoczyna się Nie mów nic złego (USA), autorstwa Jamesa Watkinsa, przeróbka duński film, który wyszedł z edycji MOTELX 2022 z główną nagrodą i zamyka się Surfer (Australia/Irlandia), w reżyserii Lorcana Finnegana, z Nicholasem Cage’em w roli głównej.
Gdyby nie chodziło o festiwal horrorów, Souto podkreśla „pentagram” składający się z pięciu filmów: mrożącego krew w żyłach thrillera niemieckiego reżysera Tilmana Singera, Kukułka, akcja rozgrywa się w ośrodku w Alpach pełnym mrocznych sekretów, z udziałem Hunter Schafer, aktorki z serialu „Euforia”; kanadyjski film W gwałtownej naturzeprzez Chrisa Nasha, Kuriozumktóry pochodzi z Irlandii i został napisany przez Damiana McCarthy’ego i obiecuje mnóstwo strachu, a także MaXXXina autorstwa Ti West (USA). I na koniec, ale nie mniej ważne, Substancjahorror ciała francuskiej reżyserki Coralie Fargeat, z Demi Moore i Margaret Qualley w rolach głównych. Film zdobył nagrodę za najlepszy scenariusz na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Cannes.
Oprócz wyżej wymienionych Kuriozumpięć innych filmów fabularnych wejdzie do głównej sekcji konkursowej festiwalu, gdzie będą rywalizować o Meliès d’Argent dla najlepszego europejskiego horroru. Zwycięzca uzyska wstęp do konkursu o Meliès d’Or, który zostanie przyznany na festiwalu w Sitges w przyszłym miesiącu.
Złe Diabły (Austria/Niemcy), Veronika Franz i Severin Fiala, Fréwaka (Irlandia), autorstwa Aislinn Clarke, W Kółku Toten (Niemcy) autorstwa Ayse Polat, Planeta B (Francja/Belgia) w reżyserii Aude Léa Rapin z Adèle Exarchopoulos w roli głównej oraz She loved blossoms (Grecja/Francja) w reżyserii Yannisa Veslemesa uzupełniają nominacje do nagrody Meliès d’Argent.
Od Room Service po Lost Room… sekcje dla każdego gustu
Jednak to w sekcji „Room Service”**, poświęconej filmom z czterech stron świata i prezentowanej poza konkursem, można znaleźć niektóre z najbardziej wyczekiwanych filmów tego roku.
Kolejnym ważnym osiągnięciem kierownictwa festiwalu jest najnowszy i nieoczekiwany film amerykańskich braci Davida i Nathana Zellnerów, Zachód Słońca Sasquatcha (producentem wykonawczym jest Ari Aster, reżyser Dziedziczny I Środek lata), dziwaczny i rygorystyczny portret codziennego życia rodziny stworzeń. Premiera w Portugalii odbędzie się również Wampir humaniste cherche suicidaire wyrażający zgodęautorstwa Ariane Louis-Seize (Kanada) i koprodukcji anglo-amerykańskiej Twój potwórautorstwa Caroline Lindy.
W sekcji „Quarto Perdido” poświęconej portugalskiemu horrorowi, najważniejszy jest Wina (1980), film, który był debiutem filmowym kompozytora i dyrygenta António Victorino D’Almeidy (który z pewnością będzie obecny na pokazie) i jednym z pierwszych przykładów fikcji o wojnie kolonialnej po 25 kwietnia. Podróż przez gatunkową filmografię kraju ma kolejny przystanek w As Desventuras de Drácula Von Barreto nas Terras da Reforma Agrária (The Misadventures of Dracula Von Barreto in the Lands of Agrarian Reform) (1977), krótkometrażowy film wyprodukowany przez Cinema Cell PCP.
Honorowanie rewolucji
Skoro mówimy o okresie rewolucyjnym w Portugalii, nie sposób nie omówić edycji z 2024 r. bez wspomnienia Dla dobra narodu sekcja poświęcona filmom zakazanym przez cenzurę w Portugalii przed rewolucją 25 kwietnia 1974 r., którą festiwal chciał uczcić 50. rocznicę. Organizatorzy prezentują nam partię pięciu filmów nakręconych w latach 60. i 70., niektóre z nich o silnym zabarwieniu erotycznym, jak włoski ll Demonio (1963) w reżyserii Brunello Rondiego.
Program odzwierciedla dobrą kondycję kina gatunkowego w Portugalii i na świecie. Dla Pedro Souto „trend jest cykliczny i znajdujemy się w cyklu popularności kina grozy, w dużej mierze dzięki amerykańskim kasom biletowym”. „Ale niezależnie od tego, co robi Hollywood, niezależne kino produkuje co roku sporą liczbę filmów gatunkowych, a festiwale istnieją również po to, aby promować te filmy, do których trudniej uzyskać dostęp” — dodaje. To rola, którą MOTELX podejmuje ponownie w tym roku, tak jak robi to od 2007 roku.