O nas
Kontakt

Loty w całej Europie wstrzymane po wprowadzeniu ograniczeń w przestrzeni powietrznej Wielkiej Brytanii z powodu awarii kontroli ruchu lotniczego

Laura Kowalczyk

Loty w całej Europie wstrzymane po wprowadzeniu ograniczeń w przestrzeni powietrznej Wielkiej Brytanii z powodu awarii kontroli ruchu lotniczego

Według doniesień problem dotyczy wszystkich lotów do i z Wielkiej Brytanii, a opóźnienia mogą trwać kilka dni.

Problemy z systemami kontroli ruchu lotniczego w Wielkiej Brytanii spowodowały, że tysiące lotów zostało uziemionych w jeden z najbardziej ruchliwych dni podróżniczych w roku.

Pasażerowie lotów z krajów całej Europy zostali poinformowani o dużych opóźnieniach.

Będzie to miało efekt domina, ponieważ pasy startowe lotnisk zostaną zatkane lotami, które nie mają zezwolenia na start.

FlightRadar24 opublikował zdjęcie przedstawiające setki samolotów unoszących się w brytyjskiej przestrzeni powietrznej.

NATS, brytyjski kontroler ruchu lotniczego, powiedział w oświadczeniu: „Obecnie doświadczamy problemu technicznego i w celu utrzymania bezpieczeństwa zastosowaliśmy ograniczenia przepływu ruchu. Inżynierowie pracują nad znalezieniem i naprawieniem usterki. Przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie może to spowodować .”

Wydali dalsze oświadczenie wyjaśniające, że przestrzeń powietrzna Wielkiej Brytanii nie jest zamknięta, a jedynie ograniczona.

Użytkownicy mediów społecznościowych na lotniskach w całej Wielkiej Brytanii napisali, że obserwują odloty i lądowania samolotów.

Jak wpływa to na pasażerów?

Jeden z użytkowników zgłosił, że siedział na pasie startowym lotniska w Budapeszcie podczas lotu do Wielkiej Brytanii i powiedziano mu, że lot może być opóźniony o 12 godzin.

Kolejny pasażer zarezerwował lot z Liverpoolu do Belfastu, który był opóźniony o siedem godzin. Zamieściła zawiadomienie przesłane jej przez Easyjet, w którym zawarto informację o „problemach z kontrolą ruchu lotniczego, które obecnie wpływają na wszystkie loty do lub z przestrzeni powietrznej Wielkiej Brytanii”.

Czy nadal powinieneś jechać na lotnisko?

Przed wyjazdem na lotnisko sprawdź aplikację, stronę internetową i kanały mediów społecznościowych swojej linii lotniczej, aby uzyskać najnowsze porady.

Informacje znajdziesz także na stronie internetowej lotniska, na tablicy odlotów lub przylotów.

W przypadku lotów na terenie Europy zaleca się nie przybywać na lotnisko wcześniej niż 2-3 godziny przed lotem, aby uniknąć przepełnienia.

Jakie są rady linii lotniczych?

Wydaje się, że linie lotnicze nie mają zbyt wielu informacji na temat tego, kiedy problem techniczny zostanie rozwiązany lub kiedy zostaną zniesione ograniczenia w przestrzeni powietrznej.

Easyjet wydał zawiadomienie dla pasażerów, w którym napisał: „Współpracujemy z odpowiednimi władzami, aby zrozumieć wpływ tego problemu i harmonogram wznowienia normalnych operacji”.

Powiedzieli, że w przypadku pasażerów już na pokładzie załoga lotnicza będzie ich na bieżąco informować.

Pasażerom oczekującym na wejście na pokład zalecono sprawdzenie ekranów z informacjami o locie w terminalu oraz aplikacji i witryny internetowej Flight Tracker linii lotniczej.

Linie British Airways stwierdziły w oświadczeniu: „Ściśle współpracujemy z NATS (krajowymi służbami ruchu lotniczego), aby zrozumieć wpływ problemu technicznego wpływającego na brytyjską przestrzeń powietrzną i będziemy na bieżąco informować naszych klientów o najnowszych informacjach”.

Loty do Wielkiej Brytanii: Jak długo mogą trwać opóźnienia?

Ekspert ds. podróży Simon Calder powiedział Sky News: „Przekonasz się, że znajdziesz się na lotniskach Heathrow i Gatwick, które są najbardziej ruchliwymi pojedynczymi pasami startowymi na świecie.

„W systemie jest bardzo mało luzu. Będzie żałośnie. Tymczasem na niebie setki samolotów zmierzających do Wielkiej Brytanii.

„Co stanie się z tymi samolotami, czy część z nich spadnie, jeśli znajdą się w pobliżu lotniska.

W przeciwnym razie samoloty będą trzymane na ziemi w miejscach takich jak Amsterdam lub w inny sposób kierowane, jeśli lecą na dłuższy lot. Zwykle byłoby to lotnisko kontynentalne lub lotnisko irlandzkie.”

Czy nadal można bezpiecznie latać?

Calder powiedział Sky News, że przestój nie spowoduje problemów w zakresie bezpieczeństwa, ponieważ system „zaprojektowano tak, aby poradził sobie” z przestojem, a samoloty przewoziły paliwo na nieprzewidziane potrzeby.

Dodał jednak: „To oczywiście jeden z najbardziej pracowitych dni w roku. Do Wielkiej Brytanii przylatują setki tysięcy ludzi, więc szczerze mówiąc, jest to ostatnia rzecz, której komukolwiek potrzeba.

„Spowoduje to co najmniej wystarczające zakłócenia, aby w systemie panował chaos na pewno do końca dnia, a być może przez kilka kolejnych dni”.

Ekspert ds. podróży powiedział, że kontrolerzy ruchu lotniczego na Heathrow – najbardziej ruchliwym lotnisku w Wielkiej Brytanii – są zmuszeni zmniejszyć częstotliwość lądowań.

Wyjaśnił: „Zwykle loty lądują zwykle co około 90 sekund. Mogą one odejść od systemu cyfrowego i stać się znacznie bardziej analogowymi, wprowadzając statek powietrzny bardziej ręcznie. Jednak nie będzie to możliwe w tę samą stawkę.

„Szczególnie w przypadku Heathrow i Gatwick luz w systemie jest tak mały, że może powodować problemy. Jeśli zmniejszysz natężenie przepływu przylatujących samolotów i utrzymasz samoloty na ziemi na tych lotniskach, popołudnie będzie bardzo trudne”.