O nas
Kontakt

Miliony euro i tysiące opóźnień: jak kradzież miedzi opóźnia pasażerów w całej Europie

Laura Kowalczyk

Copper theft is disrupting trains around Europe.

Najwięksi europejscy operatorzy kolejowi zgłaszają problemy związane z kradzieżą miedzi na swoich liniach, a cena metalu ma wzrosnąć. Wiele osób jest zaniepokojonych.

Kradzieże miedzi opóźniają tysiące pociągów i powodują szkody w infrastrukturze kolejowej w całej Europie warte miliony euro.

Możesz się zastanawiać, dlaczego złodzieje kradnący metal mogą mieć tak duże znaczenie, że uniemożliwiają jazdę pociągów. Ano dlatego, że bez miedzi pociągi w ogóle nie mogą jeździć.

Jest niezbędnym elementem takich rzeczy, jak kable sygnałowe, przewody uziemiające i linie energetyczne. Bez nich pociągi nie mają zasilania ani komunikacji.

Dlaczego złodzieje chcą kraść miedź?

Jak wynika z raportu brytyjskiej Grupy Parlamentarnej Ogólnopartyjnej na temat kradzieży metali, jedna tona może zostać sprzedana zakładowi recyklingu metali w Wielkiej Brytanii za około 6600 funtów (7726 euro) w marcu ubiegłego roku. Chociaż złodzieje mogą nie być w stanie sprzedać skradzionych towarów w oficjalnym miejscu recyklingu, prawdopodobnie zrobią to w bardziej nieformalnych składach złomu.

W związku z przewidywanym wzrostem cen miedzi w ciągu najbliższych dwóch lat przewoźnicy kolejowi obawiają się, że kradzież miedzi stanie się jeszcze bardziej popularna.

Chcą zwiększyć swoją obronę, a kilka krajów europejskich wykorzystuje nawet technologię DNA, aby pokonać złodziei.

Jak więc dużym problemem jest kradzież miedzi na europejskich kolejach i co dokładnie możemy zrobić, aby temu zapobiec?

Złodzieje kradną miedź i sprzedają ją z zyskiem.
Złodzieje kradną miedź i sprzedają ją z zyskiem.

Gdzie w Europie kradzież miedzi jest dużym problemem?

O skali problemu świadczą dane części największych przewoźników kolejowych na kontynencie.

Apetyt na miedź doprowadził do opóźnień brytyjskich pociągów o 84 390 minut w roku finansowym 2022/23, co kosztowało 12,24 mln funtów (14,33 mln euro), wynika z danych opublikowanych przez Network Rail w TylkoGliwice Travel.

W Niemczech odnotowano 450 przypadków kradzieży metalu na kolejach obsługiwanych przez Deutsche Bahn – powiedział nam rzecznik przedsiębiorstwa kolejowego. Dotknęło to 3200 pociągów, które były opóźnione łącznie o 40 000 minut i kosztowały Deutsche Bahn 7 mln euro.

Francuski operator SNCF powiedział nam, że według najnowszych danych z 2022 r. ponad 40 000 pociągów zostało dotkniętych kradzieżą metalu, co spowodowało straty o wartości ponad 20 mln euro.

Dotkliwe były także belgijskie koleje, które w 2022 r. odnotowały 466 przypadków kradzieży miedzi, co stanowi wzrost o 300% w porównaniu z 2021 r. i doprowadziło do opóźnień wynoszących 33 000 minut.

Jednak nie każdy kraj boryka się z tym problemem. Rzecznik austriackiego operatora ÖBB powiedział TylkoGliwice: „W zeszłym roku odnotowaliśmy w całej Austrii kradzieże miedzi o niskim, jednocyfrowym zakresie, które nie spowodowały żadnych zakłóceń w świadczeniu usług kolejowych”.

Co robią przedsiębiorstwa kolejowe, aby przeciwdziałać kradzieży miedzi?

Chociaż liczby, których to dotyczy, są znaczące, w ciągu ostatnich 10–15 lat znacznie spadły. Deutsche Bahn twierdzi, że liczba przypadków w Niemczech spadła o około 85 procent, z 3200 w 2013 r. do 450 w 2023 r.

Jednak walka z przestępczością wiąże się z pewnymi wyzwaniami.

Tory kolejowe i infrastruktura są oczywiście rozproszone po różnych krajach i przebiegają przez odległe obszary. Utrudnia to monitorowanie i łapanie złodziei w akcji.

W ostatnich latach firmy zacieśniły współpracę z policją oraz wykorzystały telewizję przemysłową i drony do poprawy bezpieczeństwa.

Kilku operatorów, w tym Network Rail, SNCF i Deutsche Bahn, zwróciło się nawet ku technologii DNA, aby powstrzymać złodziei.

„Zawsze mówimy o czynniku strachu przed DNA” – mówi James Brown, dyrektor zarządzający Selectamark, firmy dostarczającej tę technologię. „Przestępcy wiedzą, że DNA łączy ich z przestępstwami. Wszystko, co posiada oznaczone lub chronione DNA, natychmiast staje się trudniejszym celem w umyśle przestępcy. Działa więc naprawdę dobrze jako środek odstraszający”.

Selectamark umieszcza na kablu syntetyczny znacznik DNA, który umożliwia jego identyfikację. Może to pomóc policji w bezpośrednim powiązaniu złodzieja z konkretną kradzieżą. Wykorzystuje także tłuszcz ze znacznikiem DNA, który po dotknięciu może przenieść się na człowieka, który utrzymuje się na skórze tygodniami, nie zmywa się i można go zobaczyć w świetle UV. Następnie przedsiębiorstwa kolejowe umieściły oznakowania reklamujące, że produkty DNA są w użyciu, co może odstraszyć potencjalnych złodziei.

Rosną ceny miedzi?

Pomimo tych długoterminowych spadków, przedsiębiorstwa kolejowe są zaniepokojone niedawnym wzrostem, który ich zdaniem zbiega się ze wzrostem cen miedzi. Ceny, które nie wykazują oznak spowolnienia.

Analitycy BMI, jednostki Fitch Solutions, prognozują, że ceny miedzi wzrosną zarówno w tym roku, jak i w 2025 roku.

Tę opinię potwierdza niedawny raport Economist Intelligence Unit, który określił wzrost cen w 2025 r. jako „gwałtowny” wzrost.

Jednym z powodów jest globalne przejście w stronę energii odnawialnej, które spowoduje wzrost zapotrzebowania na ten metal.

Miedź jest wykorzystywana w technologiach energii odnawialnej, takich jak panele słoneczne, co według prognoz spowoduje wzrost cen tego metalu.
Miedź jest wykorzystywana w technologiach energii odnawialnej, takich jak panele słoneczne, co według prognoz spowoduje wzrost cen tego metalu.

Miedź jest niezbędna w technologiach związanych z energią elektryczną. Międzynarodowe Stowarzyszenie Energetyczne przewiduje, że w ciągu najbliższych dwudziestu lat sektor energetyczny będzie odpowiadał za 40 procent światowego zapotrzebowania na miedź.

W obecnej sytuacji kradzieże te kosztują miliony euro. Wielu europejskich operatorów kolejowych należy do państwa lub jest zależnych od pieniędzy państwa, dlatego część rachunków pokrywają podatnicy.

Kradzież miedzi jest przestępstwem skomplikowanym do powstrzymania, a wraz ze wzrostem ceny miedzi jest mało prawdopodobne, że zniknie. Jednak w ostatnich latach przedsiębiorstwa kolejowe poczyniły postępy w walce z tym problemem i mają nadzieję, że dzięki środkom odstraszającym i innym strategiom uda im się zapanować nad kradzieżami i zmniejszyć liczbę zakłóceń dla pasażerów.