O nas
Kontakt

Muzeum Anahuacalli, zaprojektowane przez Diego Riverę, upamiętnia 60 lat meksykańskiej sztuki i dziedzictwa

Laura Kowalczyk

Mexican artist Diego Rivera poses for a photo in Mexico City, 14 April 1939.

Muzeum Anahuacalli w mieście Meksyk, którego pomysłodawcą był Diego Rivera, aby zachować przedhiszpańskie dziedzictwo Meksyku, obchodzi swoje 60-lecie.

W latach 40. XX wieku jeden z najsłynniejszych malarzy Meksyku, Diego Rivera, miał marzenie: zbudować świętą przestrzeń, w której mógłby zachować i wyeksponować swoją kolekcję sztuki przedhiszpańskiej gromadzoną przez całe życie.

Dziś to marzenie stoi u podstaw Muzeum Anahuacalli w mieście Meksyk, które w tym miesiącu obchodzi swoje 60-lecie.

Muzeum, położone w dzielnicy San Pablo de Tepetlapa w Coyoacán w Mexico City, jest hołdem dla azteckiego światopoglądu. Znajduje się w nim ponad 60 000 niezwykłych artefaktów archeologicznych, z których wiele przedstawia starożytne bóstwa. I chociaż obcokrajowcy odwiedzają je regularnie, jego warsztaty i całoroczne zajęcia mają na celu połączenie lokalnych społeczności z ich historycznymi korzeniami.

„To spełnienie marzeń Diego Rivery: przestrzeń, w której sztuka, natura i publiczność współistnieją” – powiedziała María Teresa Moya, dyrektor Anahuacalli.

Meksykański malarz murali Diego Rivera i Frida Kahlo sfotografowani na balkonie swojego domu w mieście Meksyk, 13 kwietnia 1939 r.

Meksykański malarz murali był zwolennikiem ideologii komunistycznej. On i jego żona – ikoniczna Frida Kahlo – otwarcie krytykowali Kościół Katolicki. Jednak ich fascynacja przedhiszpańską duchowością Meksyku jest widoczna w ich pracach.

Rivera nie tylko kolekcjonował artefakty, ale także uwieczniał je na swoich muralach i zaprojektował Anahuacalli, aby je pomieścić. „Diego miał wielki szacunek, sympatię i podziw dla naszych przodków” — powiedział Moya. „Wszystko, co zaprojektował lub stworzył, było inspirowane naszymi korzeniami”.

Architektura muzeum sama w sobie jest odbiciem starożytnej kosmologii Meksyku. Parter, reprezentujący podziemny świat, jest zimny i mroczny. Drugi i trzeci poziom, inspirowane ziemskimi i niebieskimi królestwami, są skąpane w cieple i świetle.

Trzypiętrowa piramida została zainaugurowana we wrześniu 1964 r., siedem lat po śmierci Rivery. Jej nazwa, Anahuacalli, w języku Nahuatl oznacza „dom otoczony wodą”.

Na zdjęciu zrobionym w mieście Meksyk 31 października 2017 r. rośliny otaczają Muzeum Diego Rivery w Anahuacalli
Zwiedzający oglądają zewnętrzną część Muzeum Anahuacalli w mieście Meksyk, wtorek, 20 sierpnia 2024 r.

Rivera i Kahlo początkowo myśleli o tym miejscu jako o oazie, w której mogliby się oddalić od zgiełku miasta. Później, nawet gdy ich plany uległy zmianie i Rivera zdecydowała się na budowę muzeum, para pragnęła zostać pochowana w podziemnym świecie Anahuacalli.

Obecnie jednak Kahlo spoczywa w słynnym Błękitnym Domu, natomiast Rivera został pochowany w Rotundzie Osobistości Znanych, narodowym cmentarzu, który czci osoby, które wniosły znaczący wkład w historię i kulturę Meksyku.

Co kryje się w Anahuacalli?

Wewnątrz zwiedzający mogą zobaczyć ogromną kolekcję ponad 60 000 artefaktów z czasów przedhiszpańskich, zgromadzoną przez Diego Riverę, w tym rzeźby, wyroby ceramiczne i przedmioty obrzędowe z różnych cywilizacji Mezoameryki.

Wnętrze muzeum jest podzielone na różne przestrzenie tematyczne na trzech poziomach. Główne piętro skupia się na rytuałach, pochówkach i podziemnym świecie Mexica, podczas gdy wyższe poziomy prezentują codzienne życie i bogów z niebiańskiego królestwa.

Zwiedzający oglądają ceramikę przedhiszpańską na wystawie w Muzeum Anahuacalli w mieście Meksyk.
W przeszklonych niszach Muzeum Anahuacalli w mieście Meksyk eksponowana jest ceramika z okresu przedhiszpańskiego.

Nawet ściany i schody muzeum mają symboliczne znaczenie. Każdy z czterech rogów Anahuacalli przedstawia naturalny element – ziemię, wiatr, wodę i ogień – oraz ich odpowiednie przedhiszpańskie bóstwa. Schody reprezentują przejście między etapami czyjegoś istnienia.

„Anahuacalli to świątynia” – powiedziała Moya. „I jedyna w swoim rodzaju”.

Aby uczcić swoje 60. urodziny, muzeum zaplanowało szereg wydarzeń, aby uczcić artystyczne i kulturalne dziedzictwo Meksyku. Obejmują one festiwal gastronomiczny, wykłady na temat wpływu Rivery oraz projekt wideo, który uwiecznia wspomnienia lokalnych mieszkańców, którzy znali artystę osobiście.

„Chcemy, aby społeczność nadal czuła, że ​​ta przestrzeń należy do niej” – powiedziała Moya.