Muzeum Anahuacalli w mieście Meksyk, którego pomysłodawcą był Diego Rivera, aby zachować przedhiszpańskie dziedzictwo Meksyku, obchodzi swoje 60-lecie.
W latach 40. XX wieku jeden z najsłynniejszych malarzy Meksyku, Diego Rivera, miał marzenie: zbudować świętą przestrzeń, w której mógłby zachować i wyeksponować swoją kolekcję sztuki przedhiszpańskiej gromadzoną przez całe życie.
Dziś to marzenie stoi u podstaw Muzeum Anahuacalli w mieście Meksyk, które w tym miesiącu obchodzi swoje 60-lecie.
Muzeum, położone w dzielnicy San Pablo de Tepetlapa w Coyoacán w Mexico City, jest hołdem dla azteckiego światopoglądu. Znajduje się w nim ponad 60 000 niezwykłych artefaktów archeologicznych, z których wiele przedstawia starożytne bóstwa. I chociaż obcokrajowcy odwiedzają je regularnie, jego warsztaty i całoroczne zajęcia mają na celu połączenie lokalnych społeczności z ich historycznymi korzeniami.
„To spełnienie marzeń Diego Rivery: przestrzeń, w której sztuka, natura i publiczność współistnieją” – powiedziała María Teresa Moya, dyrektor Anahuacalli.
Meksykański malarz murali był zwolennikiem ideologii komunistycznej. On i jego żona – ikoniczna Frida Kahlo – otwarcie krytykowali Kościół Katolicki. Jednak ich fascynacja przedhiszpańską duchowością Meksyku jest widoczna w ich pracach.
Rivera nie tylko kolekcjonował artefakty, ale także uwieczniał je na swoich muralach i zaprojektował Anahuacalli, aby je pomieścić. „Diego miał wielki szacunek, sympatię i podziw dla naszych przodków” — powiedział Moya. „Wszystko, co zaprojektował lub stworzył, było inspirowane naszymi korzeniami”.
Architektura muzeum sama w sobie jest odbiciem starożytnej kosmologii Meksyku. Parter, reprezentujący podziemny świat, jest zimny i mroczny. Drugi i trzeci poziom, inspirowane ziemskimi i niebieskimi królestwami, są skąpane w cieple i świetle.
Trzypiętrowa piramida została zainaugurowana we wrześniu 1964 r., siedem lat po śmierci Rivery. Jej nazwa, Anahuacalli, w języku Nahuatl oznacza „dom otoczony wodą”.
Rivera i Kahlo początkowo myśleli o tym miejscu jako o oazie, w której mogliby się oddalić od zgiełku miasta. Później, nawet gdy ich plany uległy zmianie i Rivera zdecydowała się na budowę muzeum, para pragnęła zostać pochowana w podziemnym świecie Anahuacalli.
Obecnie jednak Kahlo spoczywa w słynnym Błękitnym Domu, natomiast Rivera został pochowany w Rotundzie Osobistości Znanych, narodowym cmentarzu, który czci osoby, które wniosły znaczący wkład w historię i kulturę Meksyku.
Co kryje się w Anahuacalli?
Wewnątrz zwiedzający mogą zobaczyć ogromną kolekcję ponad 60 000 artefaktów z czasów przedhiszpańskich, zgromadzoną przez Diego Riverę, w tym rzeźby, wyroby ceramiczne i przedmioty obrzędowe z różnych cywilizacji Mezoameryki.
Wnętrze muzeum jest podzielone na różne przestrzenie tematyczne na trzech poziomach. Główne piętro skupia się na rytuałach, pochówkach i podziemnym świecie Mexica, podczas gdy wyższe poziomy prezentują codzienne życie i bogów z niebiańskiego królestwa.
Nawet ściany i schody muzeum mają symboliczne znaczenie. Każdy z czterech rogów Anahuacalli przedstawia naturalny element – ziemię, wiatr, wodę i ogień – oraz ich odpowiednie przedhiszpańskie bóstwa. Schody reprezentują przejście między etapami czyjegoś istnienia.
„Anahuacalli to świątynia” – powiedziała Moya. „I jedyna w swoim rodzaju”.
Aby uczcić swoje 60. urodziny, muzeum zaplanowało szereg wydarzeń, aby uczcić artystyczne i kulturalne dziedzictwo Meksyku. Obejmują one festiwal gastronomiczny, wykłady na temat wpływu Rivery oraz projekt wideo, który uwiecznia wspomnienia lokalnych mieszkańców, którzy znali artystę osobiście.
„Chcemy, aby społeczność nadal czuła, że ta przestrzeń należy do niej” – powiedziała Moya.