O nas
Kontakt

Nastroje niemieckich konsumentów poprawiają się w marcu, ale morale Francji jest wyższe

Laura Kowalczyk

Farmers arrive with tractors for a demonstration before the start of the third conference on infrastructure development in the Lusatian and Central German coalfields.

Oczekiwania dotyczące dochodów w Niemczech osiągnęły najwyższy poziom od ponad dwóch lat, ale francuscy konsumenci w dalszym ciągu martwią się o swój poziom życia.

Zaufanie niemieckich konsumentów może potencjalnie powrócić na ścieżkę ożywienia, mimo że kraj ten ostatnio ucierpiał z powodu rosnących cen i słabych perspektyw gospodarczych.

Opublikowany przez grupę GfK niemiecki wskaźnik nastrojów konsumentów za marzec za marzec wyniósł we wtorek -29,0, zgodnie z oczekiwaniami rynku. Jest to poziom powyżej najniższego poziomu od 11 miesięcy, wynoszącego -29,6, odnotowanego w lutym.

Było to głównie spowodowane tym, że oczekiwania dotyczące zysków osiągnęły najwyższy poziom od ponad dwóch lat, na poziomie -4,8, w porównaniu z -20,0 w zeszłym miesiącu. Jednak perspektywy gospodarcze pozostały mniej więcej takie same i wyniosły -6,4 w porównaniu z -6,6 w lutym. Skłonność do zakupów również nieznacznie się zmieniła i wyniosła -15,0 w porównaniu do 14,8 w poprzednim miesiącu.

Z kolei skłonność do oszczędzania osiągnęła najwyższy poziom od czerwca 2008 roku i wyniosła 17,4 w porównaniu z 14,0 w lutym.

Jednak szybkie ożywienie wydatków konsumenckich jest mało prawdopodobne, zwłaszcza że rosnące koszty życia i ponure perspektywy gospodarcze pozostaną w tym roku rzeczywistością, ostrzegł ekspert ds. konsumentów Rolf Burkl z Instytutu Decyzji Rynkowych w Norymberdze (NIM).

Niemcy stoją obecnie przed szeregiem wyzwań gospodarczych, w tym spadkiem aktywności w budownictwie i mieszkalnictwie, co ma wpływ na znaczną część gospodarki. Ze względu na rosnące stopy procentowe i wyższe koszty finansowania zewnętrznego kilka projektów zostało przełożonych, zawieszonych lub anulowanych. Doprowadziło to również do spadku liczby nowych zamówień.

Inne problemy to osłabienie zagranicznego popytu przemysłowego, a także trwające strajki w kilku regionach kraju. Dzieje się tak głównie wskutek protestów rolników przeciwko obniżeniu dopłat do oleju napędowego dla rolnictwa.

Sektor lotniczy również stanął w obliczu największej skali strajków – Lufthansa, niemiecka narodowa linia lotnicza, była w ostatnich dniach zmuszona uziemić 80–90% swoich lotów z powodu strajków personelu naziemnego.

Zaufanie francuskich konsumentów gwałtownie spadło

Raport zaufania konsumentów we Francji za luty, opublikowany przez INSEE France, wyniósł w tym miesiącu 89. Jest to znaczny spadek w porównaniu do najwyższego poziomu 91 odnotowanego od prawie dwóch lat w styczniu, a jednocześnie odbiegającego od oczekiwań analityków na poziomie 92.

Tę malejącą liczbę można wytłumaczyć głównie spadkiem oczekiwań w zakresie poziomu życia, z -38 w poprzednim miesiącu do -42 w lutym. Konsumenci byli także bardziej pesymistyczni co do swoich perspektyw finansowych, które wzrosły z -8 w styczniu do -11 w lutym.

Zamiar oszczędzania również spadł do 37 z 40 w styczniu, natomiast oczekiwania dotyczące przyszłej inflacji wzrosły do ​​-47 z -54 w poprzednim miesiącu. Liczba gospodarstw rozważających duże zakupy również spadła do -40 w lutym z -35 w zeszłym miesiącu. Prognoza bezrobocia wzrosła z 22 w styczniu do 26 w lutym.

Inflacja we Francji spadła do 3,1% w styczniu 2024 r. w porównaniu z 3,7% w grudniu 2023 r. i najniższym poziomem od stycznia 2022 r. ze względu na spadające ceny energii.

Jeśli ta tendencja się utrzyma, może to znacząco wpłynąć na zwiększenie zaufania konsumentów w nadchodzących miesiącach.