O nas
Kontakt

Ustawodawcy zakazują zagranicznego sponsorowania reklam internetowych na trzy miesiące przed wyborami do Parlamentu Europejskiego

Laura Kowalczyk

The European Parliament elections take place in June.

Przepisy te uzupełnią środki już obowiązujące dla platform internetowych na mocy ustawy o usługach cyfrowych.

Parlament Europejski zatwierdził dziś bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące reklamy politycznej, mające na celu ograniczenie zagranicznej ingerencji, zwłaszcza w Internecie. Zgodnie z tymi ramami sponsorzy z krajów trzecich nie będą mogli płacić za reklamy polityczne w UE w okresie trzech miesięcy poprzedzających wybory lub referendum.

Zabronione będą także reklamy polityczne oparte na profilowaniu i wykorzystaniu danych osób nieletnich. Ponadto każda reklama polityczna będzie musiała być wyraźnie oznaczona i zawierać informacje, kto za nią zapłacił i ile kosztowała.

W 2021 r. Komisja Europejska przedstawiła plany zwiększenia przejrzystości reklamy politycznej w ramach działań mających na celu ochronę integralności wyborów.

„Nie uważamy, że jest to złoty środek, ale z pewnością coś ważnego, co utrudnia życie niektórym aktorom” – powiedział na posiedzeniu parlamentu Sandro Gozi (Francja/Renew), prawodawca odpowiedzialny za kierowanie dokumentacją przez parlament. konferencja prasowa dzisiaj (27 lutego).

„W końcu tworzymy jednolity rynek usług reklamy politycznej. Przepis zakazujący podmiotom spoza UE finansowania kampanii zacznie obowiązywać przed następnymi wyborami do Parlamentu Europejskiego, ale zasadniczo zasady te będą miały zastosowanie do każdego głosowania; regionalne, miejskie i krajowe” – dodał.

DSA

Zgodnie z ustawą o usługach cyfrowych (DSA) przepisami dotyczącymi platform internetowych bardzo duże platformy internetowe muszą już przestrzegać rygorystycznych przepisów mających na celu zwalczanie dezinformacji, w tym wymogów dotyczących przejrzystości.

Firmy zajmujące się mediami społecznościowymi TikTok i Meta ogłosiły w tym miesiącu swoje środki mające na celu zwalczanie dezinformacji. Meta oświadczyła na przykład, że zapewni, że reklamodawcy wyświetlający za jej pośrednictwem reklamy związane z wyborami będą musieli ujawnić, czy wykorzystują sztuczną inteligencję lub fałszywe obrazy.

Komisja zbiera obecnie informacje zwrotne w celu opracowania projektu wytycznych w ramach DSA dotyczących uczciwości wyborów. Wytyczne mają na celu przedstawienie firmom najlepszych praktyk i przykładów potencjalnych środków łagodzących związanych z ryzykiem związanym z wyborami i treściami związanymi z generatywną sztuczną inteligencją.