W Mediolanie, w którym znajdują się wspaniałe galerie Intesa Sanpaolo, mogło się odbyć najbardziej imponujące przedstawienie w historii – wizualna podróż przez włoską i międzynarodową sztukę współczesną.
Jeśli chcesz dodać coś spektakularnego do wizyty w Mediolanie, gdy lato powoli przechodzi w jesień, możesz zrobić o wiele gorzej niż wizyta w Gallerie d’Italia.
Położone w samym sercu Mediolanu ogromne muzeum organizuje szczególnie imponującą wystawę, prezentującą szereg dzieł z kolekcji Intesa Sanpaolo.
Starannie kuratorowana przez zastępcę kuratora zbiorów sztuki nowoczesnej i współczesnej Banku, Lucę Massimo Barbero, „Una Collezione Inattesa” – czyli „Nieoczekiwana kolekcja” – obiecuje zabrać gości w niezwykłą artystyczną podróż.
Wystawa ta, obejmująca ponad 70 dzieł sztuki współczesnej, prezentuje bogactwo obrazów i rzeźb, z których wiele nigdy wcześniej nie było wystawianych w Gallerie d’Italia.
Mając na celu oświetlenie świata nowoczesnej i współczesnej sztuki włoskiej i międzynarodowej, wystawa rozpoczyna się w monumentalnej sali muzeum.
Znajdziesz tam prace Jeana Hansa Arpa, w tym imponującą Femme Paysage, która toruje drogę pracom Bruno De Toffoli, artysty ściśle związanego z Manifestem Przestrzenności.
Wystawa ma charakter chronologiczny, początkowo skupiając się na mistrzach rzeźby XX wieku. Na wystawie prezentowane są kultowe dzieła, takie jak La Pisana Arturo Martiniego, Pomona Marino Mariniego i Grande Cardinale Seduto Giacomo Manzù.
Artyści ci są często okrzyknięci czołowymi przedstawicielami współczesnej włoskiej rzeźby.
Idąc dalej, galeria poświęcona Fausto Melottiemu prezentuje szereg rzeźb, w tym ceramikę i dzieła wcześniej niewidziane.
Wśród nich wyróżnia się miedziane arcydzieło Coppia oraz wazony ceramiczne, w tym cztery ważne Korai.
Pokazane zostaną także prace z eksperymentalnych lat 60., kładące nacisk na dematerializację i sztukę monochromatyczną.
Forma złożona Sola LeWitta, która dopiero niedawno znalazła się w kolekcjach Intesa Sanpaolo, służy jako pomost pomiędzy amerykańskim minimalizmem a włoską sztuką współczesną.
W przestrzeni łączą się z tym dzieła Roberta Rymana, Piero Manzoniego, Alberto Burriego, Totiego Scialoja i Enrico Castellaniego, które wydają się ze sobą harmonijnie współdziałać.
Rzeźba LeWitta „Trzy kostki (proste)” z 1969 r. otwiera drogę do imponującego dzieła Gerharda Richtera z 1984 r. „Abstraktes Bild”, stanowiącego trafne zakończenie tej obowiązkowej eksploracji poprzez sztukę współczesną.
Nawet jeśli niewiele wiesz o epoce, ta wystawa jest dobrym miejscem na rozpoczęcie. Jego intencja jest jasna: wzbudzić głęboką kontemplację nad nowinkami artystycznymi XX wieku i okresu po II wojnie światowej.
Wystawę „Una Collezione Inattesa” można oglądać do 22 października 2023 r. w Gallerie d’Italia na Piazza della Scala w Mediolanie