O nas
Kontakt

Nowy europejski pociąg sypialny łączy cztery stolice z Brukseli do Pragi

Laura Kowalczyk

A train leaves the main train station in Frankfurt, Germany

„Pociągi nocne powracają obecnie w całej Europie i bardzo się cieszę, że Republika Czeska nie została w tyle”.

Europejscy podróżnicy mogą teraz zasypiać w Brukseli i budzić się w Pradze dzięki uruchomieniu nowego połączenia koleją sypialną.

Dziś wieczorem (25 marca) pierwsza usługa „Pociąg na dobranoc” start-upu European Sleeper odjeżdża ze stolicy Belgii i kieruje się do Czech. Po drodze przejedzie przez Amsterdam, Berlin i inne popularne miasta.

To kolejny cenny węzeł w europejskiej sieci pociągów nocnych po rozpoczęciu przez European Sleeper połączeń z Brukseli do Berlina w maju 2023 r.

I firma nie planuje na tym poprzestać. „Naszym celem jest dodawanie co roku nowej trasy, abyśmy mogli w dalszym ciągu przyczyniać się do tworzenia bardziej zintegrowanej i zrównoważonej europejskiej sieci transportowej” – mówi współzałożyciel Elmer Van Buuren.

TylkoGliwice rozmawiał z holenderskim przedsiębiorcą o tej wizji już w 2021 roku.

Co napędza ten nowy świt podróży koleją?

Van Buuren powiedział, że motywem nowej linii jest „wstyd przed lotem” – termin używany w Szwecji w odniesieniu do zawstydzania ludzi za zwiększanie swojego śladu węglowego poprzez latanie.

„Potrzebna jest dobra alternatywa dla latania lub korzystania z samochodu” – stwierdził, a European Sleeper to sposób na osiągnięcie tego przy stosunkowo niskich nakładach inwestycyjnych.

Dodaje, że pociągi są często bardziej bezproblemowe niż loty samolotem, ponieważ odjeżdżają z centrów miast i dowożą do nich, w przeciwieństwie do podmiejskich lotnisk.

„Kiedyś było dużo więcej pociągów nocnych niż obecnie i chcę je przywrócić.

„Ludzie mogą w transporcie przespać się i odpocząć, a potem obudzić się w nowym mieście na czas na profesjonalne spotkanie. To jest w pewnym sensie magiczne”.

Mapa miast, do których European Sleeper łączy się w 2024 roku.
Mapa miast, do których European Sleeper łączy się w 2024 roku.

Czeski minister transportu Martin Kupka jest szczęśliwy, że jego kraj przyłącza się do tej inicjatywy.

„Pociągi nocne powracają obecnie do łask w całej Europie i bardzo się cieszę, że Republika Czeska nie została w tyle” – mówi.

Pociąg na dobranoc kursuje także przez Antwerpię, Rotterdam i Drezno. Więcej szczegółów na temat opcji miejsc sypialnych i miejsc docelowych możesz przeczytać w naszym artykule tutaj.

Obejrzyj cały wywiad ze współzałożycielem European Sleeper powyżej.