O nas
Kontakt

„Odkładanie”: wielu dorosłych Brytyjczyków nie chce podróżować do Europy w ramach nowego programu wjazdu/wyjazdu

Laura Kowalczyk

A French police officer checks passports and vehicles at the entrance of the Channel tunnel in Calais, northern France

Znaczna część dorosłych Brytyjczyków twierdzi, że nie ma pojęcia, jak będzie działać nowy unijny system wjazdu/wyjazdu (EES), gdy zacznie działać w październiku.

Prawie dwie trzecie dorosłych Brytyjczyków nie jest świadomych istnienia nowego unijnego systemu wjazdu/wyjazdu (EES), którego uruchomienie zaplanowano na koniec tego roku.

Ta zdumiewająca statystyka pochodzi z ustaleń Co-op Insurance. Badanie wykazało również, że więcej niż jedna na pięć dorosłych Brytyjczyków przyznaje, że nowy system „odłożyłby” podróż do Europy.

EES będzie wymagał pobrania odcisków palców i skanów twarzy od podróżnych z Wielkiej Brytanii udających się do krajów UE.

Ma się rozpocząć w październiku, za zaledwie sześć miesięcy, a 66 proc. osób nie ma pojęcia o jego realizacji, a 22 proc. prawdopodobnie w całości odmówi wyjazdu na kontynent.

Pracownik Eurotunelu wraz z psem sprawdza ciężarówki jadące do Wielkiej Brytanii przy wyjściu z tunelu pod kanałem La Manche w Calais

Jak będzie wyglądał nowy unijny system wjazdu/wyjazdu (EES) w praktyce?

W nowym systemie sprawdzimy, czym faktycznie jest wprowadzenie „cyfrowej granicy” pomiędzy krajami należącymi do UE/strefy Schengen i krajami spoza niej.

Został on wprowadzony, aby zastąpić obecną praktykę ręcznego stemplowania paszportów przez siły graniczne.

Zamiast tego pasażerowie będą musieli zgodzić się na pobranie odcisków palców i wizerunku twarzy przy pierwszym przybyciu na kontynent po uruchomieniu EES.

Po tej jednorazowej procedurze urlopowicze przekonają się, że kolejne podróże będą wymagały szybszego przetwarzania, a zebrane dane pozostaną w systemie przez trzy lata.

Po upływie tego okresu dane zostaną usunięte z systemu. Każda nowa wizyta w Europie kontynentalnej będzie wiązała się z pobraniem obrazu twarzy i odcisków palców, co skutkuje kolejnymi trzema latami ważności, aż do daty wygaśnięcia paszportu danej osoby.

Czy EES odstraszy podróżnych?

Wydaje się, że to przechwytywanie obrazu zniechęca ludzi do tego procesu.

Spółdzielnia odkryła, że ​​nieco mniej niż połowa (46 procent) stwierdziła, że ​​nie podoba im się pomysł przechwytywania ich danych i pozostawania w systemie przez okres do trzech lat.

Prawie dwie piąte (38 procent) stwierdziło, że potencjalne „duże opóźnienia w kontroli granicznej” sprawią, że zastanowią się dwa razy przed wyruszeniem w podróż.

Szef działu podróży w Co-op Insurance, Graham Ward-Lush, twierdzi, że wszyscy podróżujący muszą być świadomi zachodzących zmian, niezależnie od swoich odczuć na temat danej sytuacji.

„Wyjazd na wakacje to dla ludzi świetny sposób na przerwę i odpoczynek. Jednak, jak pokazują nasze badania, podróż do miejsca docelowego może wiązać się z dodatkowym stresem, ponieważ podróżni poruszają się w szybkim tempie, jakie wiąże się z przebywaniem na lotnisku i przestrzeganiem różnych obowiązujących procesów” – napisał w komunikacie prasowym.

„Z naszych danych wynika, że ​​rok 2024 już zapowiada się jako ważny rok dla podróży, dlatego chcemy mieć pewność, że urlopowicze są dobrze przygotowani, aby podróż przebiegła bezstresowo” – dodał.

Gdzie jeszcze program powoduje problemy dla branży turystycznej?

Zamieszanie wokół znacznie opóźnionego EES nie jest odosobnionym przypadkiem.

W tym tygodniu ujawniono, że nowa aplikacja zaprojektowana w celu złagodzenia zakłóceń dla brytyjskich podróżnych przekraczających kanał La Manche nie będzie gotowa na czas dla nowego unijnego programu granicznego.

Aplikacja miała pomóc pasażerom – w tym podróżującym Eurostarem – opuszczającym Wielką Brytanię uniknąć długich kolejek, umożliwiając pasażerom zdalne tworzenie wizerunku, ale przewoźnik kolejowy ostrzegł, że nie będzie gotowa przed październikiem.

W rozmowie z BBC szefowa Eurostar Gwendoline Cazenave powiedziała, że ​​przedsiębiorstwo kolejowe musi przygotować ręczne kontrole na stacjach, ponieważ aplikacja nie będzie kompletna.

St. Widok na międzynarodowy dworzec kolejowy Pancras, ruchliwy węzeł komunikacyjny Wielkiej Brytanii, obsługujący międzynarodowe pociągi Eurostar w Londynie

Eksperci twierdzą, że proces wstępnej rejestracji spowoduje od października długie kolejki w porcie w Dover, terminalach Eurotunelu i węzłach Eurostar.

W ramach obecnego systemu francuska policja graniczna przeprowadza kontrole w tych miejscach, gdy ludzie opuszczają Wielką Brytanię.

Cazenave powiedział jednak, że ze względu na opóźnienie aplikacji EES Eurostar rozpoczął instalację ponad 49 kiosków na stacji London St Pancras, z której kursują pociągi.

„Chodzi o to, aby przygotować przepływ klientów na stacji i zapewnić jak największą liczbę pracowników oraz (dużo) miejsca, aby klienci mogli bezproblemowo przekroczyć granicę” – powiedziała BBC.

UE twierdzi, że zgodnie z planem musi uruchomić EES w październiku, mimo że aplikacja nie będzie jeszcze uruchomiona.