O nas
Kontakt

Paryż głosuje, czy w ramach najnowszej zielonej przejażdżki przed igrzyskami olimpijskimi wprowadzić SUV-y z oszałamiającymi kosztami parkowania

Laura Kowalczyk

SUVs by the Arch de Triomphe

Posunięcie to drastycznie podniosłoby stawkę za godzinę parkowania dużego SUV-a w centrum francuskiej stolicy.

W niedzielę Paryżanie głosowali, czy usunąć SUV-y z ulic stolicy Francji, znacznie podwyższając ich koszty parkowania, co jest najnowszym krokiem w dążeniu socjalistycznej burmistrz Anne Hidalgo do uczynienia miasta-gospodarza tegorocznych Igrzysk Olimpijskich bardziej ekologicznym i przyjaznym dla pieszych i rowerzystów .

Hidalgo szuka poparcia wyborców dla propozycji potrojenia opłat za parkowanie dla kierowców SUV-ów spoza miasta.

W postach zachęcających do głosowania w mediach społecznościowych Hidalgo argumentował, że SUV-y zajmują zbyt dużo miejsca na wąskich paryskich uliczkach, są zbyt zanieczyszczające i „zagrażają naszemu zdrowiu i naszej planecie” oraz powodują więcej wypadków drogowych niż mniejsze samochody.

„Nadszedł czas, aby przełamać tę tendencję dotyczącą samochodów, które są zawsze większe, wyższe i szersze” – powiedziała. „Macie władzę, aby odzyskać własność naszych ulic”.

Koszt parkowania SUV-ów w centralnych dzielnicach Paryża, w dzielnicach o numerach od 1 do 11, dla nierezydentów wzrośnie do 18 euro za godzinę przez pierwsze dwie godziny w porównaniu do 6 euro za godzinę w przypadku mniejszych samochodów.

Od tego momentu parkowanie będzie coraz bardziej karalne. Sześciogodzinny pobyt SUV-em – wystarczający na przykład na obejrzenie pokazu i restauracji – będzie kosztować aż 225 euro w porównaniu do 75 euro w przypadku mniejszych pojazdów.

Z dala od centrum miasta, w zewnętrznych dzielnicach Paryża o numerach od 12 do 20, kierowca SUV-a spoza miasta płacił 12 euro za godzinę przez pierwsze dwie godziny, stopniowo wzrastając do 150 euro za sześć godzin.

W minireferendum mogli wziąć udział Paryżanie zarejestrowani jako uprawnieni do głosowania. Pytanie, nad którym mieli głosować, brzmiało: „Za czy przeciw stworzeniu specjalnej stawki za parkowanie ciężkich, nieporęcznych i zanieczyszczających środowisko samochodów osobowych?”

Lokale wyborcze miały zostać zamknięte o godzinie 19:00 CET, a wyniki miały nastąpić w niedzielę wieczorem.