O nas
Kontakt

Podróżowanie z prędkością 700 km/h za pomocą Hyperloopa staje się coraz bardziej realne dzięki udanym testom

Laura Kowalczyk

Hardt

Hardt twierdzi, że pierwszy test prototypu Hyperloopa w ośrodku testowym w Holandii zakończył się sukcesem.

Wyobraź sobie podróżowanie w kapsule przelatującej przez rurę, która pędzi w polu magnetycznym z prędkością sięgającą 700 km/h.

Holenderska firma Hardt twierdzi, że poczyniła krok w kierunku urzeczywistnienia tego pomysłu, przeprowadzając udany test futurystycznego sposobu podróżowania.

„Dziś, po pierwszym udanym teście, udało nam się unieść pojazd, a także włączyć system naprowadzania i układ napędowy” – powiedział Marinus van der Meijs, dyrektor ds. technologii i inżynierii w Hardt.

„Następnie przesunęliśmy pojazd na pozycję startową około 20 metrów w głąb rury. Następnie wystrzeliliśmy go z przyspieszeniem podobnym do metra (pociągu), do maksymalnej prędkości około 30 km/h, około 100 m w rurze. I wtedy osiągnęliśmy udany test” – dodał van der Meijs.

Test przeprowadzono w ośrodku testowym Hardta w Holandii, który składa się z 420-metrowej rury złożonej z 34 oddzielnych sekcji.

Pompa próżniowa wysysa powietrze, aby zmniejszyć ciśnienie wewnętrzne. To zmniejsza opór i pozwala kapsułkom poruszać się z dużą prędkością.

Zastępowanie lotów krótkodystansowych

Choć w ograniczonym miejscu ośrodka testowego prędkość była niewielka, holenderska firma ma zamiar zwiększyć ją do 700 km/h.

Pomysł Hyperloopa zrodził się w głowie potentata technologicznego Elona Muska ponad dekadę temu, gdy zasugerował, że dzięki niemu pasażerowie będą mogli pokonać odległość niemal 645 km z Los Angeles do San Francisco w 30 minut.

Odległość między Paryżem a Amsterdamem wynosi około 500 km, jeśli podróżujesz drogą. Czas podróży samochodem wynosi zazwyczaj około 5 do 6 godzin.

Zespoły na całym świecie pracują nad tym pomysłem od czasu, gdy Musk przedstawił tę koncepcję, ale nie ma jeszcze komercyjnie opłacalnego systemu Hyperloop.

Jego zwolennicy twierdzą, że jest to rozwiązanie o wiele bardziej wydajne niż krótkodystansowe loty, szybkie koleje i ciężarówki do transportu towarów, ale będzie wymagało znacznych inwestycji w infrastrukturę.

„Aby dostarczyć (Hardt) Hyperloop jako system mobilności, mamy bardzo skomplikowaną układankę, która wymaga technologii, która wymaga polityki, która wymaga współpracy publiczno-prywatnej, a to jest to, czego potrzeba najbardziej” — powiedział Roel van de Pas, dyrektor handlowy Hardt.

Według firmy doprowadzenie technologii do obecnego etapu nie było łatwe.

„Najtrudniejsze rzeczy, które teraz robimy, to testowanie wszystkich tych funkcji razem. Lewitacja, napęd, kierowanie, wszystkie te funkcje jesteśmy teraz w stanie wykonywać jako orkiestra, sprawiając, że działają razem” – powiedział Van de Pas.

Hardt twierdzi, że jego Hyperloop będzie gotowy do przewozu pasażerów w 2030 roku.

Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w filmie zamieszczonym w odtwarzaczu multimedialnym powyżej.