O nas
Kontakt

Polityka UE. Sąd stwierdził, że Amazon musi przestrzegać bazy danych reklam zgodnie z przepisami UE dotyczącymi platform

Laura Kowalczyk

Amazon is one of 22 online platforms designated under the DSA as a VLOP.

Sąd najwyższy UE odrzucił środki tymczasowe, o które wnioskował amerykański rynek internetowy.

Amazon musi przestrzegać unijnych przepisów dotyczących platformy, które nakładają na firmę obowiązek utworzenia publicznego repozytorium reklam do czasu rozstrzygnięcia merytorycznego odwołania w sprawie jego wyznaczenia przez organ wykonawczy UE na mocy ustawy o usługach cyfrowych (DSA), Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) – napisano w dzisiejszym oświadczeniu (27 marca).

W zeszłym roku amerykańska firma technologiczna odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej, która wyznaczyła Amazon jako jedną z bardzo dużych platform internetowych (VLOP) w ramach DSA. Wymagałoby to od Amazon Store publicznego udostępnienia repozytorium zawierającego szczegółowe informacje na temat jego reklam internetowych.

Amazon próbował unieważnić tę decyzję w sprawie wyznaczenia przed Sądem UE i złożył wniosek o zastosowanie środków tymczasowych do czasu rozpatrzenia odwołania merytorycznego, starając się uniknąć pełnego wdrożenia do czasu rozstrzygnięcia skargi.

Wiceprezes ETS oddalił dziś wniosek o zastosowanie środków tymczasowych. W orzeczeniu stwierdzono, że interesy UE przeważają nad interesami materialnymi Amazona.

„Zawieszenie doprowadziłoby do opóźnienia, potencjalnie o kilka lat, w pełnym osiągnięciu celów rozporządzenia w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych, a zatem potencjalnie umożliwiłoby utrzymanie lub rozwój środowiska internetowego zagrażającego prawom podstawowym, podczas gdy ustawodawca UE uznało, że bardzo duże platformy odgrywają ważną rolę w tym środowisku” – stwierdzono w orzeczeniu.

Rzecznik Amazona powiedział w odpowiedzi, że firma jest rozczarowana decyzją.

„(My) utrzymujemy, że Amazon nie pasuje do opisu „bardzo dużej platformy internetowej” (VLOP) na mocy ustawy DSA i nie powinien być jako taki wyznaczany. Bezpieczeństwo klientów jest dla nas najwyższym priorytetem w Amazon i nadal ściśle współpracujemy z Komisją Europejską w zakresie naszych obowiązków wynikających z DSA.

Sąd wyda ostateczny wyrok co do istoty sprawy w późniejszym terminie.

Zgodnie z DSA platformy VLOP z co najmniej 45 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie muszą spełniać obowiązki wymagające większej przejrzystości, udostępniania danych i opłat za zarządzanie ryzykiem, w przeciwnym razie ryzykują wysokie kary w wysokości do sześciu procent światowego obrotu firmy.

Komisja wyznaczyła dotychczas 22 platformy. Oprócz Amazona, niemiecki portal modowy Zalando również złożył odwołanie od jego oznaczenia.