O nas
Kontakt

Puchar Świata w Rugby: biznes związany z grami

Laura Kowalczyk

Puchar Świata w Rugby: biznes związany z grami

Sponsoring, gry wideo i bilety: co jest najbardziej opłacalne w rugby i jaka jest właściwa inwestycja w ten sport?

Gdy fani rugby świętują emocje i najważniejsze momenty finałowych meczów Pucharu Świata, organizatorzy turnieju mogą zacierać ręce z radości: korzyści gospodarcze i dochody, jakie wydarzenie wygenerowało jako gospodarz dla Francji, są znaczne.

Z opublikowanego wcześniej raportu Ernst & Young wynikało, że turniej zorganizowany w Japonii w 2019 r. miał największy wpływ gospodarczy w historii Pucharu Świata w Rugby i zwiększył PKB o 2,93 miliarda dolarów (2,75 miliarda euro).

To dochodowe mega-sportowe wydarzenie przyciąga do Francji jeszcze więcej turystów, co oznacza hotele, linie lotnicze, muzea i więcej sprzątań.

Oczekuje się, że turniej w 2023 r. – dziesiąta edycja – przyciągnie do kraju ponad pół miliona gości i przyniesie gospodarce około 1 miliarda dolarów (940 milionów euro).

Oczekuje się, że organizacja Rugby World Cup Ltd osiągnie znaczne przychody, rzędu 500 milionów dolarów.

Piłka nożna to zupełnie inna gra w piłkę

Porównując rugby z innymi sportami komercyjnymi, wyraźnie widzimy jego wpływ. Oczywistym jest futbol.

Puchar Świata w Rugby uznawany jest za jedno z 20 najważniejszych mega-wydarzeń sportowych, podczas gdy Puchar Świata w Piłce Nożnej znajduje się w pierwszej trójce i dlatego, jak można się było spodziewać, przynosi gigantyczne sumy.

„Szacuje się zatem, że w przypadku World Rugby organizatorzy tych konkretnych zawodów mogliby wygenerować z zawodów około 500 milionów dolarów” – powiedział Simon Chadwick, profesor sportu i ekonomii geopolitycznej w Skema Business School w Paryżu.

„W porównaniu z FIFA, Mistrzostwa Świata 2022 w Katarze przyniosły organizatorom około 7,5 miliarda dolarów” – dodał.

Skąd pochodzą pieniądze?

Chociaż wartość finansowa piłki nożnej może przyćmić wartość rugby na arenie światowej, nie należy lekceważyć funduszy przepływających przez starego rugby.

Istnieją trzy główne czynniki, które sprawiają, że Puchar Świata w Rugby co cztery lata, po trzech latach przygotowawczych, wypełnionych ogromnymi wydatkami i inwestycjami, wygląda pozytywnie.

W ciągu najbliższych 10–20 lat atrakcyjność finansowa i komercyjna rugby znacznie się zmieni.

Szymona Chadwicka

Profesor sportu i ekonomii geopolitycznej w Skema Business School w Paryżu

Większość przychodów pochodzi z praw do transmisji, tuż za nimi plasują się sponsorzy, a następnie przychody ze sprzedaży biletów i towarów.

Prawa do transmisji obejmują wszystko, od transmisji meczów na żywo po zredagowane skróty, raporty i klipy z mediów społecznościowych.

Najważniejsze pytanie brzmi: ile par oczu może przyciągnąć Puchar Świata w Rugby na całym świecie?

Kwota określa, ile umów sponsorskich można zawrzeć i jaką kwotę organizator może pobrać z tytułu opłat za transmisję.

„Jeśli chodzi o nadawanie, mówimy o setkach milionów ludzi” – powiedział Chadwick. „Ale jeśli porównamy to do sportów światowych, takich jak na przykład igrzyska olimpijskie czy mistrzostwa świata w piłce nożnej, mówimy o miliardach.

„A kiedy sport jest w stanie zapewnić miliardy wyświetleń partnerom komercyjnym, sponsorom, nadawcom i inwestorom, nagle staje się bardzo atrakcyjny” – powiedział.

Z tego powodu stanie się sportem olimpijskim może być niezwykle dochodowym ratunkiem komercyjnym dla gry takiej jak rugby.

Związek rugby, odmiana tego sportu rozgrywana w Pucharze Świata w Rugby, stał się profesjonalny dopiero w 1995 r. Chociaż pojawił się na igrzyskach olimpijskich już wcześniej – zwłaszcza na początku XX wieku – to jest to siódemka rugby, trafnie nazwana wersja gry, w którą gra się siedmiu zawodników, co od tego czasu stało się oficjalną imprezą olimpijską w 2016 roku.

Podobnie umowy sponsorskie zawierane są według tej samej logiki: im więcej osób ogląda, tym sponsoring jest atrakcyjniejszy dla dużych marek, które chcą pokazać swoje produkty i usługi jak największej liczbie osób.

Tegoroczna edycja ma sponsorów, takich jak Emirates, Mastercard i francuska spółka kolejowa SNCF.

„Zaobserwowaliśmy dość znaczne przychody ze sponsoringu, być może ponad 100 milionów dolarów ze sponsorowania Pucharu Świata w Rugby” – powiedział Chadwick.

Inwestycja w młodzież inwestuje w sport

Może się wydawać, że rugby jako inwestycja jest w powijakach, ale zdaniem profesora Chadwicka kryje w sobie wyraźny potencjał.

„Rugby wciąż się zmienia” – powiedział. „Staje się coraz bardziej popularny na terytoriach takich jak Stany Zjednoczone, a nawet zaczynamy widzieć drużyny i zawody odbywające się w krajach takich jak Chiny”.

„W ciągu najbliższych 10–20 lat atrakcyjność finansowa i komercyjna rugby znacząco się zmieni” – dodał.

Niektóre europejskie firmy private equity już wchodzą w ten sport, ale większość pochodzi zza Atlantyku.

„Amerykański rynek sportowy pozostaje największym na świecie, a jedna trzecia światowej działalności gospodarczej w dziedzinie sportu ma swój początek w Stanach Zjednoczonych” – powiedział Chadwick. „Myślę, że fakt, że Stany Zjednoczone zaczynają teraz interesować się rugby i widzieć potencjalny zwrot komercyjny, jest znaczący”.

Nowe pokolenie konsumentów, dzieci w wieku obecnie sześciu lub siedmiu lat, coraz częściej po raz pierwszy styka się ze sportem, zawodnikiem lub klubem, za pośrednictwem gry na konsolę.

Szymona Chadwicka

Profesor sportu i ekonomii geopolitycznej w Skema Business School w Paryżu

Jednakże w przypadku sportów takich jak rugby inwestycja może się zwrócić po dziesięcioleciach, ponieważ opiera się na długoterminowym zaangażowaniu.

„Długotrwałe zaangażowanie bardzo często buduje się już w dzieciństwie. Ma to absolutnie kluczowe znaczenie dla długoterminowej kondycji sportu” – powiedział Chadwick. „Dowody pokazują, że dla wielu z nas, szczególnie w Europie, ten pierwszy sport, pierwsza drużyna, pierwszy zawodnik i pierwszy mecz, jaki kiedykolwiek oglądałeś, pozostaje. Dopóki nie skończysz 90 lat, to wciąż twój zespół.

W rezultacie to zaangażowanie skłania fanów do podążania za ich zespołem i kupowania towarów przez dziesięciolecia.

Jednak wraz z ogromną popularnością serii gier wideo, takich jak FIFA, zmieniają się podstawy długoterminowego zaangażowania.

Electronic Arts, zajmująca się tworzeniem i wydawaniem sportowych gier wideo, zarobiła w zeszłym roku 7,4 miliarda dolarów, czyli równowartość 6,75 miliarda euro, a FIFA 23 wygenerowała rekordową sprzedaż.

„Nowe pokolenie konsumentów, czyli dzieci, które mają obecnie sześć, siedem lat, coraz częściej swój pierwszy kontakt ze sportem, zawodnikiem czy klubem podejmuje za pośrednictwem gry na konsolę” – stwierdził profesor.

Chadwick przewiduje, że kwestia tego, jak popularny lub skuteczny będzie dany zawodnik lub zespół w grze, w porównaniu z tym, co dzieje się w prawdziwym życiu, określi stosunek następnego pokolenia do sportu.

Dlatego inwestowanie w gry wideo może stać się coraz bardziej lukratywną inwestycją dla świata rugby.

Girafonomika: Jak żyrafa o zdolnościach psychicznych może przyczynić się do rozwoju gospodarki rugby

Wierzcie lub nie, ale to samo można powiedzieć o znaczeniu świata przyrody dla inwestycji w rugby.

Dołączając do długiej listy rzekomo psychicznych stworzeń zdolnych do przewidywania wyników sportowych, francuska żyrafa Obano poprawnie przewidziała wynik pierwszego meczu Francji na tegorocznym Pucharze Świata w Rugby. I choć dla niektórych może to być kolorowy i wesoły moment, w rzeczywistości może pomóc zwiększyć liczbę fanów rugby na całym świecie.

Hazard jest nadal legalny w Europie i stanowi ważną część życia wielu ludzi na kontynencie. Mimo istnienia przepisów sponsorzy gier hazardowych inwestują w ten sport.

A przyciągająca nagłówki gazet jasnowidząca żyrafa może dodać jej otuchy.

„Pomoże to przyciągnąć nowych odbiorców do wzięcia udziału w konkursie już teraz, a część z nich pozostanie” – mówi Chadwick. „Zostaną fanami rugby na całe życie ze względu na to, co wydarzy się w przyszłym miesiącu. Zatem cała ta sprawa ze zwierzętami przewidującymi wyniki może wydawać się zabawna, ale znajdą się ludzie, którzy naprawdę się tym zainteresują i pozostaną fanami rugby.

Rugby od dziesięcioleci cieszy się niesłabnącą popularnością na całym świecie.

Według Pucharu Świata w Rugby w tę grę regularnie gra prawie 9 milionów ludzi w ponad 130 krajach. Krótko mówiąc, wraz z rozwojem sportu może wzrosnąć zainteresowanie inwestorów.

Ale nie potrafimy przewidzieć przyszłości… Najwyraźniej w przeciwieństwie do pewnej żyrafy.