O nas
Kontakt

Sztuka mentoringu: Festiwal Sztuki Rolex

Laura Kowalczyk

Sztuka mentoringu: Festiwal Sztuki Rolex

Od samego początku ta niezwykła inicjatywa mentorska kultywuje rozległą społeczność artystów, obejmującą pokolenia, kultury i dyscypliny na całym świecie

Inicjatywa Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative jest kamieniem węgielnym zaangażowania firmy Rolex w sztukę od ponad dwóch dekad.

Nominowano ponad 1350 młodych profesjonalnych artystów ze 120 krajów, dzięki czemu znaleźli się w centrum uwagi ekspertów w swoich dziedzinach. Doprowadziło to do nominacji i wyboru protegowanych finalistów przez 300 wpływowych osobistości ze świata sztuki oraz 145 głównych artystów i liderów kreatywnych pełniących rolę doradców.

Do tej pory 63 artystów pełniło rolę mentorów dla takiej samej liczby podopiecznych pochodzących z 41 różnych krajów. Ta rozwijająca się globalna społeczność twórców jest postrzegana przez firmę Rolex jako jedno z najważniejszych osiągnięć programu.

Euronews
Protégés Khoudia Touré (po lewej) i Pauchi Sasaki (po prawej) w Atenach na Rolex Arts Festival

Siła mentoringu

Wpływ tej inicjatywy był wyraźnie odczuwalny w Atenach w Grecji. Aby uczcić 20. rocznicę współpracy artystycznej, miasto zorganizowało niedawno Rolex Arts Festival, przyciągając zarówno mentorów, stypendystów, jak i lokalnych artystów. Ten festiwal był prężnym ośrodkiem różnych spektakli, dyskusji, odczytów, pokazów, wystaw i instalacji.

Jednym z najważniejszych punktów jest występ „Óró”, porywającego tanecznego utworu senegalskiej tancerki hip-hopowej i choreografki Khoudii Touré

Euronews
Khoudia Touré (po lewej) z mentorem Crystal Pite (po prawej)

„Óró” to nie tylko projekt artystyczny; to ambitne przedsięwzięcie społeczne skupiające młodych dorosłych z różnych środowisk. Występ oznacza znaczący sukces dla Touré w obecności jej mentora, znanego chereografa, Crystal Pite.

„Inspirujące jest być tutaj i widzieć tych wszystkich artystów ze wszystkich tych różnych dyscyplin oraz ponownie połączyć się z Khoudią i zobaczyć jej pracę i zobaczyć, jak po prostu wygrywa całe to doświadczenie” – powiedział Pite

„Byłem naprawdę, bardzo podekscytowany, że ty (Pite) możesz zobaczyć to w ten sposób… Chciałem tylko, żeby zobaczyła ten kawałek. To było dla mnie bardzo znaczące”. powiedział Toure.

Wzajemny podziw i inspiracja między Pite i Touré jest świadectwem istoty Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative.

„Chciałam przez nią doświadczyć stworzenia” — powiedziała Pite, zastanawiając się nad swoim związkiem z Touré. „Myślę, że mentoring musi być rozmową. To wymiana zdań między dwojgiem ludzi. A duch tego, jak sądzę, jest najlepszy, gdy oboje czujemy, że mamy się czegoś nauczyć i oboje mamy coś do nauczenia. I na pewno takie było moje doświadczenie z Khoudią. To dla mnie niesamowita okazja, aby się czegoś nauczyć.

ARTEMIS: Fontanna Pauchi Sasakiego

Dla peruwiańskiej japońskiej artystki Pauchi Sasaki jej mentoring z kultowym kompozytorem Philipem Glassem był pouczającą podróżą. Nie tylko doskonaliła swój kunszt pod okiem Glassa, ale także zyskała pewność siebie w wyrażaniu swojego odrębnego artystycznego głosu.

„Myślę, że coś bardzo pięknego w mentoringu polega na tym, że zaczynasz nabierać pewnego rodzaju pewności siebie we własnym głosie” — mówi Sasaki. „I to jest coś, co naprawdę mentorzy pomagają nam zapewnić to bezpieczeństwo, szukać tego, co chcesz wyrazić”.

Festiwal Sztuki Rolex
Pauchi Sasaki wykonuje ARTEMIS: Fontanna

Podążając za duchem Rolex Arts Festival, który ma na celu wspieranie współpracy i angażowanie lokalnych talentów, Sasaki nawiązał współpracę z 30 członkami uznanego greckiego chóru CHÓRES. „Proces był bardzo radosny. Dziewczyny były bardzo podekscytowane i włożyły całą swoją energię w projekt. To było całe doświadczenie, które naprawdę mi się podobało” — mówi Sasaki, zastanawiając się nad harmonijną współpracą.

Wyjątkowym wkładem Sasaki w festiwal jest przełomowa premiera „ARTEMIS: Fontanna”, fragmentu jej wieloplatformowej opery. Zainspirowana programem NASA Artemis, misją kosmiczną, która ma zabrać pierwszą kobietę na powierzchnię Księżyca w tej dekadzie, opera rezonuje z kosmicznym motywem.

Zobacz ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Chóres (@chores.voices)

Wpływ i wpływ

Doskonałym przykładem wpływu Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative jest egipska piosenkarka i autorka tekstów, Dina El Wedidi. Wybrana na protegowaną w 2012 roku pod opieką legendarnego brazylijskiego muzyka Gilberto Gila, Dina jest przykładem głębokiego wpływu, jaki ta inicjatywa wywarła na kariery artystów.

Euronews
Dina El Wedidi (po prawej) z mentorem Gilberto Gilem (po lewej)

Dziś El Wedidi jest międzynarodową gwiazdą i żarliwym orędownikiem zachowania tradycyjnej muzyki egipskiej. Ta podróż od obiecujących talentów do światowego uznania ukazuje transformacyjną moc mentoringu i trwały wpływ inicjatywy na światową scenę artystyczną.

Mentoring i tworzenie

Dla kilku podopiecznych współpraca z mentorami pozostawiła niezatarty ślad na ich twórczych podróżach. Australijski kompozytor i wykonawca Ben Frost, członek Rolex Music Fellow, żywo wspomina przełomowy czas spędzony pod okiem legendarnego muzyka i producenta Briana Eno.

„Mój czas z Brianem Eno był darem” — pomyślał Frost. „Podczas mojego mentoringu zadał mi wiele pytań. Zakwestionował wiele pomysłów, a nawet niektóre z góry przyjęte mniemania na temat siebie i muzyki”.

Zobacz ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Bena Frosta (@ethermachines)

Ben Frost na żywo

Ta wymagająca opieka mentorska zaowocowała utworem instalacyjnym Frosta „The Predatory Chord”. Frost omówił proces tworzenia, mówiąc: „Narodziny tego są w pewnym sensie w różnych częściach. Jako dziecko dużo grałem na pianinie. Moją ulubioną rzeczą było rozkładanie rąk jak najdalej na klawiaturze i budowanie tych naprawdę długie zawieszone akordy z wciśniętym pedałem przedłużania. Wziąłem każdą z tych nut i zamiast myśleć o nich jak o nutach, pomyślałem o nich jako o wektorze w przestrzeni. Zmapowałem to na tym polu głośników. Więc ty jakby siedzimy wewnątrz akordu, ale związek między wszystkimi tymi harmonicznymi się zmienia. Ciągle się zmienia”.

Przyszłość programu

Wielu wychowanków zostało później mentorami, ucieleśniając koncepcję przekazywania wiedzy integralną z programem. Amerykański altowiolista David Aaron Carpenter i kanadyjska mezzosopranistka Susan Platts to godne uwagi przykłady. Obaj prowadzili na festiwalu kursy mistrzowskie, przekazując pochodnię kolejnym pokoleniom artystów.

Euronews
Dianne Reeves (po lewej) jest mentorką Song Yi Jeon (po prawej)

Program nadal wspiera inspirujące relacje między artystami. Zdobywczyni nagrody Grammy, Dianne Reeves, nowa mentorka w programie, rozpoczęła mentoring Song Yi Jeon, południowokoreańskiej piosenkarki i kompozytorki nowoczesnego jazzu. Reeves stwierdziła, że ​​mentoring polega na przekazywaniu wiedzy, nad którą ciężko pracowała, innej osobie, co jest ucieleśnieniem ducha Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative.