O nas
Kontakt

The Vinyl Paradox: Dlaczego niezależne sklepy z płytami walczą pomimo boomu w mediach fizycznych

Laura Kowalczyk

The Vinyl Paradox: Dlaczego niezależne sklepy z płytami walczą pomimo boomu w mediach fizycznych

Pomimo rosnącego popytu na winyl, wiele niezależnych sklepów muzycznych w całej Europie zamyka się z powodu rosnących cen czynszu i wpływu turystyki.

W całej Europie pojawia się niepokojący trend: coraz bardziej ukochana muzyka i sklepy winylowe zamykają swoje drzwi na dobre.

Pomimo odrodzenia sprzedaży winylowych – napędzanych głównie pragnieniem mediów fizycznych i nostalgicznych doświadczeń w coraz bardziej cyfrowym świecie – wiele niezależnych sklepów z rekordami i muzyką stoi w obliczu podwyższonej bitwy z rosnącymi cenami czynszu i gentryfikacją lokalnych społeczności, często zachęcanych przez turystykę.

Weźmy na przykład płyty tatuażu, znajdujące się w Piazzetcie Nilo w Neapolu we Włoszech. Po 41 latach oddanej służby właściciel Enzo Pone niedawno ogłosił swoje zamknięcie w tym tygodniu: „Piazzetta Nilo, w ostatnich latach stała się rzeczywistością, która nie jest tak łatwa do profesjonalnie żyć dla tych, którzy zwykle sprzedawają produkt inny niż pizzę lub śmierdzącą pulę źle zdeprezowanych ryb”.

Dodał do oświadczenia opublikowanego w mediach społecznościowych: „Zarabiasz mniej pieniędzy z jazzem niż pizzą”.

Zobacz ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Tattoo Records (@TatToOcoRords)

Gdzie indziej, podstawa w ożywionej winylowej scenach winylowych w Brukseli, zamknij sklep w zeszłym miesiącu. A w Hiszpanii historyczny Casa Beethoven, który zaczął handlować na Las Ramblas w Barcelonie w 1880 r., A dziś ma katalog ponad 70 000 wyników muzycznych, obawia się, że może ponieść ten sam los.

140-letni sklep muzyczny w kultowym Las Ramblas Barcelony zachowuje ogromne archiwum muzyki w gatunkach.

„Tego typu sklepy są jak Titanic, powoli tonie. Zatopanie nie jest dla nas szybkie, ponieważ jesteśmy otwarci przez większość godzin i znajdujemy się w Las Ramblas, gdzie wiele osób przechodzi, to pozwala nam przetrwać”, mówi Jaume Doncos, współwłaściciel Casa Beethoven.

Dodaje: „Myślę, że będzie to zależeć od tego, kiedy zdecydujemy się przejść na emeryturę. Widzimy myślenie i wiemy, że finał jest nieunikniony”.

Wzrost sprzedaży winylu

Ale zaskakujące, podczas gdy wiele z tych sklepów jest podatnych na zamknięcie, rynek winylowy kwitnie na całym świecie. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż winylu w tym roku wzrosła o 6,2%, aw Wielkiej Brytanii oficjalna firma wykresów i BPI (brytyjski przemysł fonograficzny) opisuje 3,2% wzrost sprzedaży muzyki fizycznej w pierwszej połowie 2024 r., Z 8 044 760 jednostkami sprzedawanymi w Wielkiej Brytanii. Oznacza to, że liczby po raz pierwszy wzrosły od boomu strumieniowego, który rozpoczął się w 2004 roku.

We Francji media fizyczne reprezentują niewielki, ale znaczący kwartał nagranej sprzedaży muzyki. SNEP (Syndicat National de l’édition fonographique) stwierdził w swoim rocznym raporcie 2023, że 24% z 815 mln EUR wygenerowanych w ubiegłym roku pochodziło z CDS i winylu, w prawie równych akcjach: 97 mln EUR dla tych pierwszych i 94 mln EUR dla drugiego – co było +5,5% wzrostu w porównaniu do 2022 r..

Dane te sugerują paradoks i rodzą kilka pytań: czy wzrost sprzedaży winylowej zrekompensuje presję ekonomiczną, z którymi napotykają niezależne zapisy? I czy konsumenci zmieniają swoje nawyki zakupowe online lub do większych sprzedawców detalicznych, omijając lokalne sklepy na rzecz wygody?

Jeffrey Smith, wiceprezes ds. Marketingu w Discogs, największy internetowy sprzedawca winylowych, pozostaje optymistą: „Niezależne sklepy rekordowe pozostają kręgosłupem kultury winylowej. Chcemy wyprostować rekord: winyl jest nadal poszukiwany, sklepy niezależne kwitnie, a rynek rośnie”.