O nas
Kontakt

Unijny akt prawny o usługach cyfrowych: 5 rzeczy, które zmienią się, gdy zalogujesz się na swoje konta w mediach społecznościowych

Laura Kowalczyk

Unijny akt prawny o usługach cyfrowych: 5 rzeczy, które zmienią się, gdy zalogujesz się na swoje konta w mediach społecznościowych

W piątek oficjalnie weszła w życie unijna ustawa o usługach cyfrowych. Europejczycy zauważą pięć zmian, gdy zalogują się na swoje konta w mediach społecznościowych.

Od piątku Europejczycy zobaczą, jak zmieni się ich życie w Internecie.

Mieszkańcy 27 państw członkowskich Unii Europejskiej mogą teraz zmieniać część treści wyświetlanych podczas wyszukiwania, przewijania i udostępniania treści na największych platformach mediów społecznościowych, takich jak TikTok, Instagram i Facebook, a także u innych gigantów technologicznych, takich jak Google i Amazon.

Dzieje się tak dlatego, że firmy Big Tech, których większość ma siedziby w USA, podlegają obecnie nowemu, pionierskiemu zestawowi unijnych przepisów cyfrowych.

Celem unijnego aktu prawnego o usługach cyfrowych, który wchodzi w życie w tym tygodniu, jest ochrona europejskich użytkowników w zakresie prywatności, przejrzystości i usuwania szkodliwych lub nielegalnych treści.

Oto pięć rzeczy, które zmienią się po zalogowaniu.

1. Możesz wyłączyć filmy polecane przez sztuczną inteligencję

Zautomatyzowane systemy rekomendacji decydują na podstawie profili użytkowników, co widzą w swoich kanałach. Można je wyłączyć.

Meta, właścicielka Facebooka i Instagrama, powiedziała, że ​​użytkownicy mogą zrezygnować z rankingów i systemów rekomendacji opartych na sztucznej inteligencji, które określają, które Instagram Reels, Facebook Stories i wyniki wyszukiwania mają być wyświetlane. Zamiast tego użytkownicy mogą wyświetlać treści tylko od osób, które obserwują, zaczynając od najnowszych postów.

Wyniki wyszukiwania będą oparte wyłącznie na wpisanych przez niego słowach, a nie personalizowane na podstawie wcześniejszej aktywności i zainteresowań użytkownika, powiedział w poście na blogu prezes Meta ds. spraw globalnych, Nick Clegg.

Zamiast wyświetlać filmy na podstawie tego, co użytkownicy oglądali wcześniej, w TikToku kanał „For You” będzie wyświetlał popularne filmy z ich okolicy i całego świata.

Wyłączenie systemów rekomendacji oznacza również, że w kanałach „Obserwowani” i „Przyjaciele” platformy udostępniania wideo posty z kont obserwowanych przez użytkowników będą wyświetlane w porządku chronologicznym.

Osoby korzystające ze Snapchata „mogą zrezygnować ze spersonalizowanych treści”.

Algorytmiczne systemy rekomendacji oparte na profilach użytkowników są oskarżane o tworzenie tzw. baniek filtrujących i popychanie użytkowników mediów społecznościowych do coraz bardziej ekstremalnych postów. Komisja Europejska chce, aby użytkownicy mieli co najmniej jedną inną opcję rekomendacji treści, które nie opierają się na profilowaniu.

2. Łatwiej jest zgłosić szkodliwe treści

Użytkownicy powinni łatwiej zgłosić post, film lub komentarz, który łamie prawo lub narusza zasady platformy, aby można było je sprawdzić i w razie potrzeby usunąć.

TikTok zaczął udostępniać użytkownikom „dodatkową opcję zgłaszania” treści, w tym reklam, które ich zdaniem są nielegalne. Aby określić problem, użytkownicy mogą wybierać spośród kategorii takich jak mowa nienawiści i molestowanie, samobójstwa i samookaleczenia, dezinformacja lub oszustwa oraz oszustwa.

Aplikacja chińskiej firmy macierzystej ByteDance dodała nowy zespół moderatorów i specjalistów prawnych do sprawdzania filmów zgłoszonych przez użytkowników, a także zautomatyzowane systemy i istniejące zespoły moderacyjne, które już pracują nad identyfikacją takich materiałów.

Istniejące narzędzia Facebooka i Instagrama do zgłaszania treści są „łatwiej dostępne dla ludzi” – stwierdziła Clegg z Meta, nie podając więcej szczegółów.

3. Będziesz wiedzieć, dlaczego Twój post został usunięty

UE chce, aby platformy były bardziej przejrzyste w zakresie sposobu swojego działania.

TikTok twierdzi zatem, że europejscy użytkownicy otrzymają więcej informacji „o szerszym zakresie decyzji dotyczących moderowania treści”.

„Jeśli na przykład uznamy, że film nie kwalifikuje się do rekomendacji, ponieważ zawiera niezweryfikowane twierdzenia na temat wciąż trwających wyborów, poinformujemy o tym użytkowników” – powiedział TikTok.

„Podamy również więcej szczegółów na temat tych decyzji, w tym tego, czy działanie zostało podjęte przez technologię zautomatyzowaną, a także wyjaśnimy, w jaki sposób zarówno twórcy treści, jak i osoby składające zgłoszenie mogą odwołać się od decyzji”.

Google oświadczyło, że „rozszerza zakres” swoich raportów przejrzystości, podając więcej informacji o tym, jak radzi sobie z moderacją treści w przypadku większej liczby swoich usług, w tym wyszukiwarki, map, zakupów i Sklepu Play, bez podawania dodatkowych szczegółów.

4. Możesz zgłosić podróbki produktów

DSA to nie tylko kontrola treści. Ma także na celu powstrzymanie przepływu podrobionych torebek Gucci, pirackich tenisówek Nike i innych podejrzanych towarów.

Amazon twierdzi, że utworzył nowy kanał zgłaszania podejrzeń nielegalnych produktów i treści, a także zapewnia bardziej publicznie dostępne informacje na temat zewnętrznych sprzedawców.

Gigant handlu internetowego stwierdził, że inwestuje „znacznie w ochronę naszego sklepu przed złymi podmiotami i nielegalnymi treściami oraz w tworzenie godnych zaufania doświadczeń zakupowych. Zbudowaliśmy ten mocny fundament zapewniający zgodność z DSA”.

Internetowy rynek mody Zalando tworzy systemy oznaczania, bagatelizując jednak zagrożenie, jakie stwarza starannie wyselekcjonowana kolekcja markowych ubrań, toreb i butów.

„Klienci widzą wyłącznie treści wyprodukowane lub wyświetlone przez Zalando” – stwierdziła niemiecka firma.

„W rezultacie mamy bliskie zera ryzyko związane z nielegalnymi treściami i dlatego jesteśmy w lepszej sytuacji niż wiele innych firm, jeśli chodzi o wdrażanie zmian w DSA”.

5. Twoje dzieci nie będą kierowane do reklam cyfrowych

Bruksela chce rozprawić się z reklamami cyfrowymi skierowanymi do dzieci w związku z obawami dotyczącymi prywatności i manipulacji. Niektóre platformy zaczęły już zaostrzać zasady przed piątkowym terminem, nawet poza Europą.

W lipcu TikTok ogłosił, że ogranicza rodzaje danych wykorzystywanych do wyświetlania reklam nastolatkom. Użytkownicy w UE w wieku od 13 do 17 lat oraz Wielka Brytania, Szwajcaria, Islandia, Norwegia i Liechtenstein nie widzą już reklam „oparta na ich aktywności w TikTok lub poza nim”.

To samo dzieje się w USA z dziećmi w wieku 13–15 lat.

Snapchat ogranicza spersonalizowane i ukierunkowane reklamy do użytkowników poniżej 18 roku życia.

Meta w lutym przestała wyświetlać użytkownikom Facebooka i Instagrama, którzy mają od 13 do 17 reklam, na podstawie ich aktywności, takiej jak obserwowanie określonych postów na Instagramie lub stron na Facebooku. Obecnie wiek i lokalizacja to jedyne dane, na podstawie których reklamodawcy mogą wyświetlać reklamy nastolatkom.