O nas
Kontakt

Wielka Brytania ogranicza wydatki świąteczne w związku z utrzymującym się spadkiem kosztów utrzymania

Laura Kowalczyk

Wielka Brytania ogranicza wydatki świąteczne w związku z utrzymującym się spadkiem kosztów utrzymania

We wtorek dane pokazały, że brytyjscy detaliści nie odnieśli korzyści z przedświątecznego wzrostu sprzedaży w listopadzie, ponieważ klienci ograniczyli wydatki na artykuły, które nie są niezbędne.

Brytyjskie stowarzyszenie branżowe British Retail Consortium podało, że wydatki w sklepach swoich członków wzrosły w zeszłym miesiącu o 2,7%, znacznie poniżej wzrostu o 4,2% odnotowanego w listopadzie ubiegłego roku.

Dane BRC nie są skorygowane o inflację, więc wzrost obrotów oznacza spadek wolumenu kupowanych towarów w miarę wzrostu ich ceny.

„Chociaż okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia zazwyczaj charakteryzuje się sezonowym wzrostem zakupów, tegoroczna Złota Dzielnica może nie być tak jasna dla sektora handlu detalicznego” – powiedziała Victoria Scholar, dyrektor ds. inwestycji w Interactive Investor.

„Wysoka inflacja i wyższe stopy procentowe wyraźnie negatywnie wpływają na skłonność konsumentów do wydawania pieniędzy” – dodała.

Wtorkowe dane sugerują, że konsumenci wybierali podstawowe, niedrogie produkty.

Kategorie żywności, napojów i środków higieny osobistej napędzały wzrost sprzedaży, a wydatki na produkty o dużej wartości, takie jak biżuteria i zegarki, spadły.

Sprzedaż żywności wzrosła o 7,6% w ciągu trzech miesięcy zakończonych w listopadzie.

To mniej niż średni wzrost w ciągu 12 miesięcy wynoszący 8,4%, ale listopadowe dane dotyczące sprzedaży były wyższe niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

W innym badaniu opublikowanym we wtorek firma audytorska PwC prognozuje również, że wydatki wakacyjne spadną w tym roku o 13% do 20 miliardów funtów szterlingów (ponad 23 miliardy euro).

Inflacja spowalnia, ale pozostaje powyżej celów

Brytyjska gospodarka w dalszym ciągu cierpi z powodu słabego wzrostu, ale oficjalne dane wykazały, że inflacja cen towarów i usług konsumenckich spowolniła w październiku do 4,6%, po tym jak rok wcześniej osiągnęła najwyższy poziom 41%, a od lat przekraczała 11%.

Oznacza to, że ceny nadal rosną, ale w wolniejszym tempie.

Na dwóch ostatnich posiedzeniach Bank Anglii utrzymał stopy procentowe na stałym poziomie 5,25%, po 14 kolejnych podwyżkach od grudnia 2021 r.

Choć rynki finansowe uważają, że stopy procentowe osiągnęły szczyt, urzędnicy Banku Anglii, którzy uważnie monitorują inflację, podkreślili, że jest zbyt wcześnie na obniżki stóp.

Cel inflacyjny Banku Anglii wynosi 2%.

Paul Martin z KPMG powiedział, że słaba sprzedaż może doprowadzić do upadku niektórych sprzedawców detalicznych na początku 2024 r., szczególnie w przypadku sprzedawców działających wyłącznie w Internecie, którzy odnotowali najdłuższy spadek sprzedaży.

Mały akcent na Czarny Piątek

Dane dotyczące wydatków online z Adobe Analytics z zeszłego tygodnia wykazały wzrost wydatków o 5,6% rok do roku podczas Czarnego Piątku i dni po nim.

Opublikowane we wtorek osobne dane Barclays pokazały, że wydatki na karty konsumenckie wzrosły w listopadzie o 2,9% rok do roku, w porównaniu z 2,6% w październiku, dzięki przedłużonym wyprzedażom i zakupom w Czarny Piątek.

Liczba ta była jednak niższa od poziomu inflacji.

Steve Ponting, dyrektor Software AG, powiedział, że „mimo że stopa inflacji spada, nadal mamy do czynienia z rosnącymi cenami, co oznacza, że ​​konsumenci chcą oszczędzać, co tylko się da, przed Bożym Narodzeniem”.

„Detaliści liczą teraz na udany sezon świąteczny, ale już widzimy, że będzie on w dużej mierze napędzany promocjami i ofertami, programami lojalnościowymi, markami własnymi i sprzedawcami dyskontowymi” – dodał Ponting.