O nas
Kontakt

Wystawa w Paryżu rzuca światło na pomijanego brata Claude’a Moneta, Leona

Laura Kowalczyk

Wystawa w Paryżu rzuca światło na pomijanego brata Claude'a Moneta, Leona

Wystawa pokazuje wpływ Leona na karierę Claude’a, w tym kupowanie przez niego obrazów brata na aukcjach, kiedy nikt inny tego nie robił, co pomogło podnieść profil artysty i ceny Claude’a.

Claude Monet jest powszechnie uważany za twórcę impresjonizmu. Jego „Impresja, wschód słońca” z 1872 roku nadał nazwę ruchowi impresjonistycznemu.

Ale to jego mało znany brat, Leon Monet, jest teraz w centrum uwagi.

Wystawa w Musée du Luxembourg w Paryżu koncentruje się na jego roli i wpływie na karierę jego słynnego brata.

„Ta wystawa jest bardzo ważna, ponieważ stawia Leona Moneta z powrotem w historii Claude’a Moneta” – mówi Frances Fowle, starszy kurator w National Galleries of Scotland i ekspert od impresjonizmu.

Kim był Leon Monet?

MUSÉE DU LUXEMBOURG
Widok Rouen – Claude Monet

Zapomniano o Leonie Monecie, a odkrycie jego roli w ruchu impresjonistycznym zajęło kuratorce Geraldine Lefebvre ponad trzy lata.

Wcześnie rozpoznając talent Claude’a, Leon kupował jego obrazy na aukcjach i wyprzedażach w czasie, gdy nikt inny tego nie robił, pomagając mu podnieść profil i ceny brata.

„Zbierał, kupował na aukcjach, wyprzedażach. Kupił kilka obrazów malarzy impresjonistów; nie tylko ze swojego brata, ale (poprzez) swojego brata poznał nowe pokolenie malarzy impresjonistów. Ponieważ (Alfred) Sisley, (Camille) Pissaro, (Pierre-Auguste) Renoir byli bardzo blisko Claude’a Moneta. Malowali razem” – mówi kuratorka Geraldine Lefebvre.

Zachował niektóre dzieła sztuki, a inne zwrócił bratu, ale był kimś więcej niż tylko kolekcjonerem.

„Oczywiście był kluczowym graczem. Jest częścią znacznie szerszej sieci, która była nieodzowna dla sukcesu Moneta” — wyjaśnia Fowle.

Wikimedia Commons
Portret Léona Moneta, 1874, autorstwa Claude’a Moneta

Leon wydaje się być niemal jak szpilka, która została w jakiś sposób przeoczona i ponownie odkryta na wystawie.

„Można pomyśleć, że Monet zrobił to wszystko sam, ale polegał na sieci kolekcjonerów, zwolenników, dilerów. Leon wydaje się być prawie jak kołek, który został w jakiś sposób przeoczony i ponownie odkryty podczas wystawy” – dodaje Fowle.

Niestety, związek dwóch braci rozpadł się wkrótce po tym, jak syn Claude’a, Jean, nabawił się nieuleczalnej infekcji dróg oddechowych podczas pracy z chemikaliami w fabryce Leona Moneta.

Kiedy córka Leona, Adrienne, cierpiała na tę samą chorobę, obwinił Jean, oskarżając go o przekazanie choroby Adrienne, zaprzeczając toksyczności jego chemikaliów.

Jean zmarł w 1914 roku, a rodzina ze strony Leona Moneta nie została zaproszona na pogrzeb.

Dwaj bracia nigdy więcej się nie odezwali.

Po śmierci Leona w wieku 82 lat w 1917 roku Claude napisał do wdowy: „Żałuję, że nie mogłem zobaczyć mojego brata po raz ostatni i powiedzieć mu, żeby zapomniał o wszystkim, co nas dzieliło”.

Co można zobaczyć na wystawie?

Musée du Luxembourg
Śnieg w Louveciennes autorstwa Alfreda Sisleya

Na wystawie zgromadzono około stu prac, w tym nigdy wcześniej nie prezentowane obrazy i rysunki Moneta, Sisleya, Pissarro i Renoira, a także książki z kolorami, próbniki tkanin, japońskie grafiki, dokumenty archiwalne i mnóstwo fotografii rodzinnych.

Po raz pierwszy prezentowany jest także dynamiczny portret, namalowany przez Claude’a Moneta, przedstawiający jego starszego brata w 1874 roku, będący żywą ilustracją głębokiej serdecznej więzi między braćmi.

Kurator Lefebvre spędził prawie dwa lata na śledzeniu tego.

Namalowany w 1874 roku, roku pierwszego pokazu Claude’a i debiutu Leona jako przemysłowca w Rouen, przedstawia zamożnego mężczyznę w czarnym garniturze i cylindrze (patrz wyżej).

Według rodziny portret był początkowo malowany w plenerze z zamiarem wykończenia go w atelier Moneta. Ale odwiedzając Renoira i Sisleya, poradzili swojemu przyjacielowi, aby zostawił to tak, jak jest. Leon Monet nie zgodził się i ukrywał obraz aż do śmierci.

Claude Monet dał ten portret swojemu bratu, ale Leon Monet go nie przyjął

„Claude Monet dał ten portret swojemu bratu, ale Leon Monet go nie zaakceptował, nie podobał mu się. Dlaczego? Możemy zadać to pytanie. Może dlatego, że wygląda jak niedokończony portret, z widocznymi pociągnięciami pędzla” — mówi Lefebvre.

Zwiedzający wystawę będą mogli również obejrzeć książkę z rysunkami 15-letniego wówczas Claude’a, który przy zakupie w 1893 roku zostawił bratu notatkę: „Pamięć dzieciństwa, drogi bracie”.

„Tutaj możesz zobaczyć cały geniusz Claude’a Moneta jako młodego artysty, który stanie się wielkim artystą i najsłynniejszym artystą sztuki impresjonistycznej” – mówi Lefebvre.

Wystawę „Leon Monet, brat artysty i kolekcjonera” można oglądać od 15 marca do 16 lipca w Musée du Luxembourg w Paryżu.