O nas
Kontakt

Zdobycze gigantów AI: triumf czy kłopoty Microsoftu, AMD, Google’a?

Laura Kowalczyk

Google sign (file photo)

Opublikowane wczoraj kwartalne raporty finansowe gigantów sztucznej inteligencji Microsoft, AMD i Google przyniosły mieszankę nieoczekiwanie pozytywnych wyników i rozczarowań.

Opublikowane we wtorek najnowsze wyniki gigantów technologicznych skłoniły inwestorów do ponownej oceny sytuacji, rodząc pytania o trwałość oczekiwanych wykładniczych stóp wzrostu.

Microsoft przekracza prognozy

Wyniki finansowe Microsoftu za kwartał kończący się w grudniu 2023 roku były lepsze od oczekiwań. Technologiczny tytan odnotował przychody w wysokości 62 miliardów dolarów (57,18 miliardów euro), co stanowi wzrost o 18% rok do roku, nieco powyżej konsensusu szacowanego na 61,12 miliardów dolarów (56,39 miliardów euro).

Zysk netto wzrósł do 21,9 miliarda dolarów (20,20 miliarda euro), co stanowi wzrost o 33% w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk na akcję wyniósł 2,93 dolara, przewyższając prognozę Wall Street na poziomie 2,77 dolara.

W podziale na strumienie przychodów jednostka ds. produktywności i procesów biznesowych przyniosła 19,2 miliarda dolarów (17,71 miliarda euro), co oznacza wzrost o 13% rok do roku. Segment inteligentnej chmury, w tym Azure, odnotował wzrost o 20% do 25,9 miliarda dolarów (23,90 miliarda euro). Firma More Personal Computing wniosła wkład w wysokości 16,9 miliarda dolarów (15,60 miliarda euro).

„Przeszliśmy od mówienia o sztucznej inteligencji do stosowania sztucznej inteligencji na dużą skalę… pozyskujemy nowych klientów i pomagamy osiągać nowe korzyści oraz wzrost produktywności w różnych branżach” – powiedział Satya Nadella, dyrektor generalny firmy Microsoft.

Przyszłe prognozy szacują, że przychody Microsoftu w następnym kwartale fiskalnym będą wynosić od 60 miliardów dolarów (55,40 miliardów euro) do 61 miliardów dolarów (56,29 miliardów euro), co jest zasadniczo zgodne z szacunkami inwestorów. Pomimo tych dobrych wyników akcje Microsoftu spadły o około 1%, wyprzedząc ostatnio Apple jako najcenniejszą firmę na świecie z kapitalizacją rynkową przekraczającą 3 biliony dolarów.

AMD rozczarowuje prognozy

Wyniki AMD nie przedstawiają jednak mniej różowego obrazu. W czwartym kwartale 2023 r. przychody osiągnęły poziom 6,17 miliarda dolarów (5,69 miliarda euro), co oznacza wzrost o 10,2% rok do roku, ale niewiele powyżej oczekiwanych przez analityków 6,13 miliardów dolarów (5,66 miliarda euro).

Spółka z siedzibą w Santa Clara odnotowała kwartalny zysk w wysokości 667 mln dolarów (615,30 mln euro), przy zysku na akcję wynoszącym 0,77 dolara, co było zgodne z oczekiwaniami lub nieco poniżej oczekiwań.

„Popyt na nasze portfolio produktów do centrów danych o wysokiej wydajności stale rośnie, co pozwala nam zapewnić silny roczny wzrost w niezwykle ekscytującym czasie, gdy sztuczna inteligencja zmienia praktycznie każdy aspekt rynku IT.” – powiedziała prezes i dyrektor generalna AMD, dr Lisa Su. .

Sprzedaż centrum danych AMD wzrosła o 38%, osiągając 2,3 miliarda dolarów (2,12 miliarda euro) dzięki rosnącemu zapotrzebowaniu na sztuczną inteligencję. Jednak prognozy kolejnych spadków w różnych segmentach biznesowych, w tym w biznesie klientów, urządzeniach wbudowanych i grach, doprowadziły do ​​6% spadku cen akcji po wynikach.

Rekordowy kwartał Google’a przyćmiony słabymi przychodami z reklam

Google należący do Alphabet Inc. odnotował rekordowy kwartał, ale nie wzbudził entuzjazmu inwestorów. W czwartym kwartale 2023 r. przychody wzrosły do ​​86,31 miliarda dolarów (79,62 miliarda euro), co stanowi wzrost o 13% w porównaniu z rokiem poprzednim i powyżej prognoz na poziomie 85,28 miliarda dolarów (78,68 miliarda euro).

Zysk netto osiągnął 20,7 miliarda dolarów (19,09 miliarda euro), co oznacza znaczny wzrost o 51% w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk na akcję wyniósł 1,64 dolara, przewyższając oczekiwania na poziomie 1,59 dolara.

Pomimo dobrych ogólnych wyników, wyniki Microsoftu zostały osłabione przez rozczarowujące przychody z reklam. Całkowita sprzedaż reklam osiągnęła w czwartym kwartale 65,5 miliarda dolarów (60,43 miliarda euro), co oznacza wzrost o 11% w porównaniu z rokiem poprzednim, ale nadal poniżej oczekiwanych 66,1 miliarda dolarów (60,97 miliarda euro).

Sundar Pichai, dyrektor generalny Google, wyraził optymizm, mówiąc: „Jesteśmy zadowoleni z ciągłej siły wyszukiwarki oraz rosnącego wkładu YouTube i Cloud… Gdy wkraczamy w erę Gemini, najlepsze dopiero przed nami”.

Alphabet, spółka matka Google, również ogłosiła plany znacznego zwiększenia wydatków na centra danych w celu wzmocnienia możliwości sztucznej inteligencji. Posunięcie to podkreśla rosnące koszty i konkurencję w sektorze sztucznej inteligencji, szczególnie wobec rywali takich jak Microsoft.