O nas
Kontakt

Dr. Dre, Mobb Deep i Massive Attack: 5 najlepszych utworów hiphopowych z samplami legendy późnego jazzu Lesa McCanna

Laura Kowalczyk

Jazz and soul pianist and singer Les McCann performs on stage during the opening of the 40th Montreux Jazz Festival at the Auditorium Stravinski, June 30, 2006,

Pianista jazzowy i piosenkarz Les McCann zmarł w ostatnich dniach 2023 roku. Pozostawił po sobie dziedzictwo pioniera jazz-soulu i długą listę sampli w świecie hip-hopu. Być może znasz jego twórczość lepiej, niż myślisz…

W piątek 29 grudnia 2023 roku w wieku 88 lat zmarł legendarny pianista jazzowy Les McCann.

Multiinstrumentalista urodził się w Lexington w stanie Kentucky w 1935 roku i samodzielnie uczył się gry na fortepianie po śmierci pierwszego nauczyciela po kilku lekcjach w wieku sześciu lat.

Dla tych, którzy już znają McCanna, jego dziedzictwo jest ogromne dla świata jazzu. Był kamieniem węgielnym rodzącego się gatunku jazz-soul w latach 60-tych. Kompozycje takie jak protestacyjna piosenka „Compared to What”, piosenka o charakterze funkowym, napisana po raz pierwszy przez Gene’a McDanielsa, zyskały międzynarodową sławę McCanna, gdy jego wersja na żywo z festiwalu jazzowego w Montreux w 1968 r. połączyła jazzowe riffy utworu z wokalem McCanna w stylu gospel.

Nawet jeśli nie przepadasz za jazzem i historią soulu, twórczość McCanna prawdopodobnie znasz lepiej, niż mógłbyś się spodziewać.

Hip-hop zawsze kochał próbki jazzu, a twórczość McCanna nie była obca producentom hiphopowym od samego początku. Od wczesnych pionierów, takich jak Eric B. i Rakim, po współczesnych innowatorów, takich jak Black Thought, hip-hop zmienił melodie i bity McCanna, tworząc jedne z najsłynniejszych piosenek w swoim gatunku.

To naprawdę żadna niespodzianka. Wirtuozowska umiejętność McCanna w łączeniu złożonych melodii jazzowych z porywającymi stylizacjami soulowymi sprawia, że ​​jego twórczość dojrzała do hip-hopu.

Oto nasze 5 najlepszych przykładowych zastosowań muzyki McCanna:

„Następny odcinek” – Snoop Dogg z udziałem Dr. Dre

Mówiłem ci, że twórczość McCanna pojawiała się w wielkich utworach. Od czego więc zacząć, jeśli nie od jednego z najbardziej kultowych duetów hip-hopu. Charakterystyczny Snoop Dogg wraz z legendarnym producentem Dr. Dre wyprodukowali znacznie więcej podstawowych utworów hiphopowych, niż im się należało.

„The Next Epizod”, główny singiel z powracającego albumu Dre „2001”, mógł zostać oficjalnie wydany w 1999 roku, ale piosenka ma głębsze korzenie. Pierwsza wersja, pierwotnie nagrana na album Snoopa „Doggystyle” z 1993 r., zawierała utwór „Go On and Cry” McCanna i saksofonisty Eddiego Harrisa, interpolowany słynną linią melodyczną z piosenki Davida McCalluma „The Edge”.

„Dziesięć przykazań cracku” – notoryczne DUŻE

Z jednego zestawu legend lat 90. do drugiego. Ostatni album Biggie Smalls „Life After Death” zawierał wstrząsającą piosenkę „Ten Crack Commandments”, w której raper przedstawił swoją życiową radę dotyczącą powstrzymania się od kariery handlarza crackiem.

To bezkompromisowa piosenka bez refrenu, a raczej lista pełnych bólu spostrzeżeń Biggiego. Tempo utrzymane jest w tle dzięki mocno zredagowanej próbce linii melodycznej w stylu bossa novy McCanna, która prowadzi do jego utworu „Vallarta”.

„Rozbij to” – Cypress Hill

Mniej więcej w połowie legendarnego wykonania McCanna „Compared to What” na festiwalu jazzowym w Montreux Harris wchodzi z ostrym, ekspresyjnym solo na saksofonie. To samo solo pojawia się ponownie w krótkim utworze Cypress Hill „Break It Up”.

Choć może nie pojawia się na jednym z bardziej znanych utworów pionierów stonerowego hip-hopu, pokazuje szacunek, jaki największe nazwiska tego gatunku darzą tego muzyka, wpychając twórczość McCanna w każdy zakątek historii hip-hopu.

„Łza” – masowy atak

Od sceny hiphopowej na Zachodnim Wybrzeżu po angielski triphop – można znaleźć odciski palców McCanna. Pochodząca z Bristolu grupa Massive Attack była częścią nowej sceny lat 90., która połączyła hip-hop z elektronicznymi samplami dubowymi, tworząc zupełnie nowy psychodeliczny gatunek.

Możesz być zaskoczony, gdy dowiesz się, że kultowy beat, który napędza ich piosenkę „Teardrop” z 1998 roku, został zaczerpnięty bezpośrednio z rytmu perkusyjnego w piosence „Sometimes I Cry” McCanna z jego albumu „Layers” z 1973 roku.

„Right Back At You” – Mobb Deep z udziałem Ghostface Killah, Raekown i Big Noyd

Jedno z największych skupisk talentów hiphopowych ze Wschodniego Wybrzeża na jednej płycie zawierającej muzykalność McCanna. Duet z Queens w Nowym Jorku, Mobb Deep, zaprosił do tego utworu nie jednego, ale dwóch członków Wu-Tang Clan, a także stałego współpracownika Big Noyda, z drugiego albumu „The Infamous” z 1995 roku.

Zaczerpnięty z utworu McCanna „Benjamin” Mobb Deep na nowo przywłaszcza ponure akordy gitarowe, które tworzą początek jego ekspresyjnej solówki na fortepianie, i przekształca je w rytm rozmyślań pięciu raperów o kruchości życia, gdy w grę wchodzi broń.