O nas
Kontakt

Prawda o ewakuacjach samolotów: steward ujawnia, jak to naprawdę wygląda

Laura Kowalczyk

Prawda o ewakuacjach samolotów: steward ujawnia, jak to naprawdę wygląda

Stewardesa Delta Airlines ujawnia, jak wygląda ewakuacja samolotu w prawdziwym życiu.

Jest duża szansa, że ​​wielu z nas nie będzie musiało ewakuować się z samolotu. Ale większość z nas martwiła się, że być może będziemy musieli.

Prawdopodobnie czujemy, że wiemy, co robić w takiej sytuacji, dzięki odprawom bezpieczeństwa na pokładzie, które przesiedzieliśmy.

Ale co by było, gdyby to się naprawdę wydarzyło? Jak właściwie wyglądałaby ewakuacja samolotu?

CiCi in the Sky jest stewardessą, pośrednikiem w obrocie nieruchomościami i influencerem w mediach społecznościowych, który ma wewnętrzny tor. Dzięki swojej pracy jako stewardessa Delta Airlines daje swoim obserwatorom wgląd w branżę lotniczą od kulis.

Dokumentuje swoje doświadczenia z podróży na swoim blogu i kontach w mediach społecznościowych, a ostatnio przedstawiła wgląd w incydent na lotnisku w Atlancie, gdzie opona Boeinga 757 zapaliła się podczas lądowania.

Oto, czego dowiedzieliśmy się o ewakuacji samolotu.

Zobacz ten post na Instagramie

Post udostępniony przez All Things Travel ✈️ (@cici.inthesky)

Podczas ewakuacji samolotu musisz zostawić (prawie) wszystko

CiCi podkreśla to, co mówią nam wszystkie stewardessy podczas odprawy przed lotem: nie zabieraj niczego ze sobą wychodząc z samolotu.

Na filmie widać, jak niektórzy pasażerowie zabierają ze sobą telefony. CiCi mówi, że to jest w porządku, ponieważ nie rozerwą zjeżdżalni ani nie będą przeszkadzać innym pasażerom wychodzącym, jak na przykład bagaż.

Możesz zostać poproszony o pomoc innym pasażerom, jeśli będziesz musiał ewakuować samolot

To oczywiste, że największą pomocą podczas ewakuacji jest robienie tego, co mówią stewardesy: zachowaj spokój, podążaj za ich wskazówkami do wyjść i bezpiecznie skorzystaj ze zjeżdżalni.

Jednak niektórzy pasażerowie mogą zostać poproszeni o pomoc.

CiCi zwraca uwagę na tak zwane ABP – osoby sprawne fizycznie – które są pasażerami wybranymi do pomocy załodze lotniczej w ewakuacji. Z filmu udostępnionego przez CiCi z Atlanty, ABP zostały użyte do pomocy pasażerom w zejściu z dolnej części zjeżdżalni.

Jak wybiera się ABP? Według CiCi załoga lotnicza ocenia pasażerów pod kątem ich zdolności do pomocy w sytuacji awaryjnej, gdy wsiadają do samolotu.

Global Information Aviation Network (GAIN) twierdzi, że najlepszymi wyborami ABP są (być może nie jest to zaskakujące) członkowie załogi po służbie, personel wojskowy, pracownicy służb ratowniczych i pracownicy medyczni. Rozmowy między załogą lotniczą a pasażerami mogą również pomóc w ustaleniu, kto zostanie poproszony o pomoc w sytuacji awaryjnej.

Zadania zwykle przydzielane ABP obejmują obsługę wyjścia, pomoc w kierowaniu pasażerów z dala od samolotu, gdy znajdą się na ziemi, oraz siedzenie z pasażerami, którzy mogą potrzebować pomocy w ewakuacji, i pomaganie im.

Podczas ewakuacji samolotu zawsze ufaj załodze lotniczej

Kluczową rzeczą w przypadku ewakuacji jest zachowanie spokoju. Większość stewardów przechodzi wielomiesięczne szkolenie, a zakwalifikowanie się do licencji pilota zawodowego może zająć lata.

Oznacza to, że cały personel pokładowy jest przeszkolony w zakresie radzenia sobie w sytuacjach awaryjnych i wie, jak najlepiej opiekować się pasażerami przed, w trakcie i po locie.

Jak powszechne są ewakuacje samolotów?

Ewakuacje samolotów są niezwykle niezwykłe. Federalny Urząd Lotnictwa Cywilnego (FAA) twierdzi, że każdego roku na całym świecie odbywa się około 30 ewakuacji.

W porównaniu z liczbą samolotów na niebie – około 39 milionów lotów w 2019 roku według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) – jest to niezwykle rzadkie.

Jeśli jednak musisz ewakuować samolot, możesz być pewien, że nastąpi to szybko. Aby producent lotniczy mógł zapewnić, że jego pojazdy przejdą wymagane testy bezpieczeństwa, samoloty muszą być w stanie ewakuować wszystkich pasażerów w ciągu 90 sekund.