Unia Europejska wspiera długo oczekiwany korytarz morski umożliwiający transport pomocy z Cypru na wybrzeże Gazy, potwierdziła Komisja Europejska Ursula von der Leyen podczas piątkowej wizyty w porcie w Larnace.
Inicjatywę pod przewodnictwem Cypru o nazwie „Amalthea” wspierają partnerzy zachodni i arabscy, w tym Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Pozwoli to na gwałtowny wzrost dostaw pomocy humanitarnej, które od wybuchu wojny są poważnie ograniczane przez szlaki lądowe kontrolowane przez Izrael. Orzeczenie to nadeszło w odpowiedzi na ostrzeżenia przywódców przed katastrofą humanitarną w Gazie, gdzie części ludności grozi głód.
Przemawiając w Larnace, na południowym wybrzeżu Cypru, von der Leyen powiedziała, że władza wykonawcza UE może również rozważyć dalsze opcje, w tym zrzucenie na spadochronie ładunku humanitarnego do Gazy, podążając za przykładem Stanów Zjednoczonych. Blok zadeklarował już w tym roku pomoc dla Palestyńczyków w wysokości 250 milionów euro.
„Korytarz morski może naprawdę zmienić trudną sytuację narodu palestyńskiego, ale jednocześnie będziemy kontynuować nasze wysiłki na rzecz zapewnienia pomocy humanitarnej wszystkimi możliwymi drogami” – powiedział przewodniczący Komisji na wspólnej konferencji prasowej z prezydentem Cypru Nikosem Christodoulidesem .
Korytarz morski ma zostać formalnie otwarty w ten weekend, a pierwsza operacja pilotażowa ma rozpocząć się w sobotę lub niedzielę, gdy zaistnieją odpowiednie warunki. Ten pilotaż będzie częścią partnerstwa z amerykańską organizacją charytatywną World Central Kitchen, założoną przez znanego szefa kuchni José Andrésa, która zapewnia żywność ludności dotkniętej kryzysem, powiedziała von der Leyen.
Oświadczenie to nadeszło zaledwie kilka godzin po tym, jak prezydent Biden w swoim dorocznym orędziu o stanie Unii potwierdził, że wojsko amerykańskie poprowadzi „misję nadzwyczajną” mającą na celu utworzenie „tymczasowego molo” na wybrzeżu Gazy w celu przyspieszenia dostaw pomocy ratującej życie.
Biden powiedział, że w ramach budowy portu „nie będzie żadnych amerykańskich butów”, ale stanowi to kluczową zmianę w interwencji jego administracji w kryzys w Gazie.
Źródła cypryjskie podają, że port mógłby zacząć działać za trzy tygodnie.
Interwencja USA kluczowa
Plany otwarcia korytarza morskiego prowadzącego do Gazy zostały po raz pierwszy upublicznione przez prezydenta Francji Emmanuela Macrona po szczycie Rady Europejskiej pod koniec października.
Jednak starszy dyplomata cypryjski powiedział TylkoGliwice, że plan nie został zrealizowany, dopóki USA nie interweniowały, wykorzystując swoją dyplomatyczną pozycję, aby przekonać Izrael, aby pozwolił na wykorzystanie wybrzeża Gazy do celów humanitarnych.
W swoim przemówieniu wygłoszonym w czwartkowy wieczór Biden cenzurował izraelskie przywództwo za ograniczanie przepływu pomocy i niezapewnianie ochrony pracownikom organizacji humanitarnych, z których wielu w ostatnich tygodniach zostało zmuszonych do zawieszenia dostaw pomocy w północnej Strefie Gazy z powodu chaosu wywołanego przez głodnych Palestyńczyków próbujących dotrzeć do konwojów z pomocą.
„Przywódcom Izraela mówię to: pomoc humanitarna nie może być kwestią drugorzędną ani kartą przetargową” – powiedział amerykański prezydent.
Początkowa propozycja korytarza morskiego, popierana przez cypryjskiego prezydenta Nikosa Christodoulidesa i przedstawiana przywódcom UE w Brukseli już w październiku, utknęła w martwym punkcie ze względu na brak funkcjonującego portu na 40-kilometrowym wybrzeżu Gazy.
Cypr leży na Morzu Śródziemnym, około 400 km na północ od Gazy. Von der Leyen powiedziała, że kluczowa rola państwa wyspiarskiego w mediacji w sprawie porozumienia ukazała jego „historyczną rolę” jako „pomostu między Europą a Bliskim Wschodem”.
Według starszego dyplomaty cypryjskiego, statek obsługiwany przez Wielką Brytanię zdolny do rozładunku ładunków bez konieczności posiadania fizycznego portu mógłby zostać wykorzystany jako część korytarza, jeśli dostępnych będzie więcej ładunków objętych pomocą.
Pływające molo morskie mogłoby wówczas umożliwić szybsze dostarczanie większej pomocy.
Obecność sił brytyjskich na śródziemnomorskiej wyspie jest uważana za zaletę w koordynowaniu dostaw.
Od wybuchu wojny z Hamasem Izrael żądał sprawdzenia całego ładunku wwożącego do Gazy, aby upewnić się, że do enklawy nie przedostanie się żaden materiał, który mógłby zostać ponownie wykorzystany przez Hamas do celów wojskowych.
Według źródeł dyplomatycznych Izrael zatwierdził mechanizmy kontrolne zorganizowane przez Cypr, które dodały, że będą one otwarte na dalsze izraelskie monitorowanie pomocy.
Nacisk na Izrael rośnie
Posunięcie to sygnalizuje rosnącą presję na Izrael, aby zapobiec dalszemu pogłębianiu się kryzysu humanitarnego w Gazie.
Minister spraw zagranicznych Wielkiej Brytanii David Cameron przyłączył się do apelu Bidena, aby Izrael zezwolił na zwiększenie pomocy lądowej dla potrzebujących mieszkańców Gazy.
„Będziemy nadal współpracować z Izraelem nad rozszerzeniem dostaw drogą lądową, nalegając, aby ułatwił on utworzenie większej liczby tras i otworzył dodatkowe przejścia graniczne, aby zapewnić większą pomoc większej liczbie osób” – we wspólnym oświadczeniu.
Von der Leyen, uważana za zagorzałą sojuszniczkę Izraela, nie przyłączyła się do krytyki: „Wiemy, jakie trudności napotykają na granicach lądowych w Gazie, czy to na przejściu granicznym w Rafah, czy w korytarzu drogowym przez Jordanię” – powiedziała.
Koordynatorka ONZ ds. Gazy Sigrid Kaag ostrzegła w czwartek, że dostawy pomocy drogą morską i powietrzną nie mogą zastępować dostaw lądowych.
„Tak jest łatwiej, szybciej, taniej, zwłaszcza jeśli wiemy, że musimy utrzymać pomoc humanitarną dla Gazańczyków przez długi czas” – stwierdziła, odnosząc się do dostaw pomocy w konwojach ciężarówek.