Kaffa, rzemieślnicza palarnia z siedzibą w stolicy Finlandii, wprowadziła mieszankę kawową opracowaną przez sztuczną inteligencję. Wyniki były zaskakujące…
Rzemieślnicza palarnia z siedzibą w stolicy Finlandii wprowadziła mieszankę kawy opracowaną przez sztuczną inteligencję w ramach badania, w którym istnieje nadzieja, że technologia może zmniejszyć obciążenie pracą w sektorze, który tradycyjnie szczyci się pracą ręczną.
Całkiem trafne jest to, że mieszanka „AI-conic” z helsińskiej palarni Kaffa Roastery została wprowadzona na rynek w Finlandii – państwie nordyckim liczącym 5,6 miliona mieszkańców, który według Międzynarodowej Organizacji Kawy spożywa najwięcej kawy na świecie – 12 kilogramów na mieszkańca rocznie.
Mieszanka – mieszanka wyselekcjonowana przez sztuczną inteligencję z czterema rodzajami ziaren, w których dominuje aksamitna brazylijska Fazenda Pinhal – jest efektem końcowym wspólnego projektu Kaffy, trzeciej co do wielkości palarni kawy w Finlandii, i lokalnej firmy konsultingowej Elev zajmującej się sztuczną inteligencją.
„Wykorzystując modele podobne do ChatGPT i Copilot, sztuczna inteligencja miała za zadanie stworzyć mieszankę, która idealnie odpowiadałaby gustom entuzjastów kawy, przesuwając granice konwencjonalnych kombinacji smaków” – powiedział Elev.
Dyrektor zarządzający i założyciel Kaffa Roastery, Svante Hampf, powiedział The Associated Press, że obaj partnerzy chcieli wypróbować, w jaki sposób sztuczna inteligencja i jej różne narzędzia mogą być pomocne w paleniu kawy – tradycyjnym zawodzie rzemieślnika wysoko cenionym w Finlandii.
„Zasadniczo przekazaliśmy AI opisy wszystkich naszych rodzajów kawy i ich smaków i poinstruowaliśmy ją, aby stworzyła nową, ekscytującą mieszankę” – powiedział Hampf, prezentując „AI-conic” na Helsińskim Festiwalu Kawy, który co roku gromadzi palarnie i miłośników kawy.
Oprócz opracowania wybranej mieszanki ziaren z Brazylii, Kolumbii, Etiopii i Gwatemali, AI stworzyła etykietę opakowania kawy i szczegółowy opis smaku mówiący, że „AI-conic” to „dobrze zbilansowana mieszanka słodyczy i dojrzałych owoców”.
Hampf przyznał, że był zaskoczony, że AI „w dość dziwny sposób” zdecydowała się przygotować mieszankę czterech różnych rodzajów ziaren kawy zamiast zwykłych dwóch lub trzech, co pozwala na rozróżnienie smaku pomiędzy smakami różnego pochodzenia.
Po pierwszym próbnym wypaleniu i ślepych testach eksperci od kawy z Kaffy zgodzili się jednak, że mieszanka wspomagana technologią była idealna i nie wymagała żadnych modyfikacji przez człowieka.
Według rzecznika Elev, Anttiego Merilehto, „AI-conic to namacalny przykład tego, jak sztuczna inteligencja może przedstawić nowe perspektywy doświadczonym profesjonalistom”, oferując jednocześnie miłośnikom kawy nowe doznania smakowe.
Kaffa Roastery ma nadzieję, że badanie posłuży do nawiązania dialogu między profesjonalistami zajmującymi się kawą na temat przyszłości w Finlandii – kraju, który ma zarówno silną kulturę kawową, jak i pasję do technologii z kwitnącą sceną start-upów.
„Ta (próba) była pierwszym krokiem w zobaczeniu, w jaki sposób sztuczna inteligencja może nam pomóc w przyszłości” – powiedział Hampf, dodając, że projekt sprawnie połączył „umiejętności rzemieślnicze palarni” z danymi dostarczonymi przez sztuczną inteligencję.
„Myślę, że sztuczna inteligencja ma nam wiele do zaoferowania na dłuższą metę. Jesteśmy pod szczególnym wrażeniem stworzonych przez nią opisów smaku kawy.”