O nas
Kontakt

Nowa sieć kolejowa ma powstać na Teneryfie – oto, co wiemy do tej pory

Laura Kowalczyk

The Boca Tauce trail is one of Tenerife

Jeśli projekt dojdzie do skutku, jego całkowity koszt wyniesie 5,65 mld euro.

Jeśli regularnie odwiedzasz Teneryfę, prawdopodobnie znasz jedną z niewielu wad tego miejsca: nieco słabą sieć transportu publicznego.

Rząd niedawno ogłosił plany utworzenia obejmującej całą wyspę sieci kolejowej, dzięki której dostęp do plaż i gór będzie łatwiejszy, a drogi zmniejszą się z powodu korków.

Ale nie spodziewaj się tego w najbliższym czasie. Do 2045 r. władze lokalne planują uruchomienie czterech nowych usług kolejowych obejmujących łącznie około 80 kilometrów torów.

Ze względu na pagórkowaty charakter Teneryfy, 22 km tej trasy będzie przebiegać przez tunele.

Zakłada się, że każdy pociąg będzie mógł przewieźć około 450 pasażerów i osiągnąć maksymalną prędkość 220 km/h.

Rząd ma nadzieję, że do 2040 roku z usługi kolejowej będzie mogło korzystać 7,5 miliona pasażerów, gdyż jej uruchamianie będzie odbywać się etapami.

Co wiemy o potencjalnych nowych liniach kolejowych na Teneryfie?

Mimo że dyskusje na temat modernizacji infrastruktury trwają już od 20 lat, dopiero teraz na wyspie sprawy nabierają tempa.

Prace nad liniami kolejowymi mają się rozpocząć pod koniec obecnej kadencji parlamentu, czyli w 2027 roku.

Projekt nie będzie tani – jego całkowity koszt szacuje się na 5,65 mld euro.

Aby uczynić ten projekt bardziej praktycznym, prace nad każdą linią kolejową będą prowadzone etapami.

„Zamiast potrzebować 4 miliardów euro z góry, omawiamy segmenty wymagające 300 lub 400 milionów euro, co czyni to bardziej wykonalnym finansowo” – powiedział Pablo Rodriguez, radny regionalny ds. robót publicznych i mobilności, w wywiadzie dla gazety Daily Express.

Teneryfa jest znana ze swoich wyjątkowych plaż i surowych krajobrazów

O planach tych wiadomo stosunkowo niewiele – i nie wszystkie zostały jeszcze potwierdzone – jednak mamy pewne szczegóły dotyczące tego, jak mogą wyglądać.

Jak dotąd ujawniono, że South Train będzie obsługiwał wschodnie wybrzeże wyspy, podczas gdy North Train będzie kursował wzdłuż autostrady TF-5. Ta usługa ma oferować szybkie połączenia między zawsze popularnymi destynacjami Santa Cruz de Tenerife i Los Realejos.

Na koniec – na razie – pociąg zachodni prawdopodobnie będzie kursował między Adeje i Icod de los Vino.

Ogłoszenie to może również wspomóc realizację projektu kolejowego na pobliskiej wyspie Gran Canaria, nad którym prace trwają już od dwóch dekad.

Jeśli projekt dojdzie do skutku, wzdłuż wschodniego wybrzeża wyspy powstanie linia kolejowa.

Po rozmowach na Teneryfie rząd regionalny Wysp Kanaryjskich nalega, aby na obu wyspach (najbardziej zaludnionych w tym chętnie odwiedzanym przez turystów archipelagu) do końca 2027 r. rozpoczęły się prace budowlane związane z koleją.