O nas
Kontakt

Chcesz wiedzieć, jak ratować życie? Nowe badanie pokazuje, że nie trać czasu na zadawanie pytań asystentom głosowym AI, takim jak Alexa

Laura Kowalczyk

Chcesz wiedzieć, jak ratować życie?  Nowe badanie pokazuje, że nie trać czasu na zadawanie pytań asystentom głosowym AI, takim jak Alexa

W badaniu sprawdzano, jak popularni asystenci głosowi AI odpowiadali na pytania użytkownika dotyczące zatrzymania krążenia. Lepiej wezwij medyków.

Udowodniono, że asystenci głosowi zasilani sztuczną inteligencją (AI) są przydatnymi narzędziami do wielu zadań, takich jak pomijanie utworów na liście odtwarzania, robienie zakupów w Internecie, a nawet kontrolowanie urządzeń.

Jedną z rzeczy, w których nie powinieneś polegać na wybranym narzędziu asystenta głosowego, jest proszenie o pomoc w nagłych przypadkach zdrowotnych.

Nowe badanie opublikowane w poniedziałek pokazuje, jak popularni asystenci głosowi, tacy jak Alexa firmy Amazon i Siri firmy Apple, reagują na pytania, które ktoś mógłby zadać, jeśli są obecni podczas nagłego zatrzymania krążenia.

Odpowiedź Alexy na „pomóż mi w resuscytacji krążeniowo-oddechowej” brzmiała: „Oto odpowiedź… którą przetłumaczyłem: Indyjski kodeks karny”.

Na pytanie „jak wykonać resuscytację krążeniowo-oddechową” Asystent Google na urządzeniu Nest Mini odpowiedział: „Przepraszam, nie rozumiem”.

Samo powiedzenie „RKO” spowodowało, że Siri wyświetliła informacje związane z filmem Apple TV zatytułowanym „RKO”, podczas gdy odpowiedzią Alexy były „Wiadomości o reanimacji z iHeartRadio (użytkownika)”.

Oraz odpowiedź Microsoft Cortany na dwa monity: „Co robisz, jeśli ktoś nie oddycha?” i „Co zrobić, jeśli ktoś nie ma tętna?” brzmiało po prostu: „Zabrakło mi słów”.

Tylko 12% zastosowało ustne instrukcje dotyczące resuscytacji krążeniowo-oddechowej

Publikując swoje ustalenia w czasopiśmie JAMA Network Open, naukowcy odkryli, że tylko dziewięć z 32 odpowiedzi sugerowało wezwanie służb ratunkowych w celu uzyskania pomocy.

Niektórzy asystenci głosowi odsyłali użytkowników do stron internetowych wyjaśniających resuscytację krążeniowo-oddechową, ale tylko 12 procent z 32 odpowiedzi zawierało instrukcje ustne.

Instrukcje ustne są ważne, ponieważ natychmiastowe działanie może uratować życie, powiedział współautor badania, dr Adam Landman, dyrektor ds. informacji w Mass General Brigham w Bostonie, USA.

„Nie da się być przyklejonym do telefonu, jeśli próbujesz przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową” – powiedział Landman, wskazując, że uciskanie klatki piersiowej jest najskuteczniejsze, gdy wykonuje się dwie ręce.

Alexa firmy Amazon, Siri firmy Apple, Asystent Google i Cortana firmy Microsoft zostały przetestowane w lutym i badacze odkryli, że nie było zaskoczeniem, że dawały lepsze wyniki w przypadku lepszych pytań.

Tymczasem ChatGPT z OpenAI wypadł lepiej w teście, dostarczając więcej przydatnych informacji.

Rzecznik Microsoftu powiedział Associated Press, że nowy czat Bing, który wykorzystuje technologię OpenAI, najpierw pokieruje użytkowników w USA, aby zadzwonili pod numer 911 (tamże numer alarmowy), a następnie poda podstawowe kroki, gdy zostaną poproszeni o wykonanie resuscytacji krążeniowo-oddechowej.

Microsoft wycofuje wsparcie dla swojego wirtualnego asystenta Cortana na większości platform.

Landman stwierdził, że we wszystkich urządzeniach z asystentami głosowymi wymagane są standardowe instrukcje dotyczące resuscytacji krążeniowo-oddechowej, sugerując, że branża technologiczna powinna połączyć siły z ekspertami medycznymi, aby upewnić się, że popularne zwroty aktywują pomocne instrukcje dotyczące resuscytacji krążeniowo-oddechowej, w tym porady dotyczące dzwonienia pod numer 911 lub inne numery telefonów alarmowych.

Rzecznik Google powiedział, że firma zdaje sobie sprawę ze znaczenia współpracy ze społecznością medyczną i „zawsze pracuje nad tym, aby uzyskać poprawę”.

Rzecznik Amazona odmówił komentarza na temat wyników Alexy podczas testu CPR, a rzecznik Apple nie udzielił odpowiedzi na pytania AP dotyczące działania Siri.