Aktualny mistrz Formuły 1, Max Verstappen, kontynuował swój nieustępliwy marsz w kierunku trzeciego z rzędu tytułu mistrza świata, odnosząc kolejne dominujące zwycięstwo w niedzielnym Grand Prix Austrii.
Aktualny mistrz Formuły 1, Max Verstappen, kontynuował swój nieustępliwy marsz w kierunku trzeciego z rzędu tytułu mistrza świata, odnosząc kolejne dominujące zwycięstwo w niedzielnym Grand Prix Austrii.
Verstappen wystartował z pole position w czwartym wyścigu z rzędu i odniósł swoje piąte zwycięstwo z rzędu i siódme miejsce w dziewięciu dotychczasowych wyścigach w tym sezonie. Zwiększył swoją przewagę w mistrzostwach do 81 punktów nad swoim kolegą z drużyny Red Bull Sergio Perezem.
„Myślę, że nasze przejazdy były idealne, więc był to wspaniały dzień, bardzo mi się podobał” – powiedział Verstappen. „Po prostu lubię jeździć tym samochodem i ścigać się dla tego zespołu”.
Do tego stopnia, że udało mu się nawet dojechać na dwa okrążenia przed końcem i spróbować zdobyć najszybsze okrążenie, pomimo niechęci jego zespołu do podjęcia ryzyka. Zazwyczaj zdobywał za to dodatkowy punkt na ostatnim okrążeniu, aby ukończyć idealny weekend po zwycięstwie z pole position w sobotnim wyścigu sprinterskim.
„Widziałem lukę i powiedziałem:„ Musimy zjechać do boksów ”- powiedział Verstappen. „Z zewnątrz może to wyglądać na duże ryzyko, ale kiedy jesteś w samochodzie, wcale nie wydaje się to ryzykowne”.
Zwycięstwo zapewniło również 25-letniemu Holendrowi 42 zwycięstwa w F1, wyprzedzając o jedno nieżyjącego już Ayrtona Sennę i samotnie zajmując piąte miejsce na liście wszechczasów zwycięzców F1.
Charles Leclerc – zeszłoroczny zwycięzca tutaj – zajął drugie miejsce 5,2 sekundy za Verstappenem, a trzecie miejsce zajął Sergio Perez z Red Bulla, 17,2 za nim.
Ale margines zwycięstwa Verstappena został skrócony przez jego późny pit stop i było to kolejne wygodne zwycięstwo na domowym torze jego zespołu w Spielbergu.
Po czystym starcie z pole position, powstrzymał Leclerca w zakrętach 2 i 3 i z łatwością odzyskał od niego prowadzenie po pit stopie w połowie 71-okrążeniowego wyścigu na torze Red Bull Ring.
„Najważniejsze dla mnie było pierwsze okrążenie, po którym pozostań z przodu (abyśmy mogli zrobić własny wyścig” – powiedział Verstappen.
Było to dopiero drugie podium Leclerca w sezonie, ale wprawiło go w optymistyczny nastrój.
„Ulepszenia, które wprowadziliśmy, sprawiły, że poczułem się lepiej. Dobrze to wygląda na przyszłość – powiedział Leclerc. „Oczywiście wciąż jest wiele do zrobienia, Max i Checo (Sergio) mają duże tempo”.
Kierowca Mercedesa Lewis Hamilton, Carlos Sainz Jr. z Ferrari i kilku innych kierowców otrzymało pięciosekundowe kary czasowe za przekroczenie limitów toru.
Perez wystartował z 15. miejsca i wyprzedził Sainza na 10 okrążeń przed końcem, by zająć swoje pierwsze podium od czasu, gdy dwa miesiące temu zajął drugie miejsce.
„To dobry powrót” – powiedział Perez. „To był dla mnie trochę trudny okres, więc teraz mam nadzieję, że wróciliśmy i możemy teraz zachować tę spójność”.
Sainz był czwarty, wyprzedzając Lando Norrisa z McLarena i Fernando Alonso z Aston Martina na szóstym miejscu, Hamilton na siódmym miejscu i jego kolegę z drużyny George’a Russella na ósmym miejscu.
Red Bull wygrał wszystkie dziewięć wyścigów, wszystkie 11, wliczając w to dwa wyścigi sprinterskie, po zwycięstwie Pereza w Azerbejdżanie wygrał Verstappen.
Pierwszą dziesiątkę uzupełnili Pierre Gasly z Alpine i Lance Stroll z Aston Martin.
Po tym, jak samochód bezpieczeństwa wyjechał na krótko pod koniec 1. okrążenia, Verstappen wyjechał czysto po restarcie.
Hamilton, który dobrze wystartował i był czwarty na początku, zaczął walczyć o kontrolę nad swoim samochodem i zaczął wyjeżdżać poza granice toru.
„Nie mogę utrzymać go na torze, samochód nie skręci” – powiedział Hamilton, który otrzymał wielokrotne ostrzeżenia.
Kiedy wirtualny samochód bezpieczeństwa wyjechał na 15. okrążeniu po tym, jak kierowca Haas Nico Hulkenberg zjechał z toru, większość zespołów zdecydowała się na kolejną zmianę opon, aby skorzystać z postojów kosztujących ich mniej czasu, ponieważ samochody na torze są zmuszone do zmniejszenia prędkości.
Ale Verstappen i kolega z drużyny Perez pozostali na zewnątrz.
„Już kilka okrążeń przed (VSC) widziałem, że nadrabiamy sporą przewagę, więc wiedziałem, że ją odzyskam” – powiedział Verstappen. „Zwykłe podążanie za własnym planem było najlepszym rozwiązaniem”.
Kierowcy nadal przekraczali granice toru na 4,3-kilometrowym torze, o którym wiadomo, że szczególnie trudno jest utrzymać się w obrębie białych linii.
– Czy dostał już karę? Hamilton zapytał o Pereza i nadal narzekał na innych kierowców, którzy po jego własnej karze jechali za szeroko, zmuszając szefa zespołu Toto Wolffa do interwencji.
„Samochód jest zły, wiemy, proszę go prowadzić” – powiedział Wolff.
Perez został ostrzeżony przez swój zespół na 15 okrążeń przed końcem, aby przestrzegać ograniczeń toru. W tym momencie był tuż za Sainzem i nie mógł sobie pozwolić na karę czasową.
Minuta ciszy
Kierowcy ustawili się na starcie, by uczcić minutą ciszy pamięć 18-letniego holenderskiego kierowcy Dilano van 't Hoffa, który zginął w sobotę po wypadku podczas Mistrzostw Europy Formuły Regionalnej na torze Spa-Francorchamps w Belgii.
F1 organizuje wyścig w Belgii 30 lipca.