O nas
Kontakt

„Bardzo niepokojące”: „Reklama sportowa oparta na sztucznej inteligencji” firmy Under Armour budzi kontrowersje

Laura Kowalczyk

The company logo graces a sales tag on a compression shirt for sale in an Under Armour store.

Reklama sportowa zamieszczona przez Under Armour wywołała dyskusję wśród dyrektorów zaniepokojonych przyszłością branży.

Reklama firmy Under Armour obsługująca sztuczną inteligencję stała się przedmiotem gorącej debaty na temat wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) do zmiany przeznaczenia reklam.

Wes Walker, reżyser jednominutowego spotu, nazwał go „reklamą sportową napędzaną sztuczną inteligencją”. Zostało opublikowane w mediach społecznościowych przez Walkera, Under Armour i brytyjskiego boksera Anthony'ego Joshuę.

Jednak kilku reżyserów i inne osoby z branży szybko skrytykowało ten film, uznając go za spot wykorzystujący wcześniejsze materiały filmowe brytyjskiego boksera nakręcone dwa lata wcześniej.

Reżyser Gustav Johansson napisał w komentarzach do postu w mediach społecznościowych, że „całe rzeczy ze sportowcem” zostały wyreżyserowane przez niego i nakręcone przez operatora André Chemetoffa na potrzeby poprzedniej reklamy Under Armour.

Obaj są teraz wymienieni w poście w mediach społecznościowych w kategorii „licencjonowany materiał filmowy” dotyczący poprzedniej pracy, ale Johansson stwierdziła, że ​​choć Under Armour może wykorzystywać materiał filmowy według własnego uznania, „niedorzecznością” jest twierdzenie, że jest to sztuczna inteligencja, gdy „w rzeczywistości jest to stoją za tym ludzie”.

Niektórzy nazywali tę reklamę „niesamowitą” i kultową, inni od razu stwierdzili, że to przyszłość branży. O debacie internetowej po raz pierwszy poinformowały w czwartek serwisy mediów cyfrowych Ad Age i TechCrunch.

„To niezwykle niepokojące”

Hermeilio Miguel Aquino, mieszkający w Wielkiej Brytanii fotograf mody i filmowiec występujący pod pseudonimem Kino, wyreżyserował reklamy dla kilku dużych marek i powiedział, że reklama wykorzystuje sekwencję poprzedniego reżysera i „ponownie wykorzystuje ją na potrzeby nowej kampanii”.

„Powiedzmy, że zrobiłem reklamę samochodu i nagle widzę reklamę samochodu zrobioną w stylu animacji, a inny reżyser mówi: „Och, to ja to wyreżyserowałem”. To dość niepokojące” – stwierdził.

„Jestem fotografem. Robiłem zdjęcia i fotografowałem kampanie dla ogromnych marek. Czy zobaczę, jak moje zdjęcia zostaną umieszczone w silniku AI i zamienione w wideo?”

Kino powiedział, że takie przykłady mogą skłonić reżyserów i operatorów do zmiany umów z markami w sprawie pełnych praw do materiału filmowego.

Powiedzmy, że zrobiłem reklamę samochodu i nagle widzę reklamę samochodu zrobioną w stylu animacji, a inny reżyser mówi: „Och, to ja to wyreżyserowałem”. To dość niepokojące.

Kino

Filmowiec i fotograf

„To niezwykle niepokojące. Uważam, że należy wprowadzić pewne regulacje. Uważam, że operatorzy i reżyserzy powinni zacząć pobierać od swoich klientów znacznie wyższą premię (opłatę), jeśli klient chce mieć pełne prawa autorskie do tworzonego dzieła lub przynajmniej opłatę licencyjną” – dodał.

W wielu komentarzach pod postem społecznościowym pojawiały się obawy, że początkowo nie wymieniono osób odpowiedzialnych za poprzedni materiał filmowy. Inny fotograf argumentował, że ponowne wykorzystanie materiału filmowego w nowych reklamach nie jest niczym nowym.

Walker, reżyser reklamy, który wyprodukował także reklamy sportowe między innymi dla Gatorade, Jeepa i Nike, powiedział, że poproszono go o „zbudowanie filmu wyłącznie z materiałów montażowych, modelu 3D Anthony'ego Joshuy i bez dostępu sportowców”. .

Odpowiedział na krytykę, że był to „element mieszany, w którym dominuje sztuczna inteligencja, z kilkoma fragmentami akcji na żywo” tego, co „świetnie nakręcili” Johansson i inni.

Firma Under Armour wykorzystała wcześniej sztuczną inteligencję do napisania reklamy, w której sportowiec czyta inspirujące przemówienie.

Walker powiedział, że prawa do materiału filmowego posiada firma Under Armour oraz firma produkcyjna 72 i Sunny, które oficjalnie zażądały i udzieliły licencji na ich wykorzystanie.

„Czasy się zmieniają, my się dostosowujemy” – dodał.