Dane Barclays pokazują, że prawie dziewięć na 10 oszustw zakupowych ma swój początek w mediach społecznościowych.
Duży brytyjski bank wzywa firmy technologiczne do zwrotu pieniędzy ofiarom oszustw, ostrzegając, że media społecznościowe są źródłem 88% wszystkich oszustw związanych z zakupami.
Oszustwa związane z zakupami mają miejsce wtedy, gdy ludzie kupują produkty, które albo nigdy nie docierają, albo nie są zgodne z reklamą.
Barclays twierdzi, że ludzie tracą średnio 1000 funtów (1173 euro) w wyniku tego rodzaju oszustw, co stanowi dwie trzecie wszystkich zgłoszonych oszustw.
Według danych banku prawie dziewięć na 10 oszustw zakupowych ma swój początek w mediach społecznościowych, dlatego bank uważa, że firmy obsługujące media społecznościowe powinny zwracać pieniądze ofiarom, co zachęciłoby do zapobiegania oszustwom.
Dyrektor generalny Barclays UK Matt Hammerstein powiedział, że dane pokazują, że platformy technologiczne, w szczególności media społecznościowe, są źródłem „prawie wszystkich oszustw”, ale nie ma ram prawnych zobowiązujących sektor technologiczny do wspierania zapobiegania oszustwom.
„Bez wspólnej pomocy organizacji technologicznych, rządu i organów regulacyjnych ryzykujemy niekontrolowany wzrost tego, co jest obecnie najpowszechniejszym przestępstwem w Wielkiej Brytanii, raniąc niezliczone osoby i kosztując co roku miliardy naszej gospodarki” – powiedział.
Dodał, że tę „epidemię” można powstrzymać jedynie poprzez powstrzymanie oszustw u ich źródła.
Bank wezwał do czterech zmian w polityce, które pomogłyby zapobiegać oszustwom:
- Utwórz grupę międzyrządową, która może koordynować działania organów regulacyjnych, decydentów, grup branżowych i firm z różnych sektorów, aby skutecznie zwalczać oszustwa.
- Niech zapobieganie oszustwom stanie się obowiązkowym środkiem dla firm technologicznych.
- Zmuś firmy do publikowania danych dotyczących oszustw, aby poinformować klientów o ryzyku związanym z korzystaniem z ich platform.
- Utworzenie funduszu zwrotu kosztów ofiarom, który byłby finansowany przez wszystkie firmy, których platformy były wykorzystywane do przeprowadzania oszustw, w tym firmy technologiczne i banki.
Według ich danych 76 procent Brytyjczyków nie czuje się bezpiecznie w mediach społecznościowych ze względu na przestępców dokonujących oszustw na tych platformach.
Najczęściej ofiarami oszustw są młodzi dorośli w wieku 21–30 lat, którzy stanowią 24% ofiar oszustw.
Jednak najwięcej pieniędzy tracą osoby powyżej 70. roku życia w wyniku oszustw – stanowią one jedną czwartą wszystkich pieniędzy straconych przez oszustów.