O nas
Kontakt

Duży brytyjski bank wzywa firmy z branży mediów społecznościowych do wypłaty rekompensat ofiarom oszustw

Laura Kowalczyk

Duży brytyjski bank wzywa firmy z branży mediów społecznościowych do wypłaty rekompensat ofiarom oszustw

Dane Barclays pokazują, że prawie dziewięć na 10 oszustw zakupowych ma swój początek w mediach społecznościowych.

Duży brytyjski bank wzywa firmy technologiczne do zwrotu pieniędzy ofiarom oszustw, ostrzegając, że media społecznościowe są źródłem 88% wszystkich oszustw związanych z zakupami.

Oszustwa związane z zakupami mają miejsce wtedy, gdy ludzie kupują produkty, które albo nigdy nie docierają, albo nie są zgodne z reklamą.

Barclays twierdzi, że ludzie tracą średnio 1000 funtów (1173 euro) w wyniku tego rodzaju oszustw, co stanowi dwie trzecie wszystkich zgłoszonych oszustw.

Według danych banku prawie dziewięć na 10 oszustw zakupowych ma swój początek w mediach społecznościowych, dlatego bank uważa, że ​​firmy obsługujące media społecznościowe powinny zwracać pieniądze ofiarom, co zachęciłoby do zapobiegania oszustwom.

Dyrektor generalny Barclays UK Matt Hammerstein powiedział, że dane pokazują, że platformy technologiczne, w szczególności media społecznościowe, są źródłem „prawie wszystkich oszustw”, ale nie ma ram prawnych zobowiązujących sektor technologiczny do wspierania zapobiegania oszustwom.

„Bez wspólnej pomocy organizacji technologicznych, rządu i organów regulacyjnych ryzykujemy niekontrolowany wzrost tego, co jest obecnie najpowszechniejszym przestępstwem w Wielkiej Brytanii, raniąc niezliczone osoby i kosztując co roku miliardy naszej gospodarki” – powiedział.

Dodał, że tę „epidemię” można powstrzymać jedynie poprzez powstrzymanie oszustw u ich źródła.

Bank wezwał do czterech zmian w polityce, które pomogłyby zapobiegać oszustwom:

  • Utwórz grupę międzyrządową, która może koordynować działania organów regulacyjnych, decydentów, grup branżowych i firm z różnych sektorów, aby skutecznie zwalczać oszustwa.
  • Niech zapobieganie oszustwom stanie się obowiązkowym środkiem dla firm technologicznych.
  • Zmuś firmy do publikowania danych dotyczących oszustw, aby poinformować klientów o ryzyku związanym z korzystaniem z ich platform.
  • Utworzenie funduszu zwrotu kosztów ofiarom, który byłby finansowany przez wszystkie firmy, których platformy były wykorzystywane do przeprowadzania oszustw, w tym firmy technologiczne i banki.

Według ich danych 76 procent Brytyjczyków nie czuje się bezpiecznie w mediach społecznościowych ze względu na przestępców dokonujących oszustw na tych platformach.

Najczęściej ofiarami oszustw są młodzi dorośli w wieku 21–30 lat, którzy stanowią 24% ofiar oszustw.

Jednak najwięcej pieniędzy tracą osoby powyżej 70. roku życia w wyniku oszustw – stanowią one jedną czwartą wszystkich pieniędzy straconych przez oszustów.