Według nowego badania jedna na pięć młodych osób (w wieku od 15 do 24 lat) nie jest w stanie rozpoznać cukinii na zdjęciu – 18% postrzega ją jako ogórek, a 2% jako bakłażan. Z raportu wynika również, że znaczna liczba młodych ludzi ma trudności z utrzymaniem zdrowej, zbilansowanej diety.
Według doniesień, francuski rząd rozważa plany zwiększenia edukacji ekonomicznej w domu po nowym badaniu, z którego wynika, że jedna na pięć młodych osób nie potrafi rozpoznać warzyw codziennego użytku.
Badanie przeprowadzone przez Harris Interactive Study zatytułowane „Dieta francuska i codzienna” podkreśla różnice w zachowaniach żywieniowych pomiędzy różnymi grupami wiekowymi francuskiej populacji.
Osoby w wieku od 15 do 24 lat, które stanowią 20%, nie potrafią odróżnić cukinii (bardziej znanej we Francji jako cukinia) od ogórka. W obliczu obrazu cukinii 18% młodych ludzi sądziło, że rozpoznaje ogórek, a 2% – bakłażana.
Wśród osób powyżej 24. roku życia, z którymi przeprowadzono wywiady na podstawie tych samych zdjęć, wyniki również nie były obiecujące: 11% nie rozpoznaje cukinii, a 10% myli je z ogórkami.
Owoce są w oku patrzącego
W przypadku innych produktów spożywczych spada odsetek osób niezdolnych do rozpoznania owocu i warzywa; Grejpfrut jest mylony z krwistą pomarańczą przez 16% Francuzów. Tym razem niższy odsetek wśród młodych ludzi poniżej 25. roku życia, z których 12% popełnia ten sam błąd.
Tym samym testom poddano także kalafior, gdzie jedynie 4% respondentów wśród osób w wieku 15-24 lata nie wiedziało, jak odpowiedzieć, w porównaniu do zaledwie 1% w całej populacji.
Po tych wynikach delegata minister Olivia Grégoire stwierdziła, że rząd pragnie promować solidniejszą edukację żywieniową, stwierdzając, że edukacja żywieniowa jest zarówno „głównym problemem zdrowia publicznego”, jak i „kwestią siły nabywczej”.
Aby zachęcić młodsze pokolenie do lepszego odżywiania się, gotowania i spożywania świeżych produktów, 83% młodych ludzi zgadza się, że w szkołach powinna istnieć lepsza informacja i edukacja na temat produktów spożywczych.
„Powiedz mi, co jesz, a powiem ci, kim jesteś”
Chociaż postrzegana doskonałość francuskiej kuchni i restauracji od dawna stanowi istotną część tożsamości kulturowej kraju, te zaskakujące wyniki dowodzą, że młodzi ludzie nie ratatuj w domu.
Z badania wynika, że wśród młodych ludzi rzadziej spożywa się świeże owoce i warzywa, gdyż częściej sięgają oni po dania przetworzone (44% w porównaniu do 23%).
W rzeczywistości 89% osób w wieku 15–24 lat woli żywność skrobiową (makaron, ryż, ziemniaki), a 40% je konserwy i słoiki.
Ponad połowa młodych ludzi w wieku 15-24 lat, 59% z nich, przynajmniej raz w miesiącu korzysta z restauracji typu fast food, w porównaniu do 37% całej populacji.
Tymczasem tylko 46% ankietowanych twierdzi, że codziennie lub prawie codziennie gotuje świeże produkty, takie jak cukinia i ogórek.