O nas
Kontakt

Giełdowa wycena Nvidii jest lepsza niż Apple'a przed podziałem akcji

Laura Kowalczyk

Nvidia has also increased its quarterly cash dividend by 150%

Nvidia wyprzedza Apple pod względem kapitalizacji rynkowej, przekraczając 3 biliony dolarów dziennie przed rozpoczęciem podziału akcji 10 do 1.

W środę akcje giganta AI, Nvidia, wzrosły o 5,2%, zwiększając kapitalizację rynkową do 3,02 biliona dolarów (2,9 biliona euro). Ten imponujący wzrost pozwolił Nvidii wyprzedzić Apple i stać się drugą co do wielkości firmą na świecie, za Microsoftem, którego kapitalizacja rynkowa wynosi 3,15 biliona dolarów. Przełomowy moment nastąpił dzień przed podziałem akcji Nvidii w stosunku 10 do 1, co mogło stać się katalizatorem wzrostów, gdy inwestorzy chcieli wykorzystać szansę.

Co musisz wiedzieć o podziale akcji Nvidii w stosunku 10 do 1

Inwestorzy, którzy będą posiadać akcje Nvidii na koniec czwartku, będą uprawnieni do podziału akcji, co umożliwi im otrzymanie dziewięciu dodatkowych akcji za każdą posiadaną do tego czasu akcję. Decyzja ta skutkować będzie wyceną akcji na poziomie jednej dziesiątej wartości rynkowej z piątkowego kursu zamknięcia. W tym okresie obrót akcjami Nvidii zostanie wstrzymany i zostanie wznowiony w poniedziałek 10 czerwca, wraz z otwarciem rynków w USA.

Głównym celem podziału akcji jest obniżenie ceny poszczególnych akcji, a tym samym poprawa dostępności dla inwestorów. Należy zauważyć, że choć działanie to obniża cenę akcji, nie zmienia kapitalizacji rynkowej ani wyceny spółki.

Nvidia zwiększyła także kwartalną dywidendę pieniężną o 150%, z 0,04 dolara na akcję do 0,1 dolara na akcję. Jak wynika z majowego komunikatu prasowego spółki, kwota zostanie rozdzielona po podziale i „zostanie wypłacona w piątek 28 czerwca 2024 r. wszystkim zarejestrowanym akcjonariuszom we wtorek 11 czerwca 2024 r.”.

Ceny akcji Nvidii osiągają wysoki poziom w związku z rosnącym popytem na chipy AI

Dzięki boomowi na sztuczną inteligencję (AI) cena akcji producenta chipów wzrosła o 32% w ujęciu miesięcznym, 145% od początku roku i 214% w ciągu ostatniego roku.

Od 2023 r. procesory graficzne (GPU) firmy Nvidia cieszą się dużym zainteresowaniem ze względu na postęp we wspieraniu uczenia maszynowego, szkolenia w zakresie modelu dużego języka (LLM) i możliwości superkomputerów. Firma ma pozycję monopolistyczną w produkcji chipów AI, posiadając około 80% udziału w rynku. Do jej klientów należą wszyscy główni gracze technologiczni, tacy jak Microsoft, Amazon, Meta Platforms, Alphabet i OpenAI. CFO Colette Kress ujawniła, że ​​około 45% przychodów Nvidii z centrów danych pochodzi od tych dostawców usług w chmurze. Popyt na Nvidię H100 był szczególnie duży, częściowo dzięki używaniu przez Meta Lamy 3.

Ponadto CNBC poinformowało, że dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, przed Teslą priorytetowo traktuje procesory graficzne Nvidia H100 dla swojej prywatnej platformy mediów społecznościowych X i start-up AI xAI. xAI, założony przez Elona Muska w lipcu 2023 roku, to startup AI oferujący chatboty i narzędzia oparte na AI, konkurujący z takimi firmami jak OpenAI. Opublikował w X, że Tesla wyda w tym roku 10 miliardów dolarów (9,2 miliarda euro) „na połączoną sztuczną inteligencję szkoleniową i wnioskowującą”.

Znakomite wyniki Nvidii w ciągu ostatniego roku

Rozwój Nvidii przyspieszył w ubiegłym roku, a przychody z centrów danych wzrosły do ​​22 dolarów. 56 miliardów dolarów w pierwszym kwartale roku fiskalnego 2025 w porównaniu z 4,28 miliarda dolarów w pierwszym kwartale roku fiskalnego 2024, co oznacza wzrost o 427%. Całkowite przychody AI Darling wzrosły w tym samym kwartale o 262% do 26 miliardów dolarów, w porównaniu z 7,19 miliarda dolarów rok wcześniej.

Dyrektor generalny Jensen Huang wyraził pewność, że nowy procesor graficzny Nvidia ze sztuczną inteligencją do obliczeń superkomputerowych, Blackwell, będzie liderem rozwoju firmy w nadchodzącym roku, mówiąc: „Jesteśmy gotowi na kolejną falę wzrostu. Platforma Blackwell jest w fazie pełnej produkcji i stanowi kamień węgielny. dla generatywnej AI w skali bilionów parametrów.

Huang nawiązał do strategicznej zmiany Nvidii mającej na celu dywersyfikację oferty produktów w różnych branżach, w tym w firmach zajmujących się Internetem konsumenckim, producentach samochodów i dostawcach usług opieki zdrowotnej, zamiast skupiać się wyłącznie na biznesach w chmurze.