O nas
Kontakt

Ile śniegu topi się Audi, sponsor Pucharu Świata w narciarstwie? Aktywiści wymyślają pierwszą na świecie formułę

Laura Kowalczyk

A closed ski slope at a ski resort near Liberec, Czech Republic, January 2023. Mountains across Europe have suffered from an unusual lack of snow this year.

Działacze wzywają organizatorów sportów zimowych do rezygnacji ze sponsorów zanieczyszczających środowisko, ponieważ europejskie stoki narciarskie ponoszą tego konsekwencje.

Z nowego raportu wynika, że ​​sponsorzy sportów zimowych, w tym Audi i Equinor, będą topić prawie 2000 kilometrów kwadratowych śniegu rocznie poprzez emisję dwutlenku węgla.

Po raz pierwszy działacze opracowali sposób pomiaru wpływu głównych umów sponsorskich na klimat z branżami zanieczyszczającymi środowisko.

Ustalenia zespołu doradców New Weather Institute podkreślają już rażącą ironię losu: sporty zimowe są zagrożone przez wielu z ich największych zwolenników.

„Sportowcy zimowi chcą skupić się wyłącznie na swoich wynikach, ale widmo zmian klimatycznych wisi nad każdym sportem zimowym” – mówi Anna Turney, była brytyjska narciarka alpejska i paraolimpijka.

Rekordowe temperatury w całej Europie zmusiły do ​​odwołania wielu zawodów w narciarstwie alpejskim i biegowym w sezonie 2023–2024 ze względu na słabą pokrywę śnieżną, a także zamknięcie wielu ośrodków narciarskich.

„Organizacje zajmujące się sportami zimowymi muszą wykazać się odwagą i być odważne” – dodaje Turney. „Jeśli się nie zmienimy, nie będzie już sportów zimowych”.

Raport „Dirty Snow” przygotowany przez firmę New Weather Szwecja i jej kampanię Badvertising został opublikowany dzisiaj wraz z rozpoczęciem w Austrii Pucharu Świata w narciarstwie Międzynarodowej Federacji Narciarskiej i Snowboardowej (FIS).

Jak możemy obliczyć topnienie śniegu na podstawie umowy sponsorskiej?

Filmik z Pucharu Świata FIS w biegach przełajowych w Nordic Center Goms w Geschinen w Szwajcarii, styczeń 2024 r.
Filmik z Pucharu Świata FIS w biegach przełajowych w Nordic Center Goms w Geschinen w Szwajcarii, styczeń 2024 r.

Producent samochodów Audi jest głównym sponsorem Pucharu Świata w narciarstwie, który odbędzie się w dniach 16–24 marca na stokach Salzburga.

Zdaniem działaczy, wielomilionowa umowa wygeneruje od 103 000 do 144 000 ton CO2e (emisji równoważnej dwutlenku węgla). Wpływ na klimat jest porównywalny do wydobycia od 238 000 do 333 000 baryłek ropy.

Szacunek ten został osiągnięty przy użyciu pierwszego w swoim rodzaju wzoru do obliczania emisji powstających na każde euro wydane na sponsoring wysokoemisyjny.

Jak pokazano w raporcie, w równaniu uwzględniane są liczby obejmujące roczny poziom emisji CO2e firmy i jej przychody brutto. Zakłada, że ​​odbiorca akceptuje „logiczne konsekwencje” pomocy w promowaniu danego zanieczyszczającego.

Wykorzystując obliczenia znanej zależności między emisją gazów cieplarnianych a utratą pokrywy śnieżnej, raport oblicza następnie wpływ siedmiu sponsorów sportów zimowych: Audi, Ford, SAS, Equinor, Aker, Volvo i Preem.

W sumie emisja CO2 tych zanieczyszczających przedsiębiorstw spowodowałaby stopienie obszaru 1968 kilometrów kwadratowych wiosennego śniegu każdego roku.

To równowartość powierzchni 195 razy większej niż obszar narciarski Skicircus Saalbach, jednego z największych terenów narciarskich na świecie, na którym odbywają się finały FIS Alpine World Cup 2024. I 437 razy większy niż obszar narciarski Åre, największego szwedzkiego ośrodka narciarskiego i potencjalnego kandydata na igrzyska olimpijskie w 2030 roku.

Jaki wpływ na europejskie sporty zimowe i ośrodki narciarskie mają zmiany klimatyczne?

Stoki narciarskie w Europie są już poważnie dotknięte zmianami klimatycznymi. Pod koniec lutego dziewięć z zaplanowanych w tym sezonie wyścigów Pucharu Świata w narciarstwie alpejskim zostało odwołanych z powodu słabej pokrywy śnieżnej.

Prognozy są ponure: zgodnie z obecnymi tendencjami oczekuje się, że zimy na średnich szerokościach geograficznych półkuli północnej będą się kurczyć o 4,7 dnia na dekadę. W scenariuszu wysokoemisyjnym zima może skrócić się do jednego miesiąca do końca stulecia (od 18 grudnia do 18 stycznia).

I nie tylko sportowcy tracą, ponieważ europejskie ośrodki narciarskie są zmuszone w marcu przejść na zajęcia letnie.

Inni korzystają ze sztucznego naśnieżania: około 25 procent ośrodków narciarskich w Niemczech, 39 procent we Francji, 54 procent w Szwajcarii, 70 procent w Austrii i aż 90 procent ośrodków narciarskich we Włoszech.

Jak jednak wskazuje New Weather, produkcja sztucznego śniegu jest przedsięwzięciem energochłonnym, które dodatkowo zwiększa emisję gazów cieplarnianych.

Sportowcy i działacze wzywają, aby sporty zimowe zerwały współpracę z firmami zanieczyszczającymi środowisko

Szerszy obraz jest taki, że europejskie sporty zimowe są w rzeczywistości skazane na porażkę bez głębokich i natychmiastowych cięć emisji. Działacze twierdzą, że sport ma obowiązek i rolę do odegrania w urzeczywistnieniu tej jaśniejszej przyszłości.

„To wielka ironia losu, że sponsorzy sportów zimowych zanieczyszczających środowisko topią lód i śnieg, od których ten sport jest zależny” – mówi Anna Jonsson, współdyrektor New Weather Szwecja. „Aby zabezpieczyć przyszłość sportów zimowych, wszyscy organizatorzy i sportowcy muszą zrezygnować ze sponsorów zanieczyszczających środowisko”.

Ludzie jeżdżą na nartach na nierównym stoku w pobliżu Schladming w Austrii, styczeń 2023 r.
Ludzie jeżdżą na nartach na nierównym stoku w pobliżu Schladming w Austrii, styczeń 2023 r.

„Każdy dolar lub euro sponsoringu przez głównych trucicieli jest jak lampa lutownicza skierowana przeciwko przyszłości sportów zimowych” – dodaje Andrew Simms, dyrektor New Weather Institute. „Wykorzystują sport jako billboard do sprzedaży większej liczby produktów wysokoemisyjnych, które zabijają nasze zimy, a teraz po raz pierwszy możemy oszacować szkody wyrządzane przez ich pieniądze”.

Gwiazdy sportów zimowych dbające o klimat również zajmują stanowisko. „Wybitni sportowcy mają tutaj wyraźną rolę do zabrania głosu i alarmowania jako ważne osoby wpływowe w społeczeństwie” – mówi były holenderski łyżwiarz elitarny Mark Ooijevaar.

„Wiele federacji sportowych i zawodowych sportowców promuje wyidealizowany, elitarny styl życia obejmujący duże spożycie produktów i podróże” – zauważa Björn Sandström, szwedzki elitarny narciarz biegowy, naukowiec zajmujący się ochroną środowiska i konsultant w dziedzinie obliczeń klimatycznych.

„To sygnał dla młodszych pokoleń, który sprawi, że więcej ludzi będzie dążyć do „wspaniałego życia”. Ale badania są jasne – musimy porzucić te niezrównoważone zachowania, które prowadzą nas głębiej w kryzys klimatyczny”.

Raport przedstawia udane kampanie klimatyczne w tenisie i rugby

W obliczu kryzysu klimatycznego wydarzenia sportowe, zespoły i indywidualni sportowcy znajdują się pod coraz większą presją związaną z współpracą z firmami zanieczyszczającymi środowisko.

Na przykład gigant paliw kopalnych TotalEnergys stał się celem afrykańskich działaczy w związku ze sponsorowaniem turnieju piłkarskiego Pucharu Narodów Afryki (AFCON). Działacze klimatyczni zakłócili wiele wydarzeń, od US Open po Mistrzostwa Świata w Snookerze.

Czasami te żądania były wysłuchiwane. New Weather zauważa, że ​​kilka organizacji sportowych zakończyło współpracę handlową z firmami zanieczyszczającymi środowisko.

Australian Open zakończyło umowę sponsorską z gigantem naftowo-gazowym Santos po oddolnej kampanii, podczas gdy Angielski Związek Piłki Nożnej Rugby (RFU) odrzucił umowę sponsoringu komercyjnego z amerykańską firmą ExxonMobil, potentatem w branży paliw kopalnych.

Aby zwiększyć przejrzystość takich umów, New Weather wzywa organizatorów sportu do ujawniania wartości sponsoringu zanieczyszczającego środowisko. Chce także, aby „firmy będące głównymi motorami zmian klimatycznych” – takie jak koncerny naftowe i gazowe, producenci samochodów i linie lotnicze – całkowicie opuściły arenę sportową.

„Jako były członek szwedzkiej narodowej drużyny narciarskiej chciałbym, aby stowarzyszenia i wyścigi narciarskie zaprzestały promowania firm, które topnieją w naszym sporcie” – mówi Emil Johansson Kringstad, były szwedzki elitarny narciarz przełajowy.