Komisja Europejska ogłosiła w czwartek, że zbada transakcję właściciela Formuły 1 Liberty Media o 3,5 miliarda euro mistrzostw motocyklowych Motogp Motogp Mistrzostwa Motorcycle Racing League, ponieważ ryzyko zwiększenia cen praw do licencji na prawa do nadawania na imprezy sportowe dla obu marek.
Połączenie właścicieli Formuły 1 z Grand Prix Motorcycle (MOTOGP), największą serią wydarzeń wyścigowych motocyklowych, może zaszkodzić konkurencji w sektorze nadawczym, Komisja Europejska stwierdziła w pierwszej fazie dochodzenia rozpoczętych po powiadomieniu umowy dla egzekutora UE w połowie listopada.
„Nabywając Dorna Sports, Liberty Media utrzymywałyby prawa handlowe do dwóch najpopularniejszych sportów motorowych w Europie: Formuły 1 i MotoGP. Musimy dokładniej ocenić, czy to przejęcie może negatywnie wpłynąć na europejskich nadawców, na przykład pod względem zwiększonych opłat licencyjnych” – powiedziała komisarz ds. Konkurencji Teresa Ribera.
Firma Liberty Media z siedzibą w USA ogłosiła w kwietniu przejęcie firmy macierzystej MotoGP, Dorna, ceniącą wiodące na świecie mistrzostwo motocyklowe wyścigowe na 4,2 miliarda euro, o wartości kapitałowej w wysokości 3,5 miliarda euro.
Jednak Komisja uznała, że istnieje ryzyko, że wolność nadużywa jej dominacji poprzez posiadanie zarówno Formuły 1, jak i MotoGP.
Liberty posiada wyłączne prawa handlowe Mistrzostw Świata Formuły Formuły 1, podczas gdy Dorna Sports ma wyłączne prawa handlowe Grand Prix Mistrzostw Świata FIM („MOTOGP”), a także innych mistrzostw wyścigowych motocyklowych.
Formuła 1 i MotoGP są bliskimi konkurentami, egzekwator UE obawia się, że transakcja może wpływać na konkurencję na rynkach krajowych o licencjonowanie praw do nadawania treści sportów motorowych oraz na szerszych krajowych rynkach na licencjonowanie praw do nadawania dla wszystkich treści sportowych.
Komisja ma teraz 90 dni na podjęcie decyzji, czy połączenie jest zgodne z zasadami fuzji UE.
Ogłoszenie pojawia się, gdy Liberty Media pielęgnuje ambicje rozszerzenia wydarzeń MotoGP szerszej publiczności.
„Firma ma znaczącą pozycję i zamierzamy rozwinąć sport dla fanów MotoGP, zespołów, partnerów komercyjnych i naszych akcjonariuszy” – powiedział w kwietniu dyrektor generalny Liberty Media w oświadczeniu w kwietniu.