O nas
Kontakt

Nationwide przeprasza klientów, ponieważ problemy techniczne opóźniają płatności

Laura Kowalczyk

People queue up as they wait for a branch of the Nationwide Building Society to open in Tooting, south London, Wednesday May 27, 2009.

Nationwide to jedna z ostatnich firm, które doświadczają problemów IT, po między innymi Sainsbury's, McDonald's, Greggs i Tesco.

W piątek rano Nationwide Building Society odnotowało szereg opóźnień w płatnościach, co miało wpływ na płatności do i z Nationwide na rzecz innych banków i towarzystw budowlanych. Było to spowodowane głównie usterką informatyczną, ponieważ zaplanowane przez firmę nocne prace konserwacyjne trwały dłużej, niż oczekiwano.

Chociaż Nationwide zapewnił swoich klientów, że problem został już rozwiązany, podkreślił również, że przetworzenie bieżących zaległości w płatnościach może zająć jeszcze kilka godzin.

Na platformie mediów społecznościowych X firma Nationwide napisała: „Przykro nam, płatności do i od innych towarzystw budowlanych i banków są obecnie opóźnione. Pracujemy nad jak najszybszym rozwiązaniem tego problemu. Prosimy nie wysyłać ponownie/nie duplikować płatności. Przelewy wewnętrzne i Twoje karty działają normalnie.

Spółka zajmująca się nieruchomościami podała również na swojej stronie internetowej, że zlecenia stałe i polecenia zapłaty również działają normalnie, a klienci nadal mogą logować się do aplikacji bankowej Nationwide i portalu bankowości internetowej. Wypłaty z bankomatów również działały normalnie.

Pojawiła się fala krytyki ze strony dotkniętych klientów, którzy wyrazili frustrację z powodu opóźnień w płatnościach mających wpływ na ich kredyty hipoteczne, prowadzące do kar finansowych, a także na ich osobiste plany. Pojawiły się także skargi dotyczące tego, że strona nie wyświetla informacji o oczekującej kolejce płatności lub o tym, że pieniądze opuszczają jedno konto i nie wpływają na drugie.

Klienci w całym kraju borykają się z opóźnieniami w realizacji swoich osobistych planów

Nationwide planuje przejąć Virgin Money

Nationwide jest obecnie w trakcie zakupu Virgin Money o wartości około 2,9 miliarda funtów (3,3 miliarda euro), co uczyni z niej drugiego co do wielkości pożyczkodawcę hipotecznego w Wielkiej Brytanii. Przejęcie doprowadzi również do rezygnacji Davida Duffy'ego, dyrektora generalnego Virgin Money, a także może spowodować serię zwolnień po połączeniu obu firm.

Nationwide powiedział w e-mailu: „To przejęcie wzmocni finansowo Nationwide i stwarza okazję do przyspieszenia naszej strategii. Zapewnia większą wartość naszym członkom i rozszerza zakres oferowanych przez nas usług o te, o które prosiło wielu członków.

„Przejęcie biznesu Virgin Money stworzy silniejsze finansowo towarzystwo budowlane z szerszą bazą klientów i depozytów. Planujemy wykorzystać tę siłę finansową do dalszego zapewniania członkom oprocentowania oszczędności i pożyczek, które są średnio lepsze niż na szerszym rynku.

Niedawne awarie na ulicach Wielkiej Brytanii budzą podejrzenia cyberataku

W ostatnich dniach kilka firm, takich jak Greggs', McDonald's, Tesco i Sainsbury's, doświadczyło przerw w działaniu systemów informatycznych. Doprowadziło to do fali zamknięć sklepów i problemów z dostawami, wynikających z problemów z przyjmowaniem płatności. Kilka sklepów również zgłosiło problemy z systemami i narzędziami internetowymi.

Większość z tych kanałów odmówiła jednak podania konkretnych szczegółów przyczyn tych przerw, twierdząc, że wynikają one z aktualizacji oprogramowania. Doprowadziło to do rosnących podejrzeń, że przerwy w dostawie prądu mogą być ze sobą powiązane i że główne ulice Wielkiej Brytanii mogły zostać dotknięte cyberatakiem.

Firmy nie podały także szczegółów dotyczących rodzaju wykorzystywanego oprogramowania ani nazw producentów. Ten cichy trend dotyczący kwestii technicznych jest zwykle widoczny w innych dużych firmach technologicznych, takich jak Meta, i może wynikać z chęci uniknięcia chaosu i paniki wśród klientów.

Jednakże te awarie mogą potencjalnie wskazywać na większy problem, przed którym stoją brytyjscy sprzedawcy detaliczni, jeśli chodzi o niewłaściwą konserwację i modernizację systemów informatycznych.