O nas
Kontakt

Nowy plan kolei austriackiej może drastycznie skrócić czas podróży do Monachium i Paryża do 2040 r

Laura Kowalczyk

Austria has unveiled a ‘bold’ new train network plan

„To sieć kolejowa dla neutralnej dla klimatu Austrii, w której ochrona klimatu i dobra mobilność idą w parze”.

Austria przedstawiła „odważny” nowy plan rozbudowy sieci kolejowej w ciągu najbliższych 16 lat.

Do 2040 r. ten alpejski kraj ma dodać dziesiątki nowych tras i połączeń w ramach ciągłych wysiłków na rzecz zwiększenia atrakcyjności podróży koleją.

Trzy lata temu wprowadziła „Klimaticket” – niedrogi roczny bilet, który Greenpeace uznał za najlepszy w Europie, obejmujący wszystkie środki transportu publicznego. W ubiegłym roku wprowadzono nową generację nocnych pociągów do Niemiec. I jedna dość przyciągająca wzrok kampania mająca na celu przyciągnięcie większej liczby młodych ludzi do pociągów z ofertą tatuażu.

„Sieć docelowa na rok 2040 to nasza wizja tego, jak mógłby wyglądać nowoczesny system kolejowy w naszym kraju. Jest to sieć kolejowa dla neutralnej dla klimatu Austrii, w której ochrona klimatu i dobra mobilność idą w parze” – powiedziała Minister ds. Ochrony Klimatu Leonore Gewesslera podczas odsłonięcia planu w zeszłym miesiącu.

„Projekt jest pełen odważnych pomysłów, nowych połączeń i jeszcze lepszych linii kolejowych” – dodała. „(To) jest właściwym kompasem dla zrównoważonej infrastruktury kolejowej na następne piętnaście lub dwadzieścia lat”.

Co plan sieci kolejowej 2040 oznacza dla Austrii?

Plan sieci na rok 2040 opracowany przez rząd i krajowego operatora kolejowego ÖBB jest obecnie w fazie roboczej. Opinia publiczna będzie mogła wyrazić swoje zdanie, zanim prace zostaną ukończone jeszcze w tym roku.

Ta „główna wizja” przyszłości kolei w Austrii obejmuje 67 projektów w 25 skupionych obszarach – w tym nową dwutorową linię w Górnej Austrii i Bawarii, która ma drastycznie skrócić czas podróży między Wiedniem a Monachium.

Do 2040 roku pociągi pasażerskie będą pokonywać łącznie 255 milionów kilometrów rocznie. Według planu to półtora razy więcej niż obecnie.

Tworząc plan, ÖBB i rząd potraktowali priorytetowo rozwój połączeń międzynarodowych, a także transportu regionalnego i tworzenia sieci w obszarach metropolitalnych.

Koszt projektowanych środków wynosi około 26 miliardów euro. Rząd uważa jednak, że jest to inwestycja warta poniesienia, a Austriacy odniosą korzyści w postaci nowych miejsc pracy i lepszej łączności.

Które austriackie trasy kolejowe zostaną zmodernizowane?

Nowa linia przez Górną Austrię i Bawarię to jeden ze sztandarowych projektów ulepszonej sieci do roku 2040.

Ta trasa New Innkreisbahn (NIB) (rozważana również od strony niemieckiej) mogłaby skrócić czas podróży między Wiedniem a Monachium z czterech do dwóch i pół godziny. Krótszy czas podróży mógłby również przynieść korzyści w przypadku bardziej odległych kierunków międzynarodowych, takich jak Paryż.

Lokalne usługi transportowe w Wiedniu również ulegną modernizacji wraz z rozbudową linii między Wiedniem Heiligenstadt a Wiedniem Praterkai.

I obiecuje, że rozbudowa linii kolejowych w rejonie Bregencji „znacznie usprawni” transport lokalny w całej Dolinie Renu.