O nas
Kontakt

Polityka UE. Organizacje konsumenckie składają skargi RODO na model subskrypcji Meta

Laura Kowalczyk

Meta introduced this subscription model in October last year.

Twierdzenia pojawiają się po tym, jak organizacje zajmujące się ochroną prywatności i organy ochrony danych wyraziły podobne obawy w ostatnich miesiącach.

Europejskie organizacje konsumenckie z ośmiu krajów złożyły dziś (29 lutego) skargi do krajowych organów ochrony danych przeciwko Meta, utrzymując, że amerykański gigant mediów społecznościowych nielegalnie gromadzi dane użytkowników poprzez swój model subskrypcji umożliwiający korzystanie z platformy bez reklam.

Grupy te stanowią część paneuropejskiej sieci konsumenckiej BEUC z Czech, Danii, Grecji, Francji, Norwegii, Słowacji, Słowenii i Hiszpanii i twierdzą, że model subskrypcji Meta nie przestrzega zasad wynikających z ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych (RODO), oraz że technologiczny gigant nie ma ważnej podstawy prawnej uzasadniającej gromadzenie danych użytkowników Facebooka i Instagrama.

Rzecznik Meta powiedział TylkoGliwice, że firma „bardzo poważnie podchodzi do swoich obowiązków regulacyjnych i ma pewność, że nasze podejście jest zgodne z RODO”.

Meta wprowadziła ten model w październiku, twierdząc, że nadchodząca ustawa o rynkach cyfrowych, czyli unijne zasady konkurencji dla platform internetowych, wymaga od firmy zapewnienia konsumentom w bloku alternatywnego sposobu korzystania z Facebooka i Instagrama.

Jeśli dana osoba zdecyduje się na subskrypcję, nie będzie widzieć reklam, a Meta nie będzie przetwarzać jej danych w celu spersonalizowanych reklam. Usługa bez reklam kosztuje 9,99 euro miesięcznie dla użytkowników Internetu i 12,99 euro dla użytkowników aplikacji na iOS lub Androida.

„Wprowadziliśmy tę opcję, zwaną „Subskrypcją bez reklam”, jako nasze rozwiązanie polegające na zgodzie na spełnienie unikalnej kombinacji powiązanych i czasami nakładających się obowiązków regulacyjnych UE z różnymi terminami spełnienia wymagań” – czytamy w poście na blogu.

Zastępca dyrektora generalnego BEUC Ursula Pachl stwierdziła dziś w oświadczeniu, że „modele biznesowe oparte na inwigilacji stwarzają wszelkiego rodzaju problemy w świetle RODO i nadszedł czas, aby organy ochrony danych zaprzestały nieuczciwego przetwarzania danych przez firmę Meta i naruszania przez nią podstawowych praw obywateli”.

Opinia

Twierdzenia grup konsumenckich pojawiają się po tym, jak organizacje zajmujące się ochroną prywatności i organy ochrony danych wyraziły podobne obawy w ostatnich miesiącach.

W styczniu organy ochrony danych w Holandii, Norwegii i Hamburgu zwróciły się do Europejskiej Rady Ochrony Danych – organu, w skład którego wchodzą wszystkie krajowe organy nadzorujące ochronę danych w UE – o opinię na temat modelu reklamy behawioralnej stosowanego przez technologicznego giganta. EROD powinna wydać opinię w ciągu ośmiu tygodni, do końca marca, z możliwością przedłużenia o kolejne sześć tygodni.

Austriacka organizacja zajmująca się ochroną prywatności NOYB ostrzegła, że ​​jeśli model Meta zostanie legitymizowany, firmy ze wszystkich sektorów przemysłu mogą pójść w jej ślady.

W listopadzie BEUC złożyła skargę do organów ochrony konsumentów w związku z tą samą praktyką.