O nas
Kontakt

Polityka UE. Prowadzony przez małe dzieci, z siedzibą w starożytnym Egipcie: witaj w dziwacznym świecie firm fasadowych

Laura Kowalczyk

Over 22,000 firms are registered at the Great Pyramids in Egypt, Moody

Jak dowiedział się TylkoGliwice, miliony nieprawdopodobnie zarejestrowanych struktur prawnych stwarzają ryzyko prania pieniędzy lub uchylania się od płacenia podatków i kar.

Według najnowszych danych Europa jest potencjalnie domem dla milionów firm fasadowych, które można wykorzystać do unikania podatków lub sankcji albo do prania pieniędzy.

Obecnie europejscy prawodawcy nalegają, aby zrobić więcej przeciwko tym bezczynnym strukturom korporacyjnym, które potencjalnie oferują lukę w postaci podatków i sankcji UE wobec Rosji.

Najnowsze dane Moody’s pokazują, że w samej Wielkiej Brytanii istnieje prawie 5 milionów podejrzanych firm, podczas gdy w UE zgromadzonych jest prawie 4 miliony – z Francją i Cyprem na czele.

Firma analityczna przeszukała setki milionów firm i osób prywatnych pod kątem wątpliwych danych, takich jak brak działalności gospodarczej i powiązania z jurysdykcjami wysokiego ryzyka, i doszła do kilku niezwykłych wniosków.

Z raportu wynika, że ​​tysiące dyrektorów spółek notowanych na giełdzie ma mniej niż pięć lat, a jedną z belgijskich spółek prowadzi ktoś, kto ma ponad 900 lat.

Chociaż takie błędy mogą wynikać raczej z tłustych palców na klawiaturze niż z wątpliwej aktywności, ujawniają one poważniejsze problemy, powiedział TylkoGliwice Ted Datta z Moody’s.

„Prawdopodobnie oznacza to, że system nie jest tak dobrze finansowany lub system, który nie jest tak systematyczny, jak mógłby być” – powiedział Datta, który w firmie kieruje zespołem ds. zgodności z przepisami w zakresie przestępstw finansowych.

Podkreślił brak zasobów w oficjalnych rejestrach, takich jak brytyjski Companies House – lukę, która „sama w sobie jest niepokojąca, ponieważ w ten sposób wchodzi się do systemu finansowego”.

Schemat piramidy

Część winy można zrzucić na prawników i pośredników, którzy pomagają bardzo bogatym ukrywać swoje bogactwo za złożonymi strukturami korporacyjnymi, przy niewielkiej liczbie regulacji i niewielkiej kontroli, powiedział Datta.

Sytuacja może się jednak wkrótce zmienić, ponieważ nowe unijne przepisy dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy będą wymagały od dostawców usług korporacyjnych i usług powierniczych weryfikowania tożsamości klientów, tak jak robią to banki.

Datta zauważył, że brytyjski organ podatkowy HMRC również zaczął nakładać kary na niektórych pośredników za zaniedbania.

Ale nawet on nie rozumie, dlaczego niektóre dane firm fasadowych są tak rażąco fałszywe. W Wielkich Piramidach w Egipcie ma swoją siedzibę ponad 22 000 firm.

Niektórzy twierdzą, że istnieją uzasadnione powody, aby tworzyć spółki fasadowe – np. w celu ochrony własności intelektualnej przedsiębiorstw lub strukturyzowania inwestycji przez firmy private equity.

Wątpliwe wyróżnienie Wielkiej Brytanii na szczycie rankingów Moody’s może oznaczać, że jest to najbardziej atrakcyjny kraj dla osób zajmujących się praniem pieniędzy – lub może po prostu odzwierciedlać fakt, że kraj ten jest stosunkowo przejrzysty w zakresie informacji, powiedział Datta.

Podobnie naturalne jest, że duża jurysdykcja, w której znajduje się wiele przedsiębiorstw, będzie generować więcej ostrzeżeń. Jeśli spojrzeć na odsetek zarejestrowanych firm, które sygnalizują sygnały ostrzegawcze, to kraje takie jak Panama, Szwajcaria i Cypr są w czołówce.

„Sam wskaźnik jest dokładnie tym, co mówi, jest wskaźnikiem” – powiedział Datta, dodając, że analitycy muszą „przyjrzeć się osobom stojącym za firmą fasadową… aby sprawdzić, czy występują inne oznaki szkodliwej działalności”.

Naciski ze strony legislatorów

Jednak europejscy prawodawcy nalegają na podjęcie działań i nie wydają się martwić dodatkowymi szkodami w segmencie rynku, który uważają za mający niewielką wartość.

„Nie widzę wystarczająco poważnych powodów, dla których mielibyście mieć firmy fasadowe” – powiedział Paul Tang (Holandia, Socjaliści i Demokraci) TylkoGliwice, powołując się na ich problematyczny wpływ na pobór podatków i rosyjskie sankcje.

„Musimy zwiększyć przychody poprzez zwalczanie uchylania się od płacenia podatków, a w centrum tego znajdują się firmy fasadowe” – dodał Tang, który przewodniczy komisji podatkowej Parlamentu Europejskiego. To, że politycy muszą uporać się z tym problemem, jest „oczywiste” – stwierdził.

Tang opowiada się za nowymi przepisami UE zaproponowanymi przez Komisję w 2021 r., zgodnie z którymi spółki prowadzące podejrzaną działalność mogłyby zostać potencjalnie pozbawione korzyści podatkowych w zależności od ich dochodów, działalności transgranicznej i zarządzania.

Dyrektywa Unshell, jak się ją nazywa, jest „bardzo ukierunkowanym instrumentem” – stwierdził Tang i ma wpływ tylko na niewielką część firm.

Aby jednak wniosek przeszedł, potrzebuje jednomyślnego wsparcia wszystkich 27 członków UE, w tym Luksemburga, głównego centrum finansowego, które Komisja oskarża o ułatwianie agresywnego planowania podatkowego.

Rządy zwlekają z tą kwestią.

Zapytany przez Tanga podczas niedawnego przesłuchania belgijski minister finansów Vincent Van Peteghem powiedział, że potrzebuje bardziej dogłębnej analizy przed kontynuowaniem sprawy Unshell, podkreślając swoje obawy dotyczące obciążeń administracyjnych.

Ponieważ Belgia, która obecnie sprawuje prezydencję w Radzie UE, spieszy się z sfinalizowaniem szeregu ustaw przed czerwcowymi wyborami europejskimi, Tang wyraził nadzieję, że Van Peteghem ponownie rozpatrzy tę sprawę.

Zbyt pobieżne?

Pozostaje rzeczywiste pytanie, w jaki sposób za pomocą ustawodawstwa można sprawdzać przedsiębiorstwa pod kątem ich wątpliwej działalności.

Jeżeli kryteria są zbyt niejasne lub zbyt szerokie, powoduje to formalności i niepewność prawną. Zbyt szczegółowe – wystarczy wybrać na przykład firmy zatrudniające trzech lub mniej pracowników – a potencjalni ludzie zajmujący się praniem pieniędzy zatrudnią tylko czwartego.

Datta nazywa to „nieskończoną grą” rozgrywaną pomiędzy tymi, którzy egzekwują zasady brudnych pieniędzy, a tymi, którzy próbują je obejść lub złamać.

„To, co próbujemy zrobić i co próbują zrobić nasi klienci, to zwiększyć koszty” ukrywania bogactwa, powiedział Datta.

„Każdego roku, każde rozporządzenie, każda nowa informacja tylko utrudnia sprawę i odstrasza coraz więcej osób” – stwierdził. „To wszystko, co naprawdę możesz zrobić”.