O nas
Kontakt

Przebojowy lek czyni Novo Nordisk najcenniejszą firmą w Europie, detronizując LVMH

Laura Kowalczyk

Przebojowy lek czyni Novo Nordisk najcenniejszą firmą w Europie, detronizując LVMH

Duński producent leków zakończył dwuipółletnie panowanie francuskiej grupy luksusowej LVMH jako najcenniejszej firmy w Europie.

We wtorek rano cena akcji Novo Nordisk na europejskich giełdach nadal rosła, po tym jak duński producent farmaceutyczny zdetronizował francuską spółkę LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy) jako najcenniejszą spółkę na kontynencie, w oparciu o jej kapitalizację rynkową.

Jej dokładna wartość może się różnić w zależności od wahań cen akcji, ale cena akcji Novo Nordisk wzrosła o godzinie 11:00 czasu środkowoeuropejskiego i jest wyceniana na około 1317 koron duńskich (190 dolarów), co zwiększa łączną wartość firmy do około 428 miliardów dolarów.

Wydaje się, że firma umacnia swoją pozycję lidera po krótkim przejęciu LVMH w piątek w zeszłym tygodniu.

Jej pozycja rynkowa oznacza, że ​​jest warta więcej niż PKB swojego kraju: w zeszłym roku roczny PKB Danii wyniósł nieco ponad 400 miliardów dolarów.

Tymczasem cena akcji LVMH, największego na świecie sprzedawcy detalicznego towarów luksusowych, w dalszym ciągu spada wraz z kontynuacją wtorkowych notowań.

O godzinie 11:00 kształtował się poniżej 760 euro, co oznacza spadek o 1,8% w stosunku do pozycji zamknięcia w poniedziałek (772,60 euro). Wartość rynkowa LVMH wynosi nieco ponad 410 miliardów dolarów.

Tymczasem Novo przeżywa falę popytu na leki przeciwcukrzycowe i odchudzające Ozempic i Wegovy, co doprowadziło do rekordowego poziomu zysków i akcji Novo.

Wzrost cen dodatkowo odzwierciedla zaufanie inwestorów do decyzji duńskiego producenta leków o wprowadzeniu w poniedziałek Wegovy w Wielkiej Brytanii.