Opóźnione lub odwołane loty mogą skutkować odszkodowaniem i innymi świadczeniami.
Pracownicy lotnisk i linii lotniczych w całej Europie planują strajk w nadchodzących miesiącach, co spowoduje opóźnienia lub odwołanie tysięcy lotów w wyniku akcji protestacyjnych.
Ponieważ plany podróży mogą w tym roku zostać zakłócone, wiedza, jak sobie poradzić z odwołaniem lotów i pociągów, dużymi opóźnieniami oraz zagubionymi bagażami, jest ważniejsza niż kiedykolwiek.
Akcja protestacyjna może oznaczać, że personel naziemny lub załoga samolotu nie będzie pracować jak zwykle, co spowoduje opóźnienia i odwołania lotów w Europie i poza nią.
Nie będzie to miało wpływu na wszystkie loty, ale jeśli doszło do strajku linii lotniczych i zostałeś o nim poinformowany mniej niż 14 dni temu, być może należy Ci się odszkodowanie.
Jakie masz prawa w przypadku odwołania lotu?
W przypadku opóźnień lub odwołań linie lotnicze powinny informować pasażerów na bieżąco oraz zapewniać wyżywienie i zakwaterowanie (jeśli opóźnienie wymaga noclegu).
Według brytyjskiej strony internetowej Citizens Advice, jeśli Twój lot podlega prawu brytyjskiemu, linia lotnicza musi umożliwić Ci wybór między zwrotem kosztów a alternatywnym lotem do miejsca docelowego.
Jeśli nadal chcesz podróżować, Twoja linia lotnicza musi znaleźć Ci alternatywny lot, nawet jeśli jest to lot inną linią lotniczą.
Prawa pasażerów linii lotniczych w UE oznaczają, że jeśli Twój lot jest opóźniony o co najmniej dwie godziny w momencie odlotu, linia lotnicza musi zapewnić Ci opiekę (posiłki, napoje i, jeśli to konieczne, zakwaterowanie). Jeżeli to opóźnienie oznacza, że dotrzesz do miejsca docelowego z opóźnieniem przekraczającym 3 godziny, możesz być również uprawniony do rekompensaty finansowej.
Czy mogę ubiegać się o odszkodowanie, jeśli mój lot został odwołany lub opóźniony?
Możesz ubiegać się o odszkodowanie, jeśli Twój lot dotrze do miejsca docelowego z opóźnieniem większym niż trzy godziny. Kwota zależy od tego, jak daleko lecisz.
Według strony internetowej UE prawa pasażerów linii lotniczych w UE mają zastosowanie:
Jeśli Twój lot odbywa się na terenie UE i jest obsługiwany przez linię lotniczą z UE lub spoza UE
Jeśli Twój lot przylatuje do UE spoza UE i jest obsługiwany przez linię lotniczą z UE
Jeśli Twój lot wylatuje z UE do kraju spoza UE i jest obsługiwany przez linię lotniczą z UE lub spoza UE
Jeśli nie otrzymałeś jeszcze świadczeń (odszkodowanie, zmiana planu podróży, pomoc od linii lotniczej) z tytułu problemów związanych z lotem w ramach tej podróży zgodnie z odpowiednim prawem kraju spoza UE, liczy się
Jak ubiegać się o odszkodowanie
Powinieneś ubiegać się o odszkodowanie bezpośrednio od linii lotniczej, zamiast korzystać z internetowej usługi kompensacji lotów. Osoby trzecie pobiorą procent kwoty roszczenia w zamian za swoje usługi, dzięki czemu otrzymasz mniej pieniędzy.
Przeszukaj stronę internetową swojej linii lotniczej lub zadzwoń do jej działu obsługi klienta, aby uzyskać więcej informacji na temat przysługującego Ci odszkodowania.
Chociaż w pewnych okolicznościach możesz ubiegać się o odszkodowanie pieniężne, nie ma to zastosowania, gdy odwołanie lub opóźnienie wynika z „nadzwyczajnych okoliczności” – czynników niezależnych od linii lotniczej, takich jak ekstremalne warunki pogodowe.
Co się stanie, jeśli linia lotnicza nie będzie mogła odwieźć Cię do domu tego dnia?
Jeżeli opóźnienie lotu wymaga noclegu, linia lotnicza musi zorganizować i pokryć koszty zakwaterowania pasażerów, w tym transport do i z miejsca zakwaterowania.
Jeżeli w przypadku odwołania lub dużego opóźnienia lotu musisz samodzielnie zorganizować podróż i zakwaterowanie, linia lotnicza powinna zwrócić Ci uzasadnione koszty.
Powinieneś zachować kopie wszystkich rachunków i zarezerwować najtańszy dostępny alternatywny bilet i hotel, aby linia lotnicza mogła ułatwić Ci ubieganie się o odszkodowanie.
Co się stanie, jeśli Twój lot zostanie opóźniony o trzy lub więcej godzin?
Jeśli Twój lot jest opóźniony o ponad dwie godziny, masz prawo do pomocy w postaci bonów żywnościowych.
Masz również prawo do odszkodowania, jeśli Twój lot przyleciał z opóźnieniem większym niż trzy godziny, a wina leży po stronie linii lotniczej z powodu takich zdarzeń, jak problemy techniczne lub przepełnienie rezerwacji.
Pasażerowie mogą również otrzymać pełny zwrot pieniędzy, jeśli są opóźnieni o więcej niż pięć godzin i nie chcą już podróżować.
Jest mało prawdopodobne, że otrzymasz odszkodowanie, jeśli opóźnienie wynikało z czynników niezależnych od linii lotniczej, na przykład złej pogody lub zagrożenia bezpieczeństwa.
Jaką pomoc zapewniają linie lotnicze?
Oto, jaką pomoc zazwyczaj zapewniają linie lotnicze w przypadku opóźnienia lotu:
Przekąski i posiłki: rozsądna ilość jedzenia i napojów (często w formie bonów)
Komunikacja: Linie lotnicze mają obowiązek zapewnić środki komunikacji, takie jak dostęp do rozmów telefonicznych lub e-maili, w celu poinformowania pasażerów o opóźnieniu i przysługujących im prawach.
Zakwaterowanie: Jeżeli opóźnienie wymaga noclegu, linie lotnicze muszą zorganizować i opłacić zakwaterowanie oraz transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.
Transport alternatywny lub zwrot pieniędzy: Pasażerowie mogą wybrać pomiędzy zmianą rezerwacji na alternatywny lot lub otrzymaniem zwrotu pieniędzy.
Jeśli Twoja linia lotnicza nie może zapewnić pomocy, możesz za nią zapłacić i ubiegać się o zwrot kosztów później. W takim przypadku Urząd Lotnictwa Cywilnego zaleca, aby zachować rachunki i wydawać tylko tyle, ile jest konieczne.
Co się stanie, jeśli nie lecę samolotem do Wielkiej Brytanii/UE?
Jeśli nie podróżowałeś lotem objętym przepisami Wielkiej Brytanii lub UE, nie będziesz objęty programem odszkodowań za opóźniony lot w Wielkiej Brytanii/UE.
Większość linii lotniczych ma jednak umowny obowiązek zapewnienia pasażerom wyboru między późniejszym lotem, transportem alternatywnym lub zwrotem pieniędzy.
Jeśli Konwencja montrealska obejmuje Twoją linię lotniczą, możesz mieć możliwość ubiegania się o odszkodowanie za wszelkie straty spowodowane opóźnieniem.
Konwencja montrealska to traktat regulujący odpowiedzialność linii lotniczych w razie wypadków podczas lotów międzynarodowych.
Założona w 1999 r., ustanawia ujednolicone zasady dotyczące obrażeń lub śmierci pasażerów, utraty lub uszkodzenia bagażu oraz utraty lub opóźnienia ładunku.
Konwencja stanowi, że linie lotnicze ponoszą ścisłą odpowiedzialność za udowodnione szkody do określonego limitu pieniężnego, chyba że mogą udowodnić, że incydent nie był wynikiem ich zaniedbania lub został spowodowany wyłącznie przez osobę trzecią.
Sprawdź listę Konwencji Montrealskiej, aby sprawdzić, czy jesteś nią objęty. Twoja polisa ubezpieczenia podróżnego może również zapewniać ograniczoną ochronę w przypadku opóźnień, dlatego warto zapoznać się z Regulaminem.
Co się stanie, jeśli zarezerwowałem wakacje zorganizowane lub w biurze podróży?
Wszystkie firmy świadczące usługi w UE muszą przestrzegać przepisów dotyczących ochrony konsumentów. Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich stwierdza: „Jeśli rezerwujesz wakacje, wynajmujesz samochód, zakwaterowanie lub lot w UE, Norwegii lub Islandii i napotkasz jakiekolwiek problemy, Twoje prawa konsumenckie będą Cię chronić.
Jeśli Twój lot zostanie odwołany, Twój bagaż zaginie, rejs nie przebiegnie sprawnie lub przegapisz połączenie kolejowe, przepisy UE zapewnią Ci uzyskanie odszkodowania.”
W Wielkiej Brytanii biura podróży oferujące pakiety obejmujące lot i sprzedawane klientom muszą chronić Twoje pieniądze w ramach programu ATOL.
ABTA zapewnia również ochronę finansową brytyjskim konsumentom, którzy rezerwują wakacje za pośrednictwem członków ABTA. Ochrona ta gwarantuje, że konsumenci otrzymają zwrot pieniędzy lub pomoc, jeśli ich biuro podróży zakończy działalność.
Wakacje zorganizowane i rezerwacje agencyjne mogą zapewnić podróżnym dodatkową pewność i obsługę klienta.
„Rezerwacja za pośrednictwem profesjonalnego agenta daje Ci pewność, że jesteś chroniony w przypadku jakichkolwiek zmian w podróży” – mówi Sarah Davies, doradca ds. podróży w Life Begins with Travel.
„Nawet jeśli tylko po to, żeby mieć kogoś przy telefonie, kto poprowadzi Cię przez cały proces.
Davies wyjaśnia, że wiele internetowych biur podróży nie jest jednak członkami ABTA, dlatego ważne jest, aby wybrać firmę posiadającą ochronę zarówno ABTA, jak i ATOL, „aby nie stracić kieszeni i zapewnić sobie dobrą opiekę. „