O nas
Kontakt

„Fałszywe i zwodnicze”: dlaczego australijski organ ochrony konsumentów pozywa Qantas do sądu?

Laura Kowalczyk

„Fałszywe i zwodnicze”: dlaczego australijski organ ochrony konsumentów pozywa Qantas do sądu?

Australijski organ ochrony konsumentów wezwał do nałożenia rekordowej kary na Qantas za odwołane loty.

Australijski organ ochrony konsumentów wezwał do ukarania Qantas Airways rekordową grzywną za rzekomą sprzedaż biletów na tysiące odwołanych już lotów.

Qantas odwołał 1 na 4 loty w okresie od maja do lipca ubiegłego roku.

Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów złożyła w czwartek pozew przeciwko flagowemu przewoźnikowi w Sądzie Federalnym, zarzucając tej linii lotniczej fałszywe, wprowadzające w błąd lub oszukańcze postępowanie poprzez reklamowanie biletów na ponad 8 000 lotów w tym okresie, które zostały już odwołane, ale nie usunięte ze sprzedaży.

Przewodnicząca ACCC Gina Cass-Gottlieb stwierdziła, że ​​kara dla Qantas za rzekome naruszenie prawa konsumenckiego powinna być ponad dwukrotnie wyższa od rekordowej australijskiej grzywny w wysokości 125 mln dolarów australijskich (74 mln euro) nałożonej na Grupę Volkswagen w 2019 r. za wprowadzanie klientów w błąd co do poziomu emisji spalin z pojazdów swoich silników wysokoprężnych.

„Uważamy, że powinna to być rekordowa kara za to zachowanie” – Cass-Gottieb powiedziała Australian Broadcasting Corp.

„Będziemy zabiegać o karę, która podkreśli, że nie jest to tylko koszt prowadzenia działalności gospodarczej.

„Uważamy, że te kary były zbyt niskie. Uważamy, że kary powinny sięgać setek milionów, a nie dziesiątek milionów” – dodała.

Dlaczego ACCC pozywa Qantas do sądu?

Komisja podała, że ​​Qantas sprzedawał bilety średnio przez ponad dwa tygodnie po odwołaniu lotów, a w niektórych przypadkach aż do 47 dni.

Klienci, którzy kupili bilety przed odwołaniem lotów, byli o tym informowani średnio 18 dni po odwołaniu, a w niektórych przypadkach 48 dni później.

W rezultacie klienci mieli mniej czasu na dokonanie alternatywnych rezerwacji i mogli zapłacić wyższą cenę za lot o określonej godzinie.

Komisja podała, że ​​w jednym przypadku Qantas sprzedał 21 biletów na połączenie z Sydney do San Francisco zaplanowane na 29 lipca 2022 r. w terminie do 40 dni po odwołaniu tego lotu.

Qantas oświadczył, że w pełni odpowie na zarzuty komisji przedstawione w sądzie.

„Mamy wieloletnie podejście do zarządzania odwołaniami lotów, koncentrując się na zapewnianiu klientom opcji zmiany rezerwacji lub zwrotu pieniędzy. Jest to proces zgodny z powszechną praktyką wielu innych linii lotniczych” – czytamy w oświadczeniu Qantas.

„Należy zauważyć, że okres zbadany przez ACCC od maja do lipca 2022 r. był czasem bezprecedensowych wstrząsów dla całej branży lotniczej. Wszystkie linie lotnicze borykały się z nagłośnionymi problemami związanymi z bardzo trudnym ponownym uruchomieniem, a utrzymująca się niepewność na granicach, niedobory personelu w całej branży i dostępność floty powodowały wiele zakłóceń” – dodał Qantas.

AP
Przewodnicząca Australijskiej Komisji ds. Konkurencji i Konsumentów Gina Cass-Gottlieb rozmawia z mediami podczas konferencji prasowej w biurze ACCC w Sydney w Australii, 8 czerwca 2022 r.

Jaki zysk osiągnął Qantas w zeszłym roku finansowym?

Pozew wpłynął tydzień po tym, jak Qantas odnotował rekordowy zysk za rok finansowy kończący się 30 czerwca, po latach strat spowodowanych pandemią.

Zysk bazowy spółki za rok przed opodatkowaniem wyniósł 2,47 miliarda dolarów australijskich (1,48 miliarda euro) w porównaniu ze stratą w wysokości 1,86 miliarda dolarów australijskich (1,2 miliarda dolarów) w roku poprzednim.

Ustawowy zysk po opodatkowaniu za ostatni rok wyniósł 1,74 miliarda dolarów australijskich (1,04 miliarda euro).

Ponieważ Volkswagen złożył fałszywe lub wprowadzające w błąd oświadczenia dotyczące ponad 57 000 pojazdów z silnikiem Diesla importowanych do Australii w ciągu pięciu lat poprzedzających 2015 r., kara za każde naruszenie australijskiego prawa konsumenckiego wzrosła z 1,1 mln AU (656 000 EUR) do 10 mln AU (5,99 mln EUR).