O nas
Kontakt

Czy optymizm konsumentów powrócił do Niemiec wraz ze zbliżaniem się Świąt Bożego Narodzenia?

Laura Kowalczyk

Czy optymizm konsumentów powrócił do Niemiec wraz ze zbliżaniem się Świąt Bożego Narodzenia?

Czy optymizm konsumentów powrócił do Niemiec wraz ze zbliżaniem się Świąt Bożego Narodzenia? TylkoGliwice Business przygląda się temu.

Niemiecki indeks zaufania konsumentów GfK wzrósł w grudniu do -27,8 z -27,8 punktu w poprzednim miesiącu, co sugeruje, że konsumenci w największej gospodarce Europy są bardziej optymistyczni w obliczu wakacji pod koniec roku.

Indeks uwzględniający skłonność do zakupów, oczekiwania dochodowe oraz oczekiwania dotyczące cyklu koniunkturalnego wykazał jednak jedynie nieznaczny wzrost, co w dużej mierze można wytłumaczyć okresem świąt Bożego Narodzenia i świętami, które zwiększały skłonność konsumentów do zakupów.

Ogólny nastrój pozostaje jednak mocno zaburzony niepewnością, gdyż niemiecka gospodarka zmaga się ze skutkami powolnego wzrostu gospodarczego i słabszego niż oczekiwano popytu.

Produkt krajowy brutto (PKB) Niemiec spadł o 0,1% w trzecim kwartale (III kwartale) 2023 r. w wyniku ograniczenia wydatków prywatnych i zmian w stanie zapasów w związku z wysokimi stopami procentowymi i wzrostem inflacji.

Sektor produkcyjny również w dalszym ciągu boryka się z trudnościami, chociaż listopadowe dane dotyczące indeksu menedżerów zakupów w przemyśle (PMI) były nieco bardziej zachęcające i wzrosły do ​​42,3 z października 40,8.

Jednak dane Global Purchasing Managers’ Index dla tego kraju, które mierzą, czy warunki rynkowe kurczą się, stabilizują czy rosną, w listopadzie 2023 r. wyniosły 47,1. Oznacza to wzrost w porównaniu z 45,9 w październiku, a jednocześnie najwyższy od lipca.

Ale to nie wszystkie dobre wieści, gdyż wskaźniki PMI poniżej 50 wskazują na kurczenie się gospodarki. Dla Niemiec listopad był piątym z rzędu miesiącem spadku, który mógł zwiastować zbliżającą się recesję.

Oczekiwania dochodów na grudzień według niemieckiego wskaźnika zaufania konsumentów spadły do ​​-16,7 w porównaniu z 15,3 w listopadzie. Cykl koniunkturalny i oczekiwania gospodarcze pozostały zasadniczo stabilne na poziomie -2,3 w porównaniu z -2,4 w listopadzie.

Jednak oznak trwałego ożywienia gospodarczego było niewiele, jeśli w ogóle w ogóle, a większość wskaźników wskazywała po prostu na sezonową zmianę nastroju. Jest zatem bardzo prawdopodobne, że w styczniu zaufanie ponownie się załamie.

Co powoduje załamanie niemieckiej gospodarki?

Sektor budownictwa mieszkaniowego i nieruchomości to jeden z głównych powodów, dla których niemiecka gospodarka boryka się obecnie z trudnościami, przy znacznie niskim poziomie nowych zamówień. Szybciej anulowane są także istniejące zamówienia, co po nadrobieniu zaległości może doprowadzić do poważnego załamania się branży.

Ponadto niedawny kryzys budżetowy i zamrożenie wydatków publicznych dodatkowo przyczyniają się do i tak już chaotycznej sytuacji. Teraz wstrzymane zostały także inwestycje w zielone inicjatywy.

Kolejnym istotnym czynnikiem osłabienia gospodarki była rosnąca inflacja. Jednak w miarę stopniowego kontrolowania inflacji rośnie nadzieja, że ​​Europejski Bank Centralny (EBC) zakończy w ciągu najbliższego roku politykę zacieśnienia polityki pieniężnej.

Jeśli tak się stanie, powinien także znacznie zmniejszyć presję na stopy procentowe wywieraną na niemieckich konsumentów, co doprowadzi do wyższych wydatków konsumenckich w miarę wzrostu dochodów do dyspozycji.