Czy optymizm konsumentów powrócił do Niemiec wraz ze zbliżaniem się Świąt Bożego Narodzenia? TylkoGliwice Business przygląda się temu.
Niemiecki indeks zaufania konsumentów GfK wzrósł w grudniu do -27,8 z -27,8 punktu w poprzednim miesiącu, co sugeruje, że konsumenci w największej gospodarce Europy są bardziej optymistyczni w obliczu wakacji pod koniec roku.
Indeks uwzględniający skłonność do zakupów, oczekiwania dochodowe oraz oczekiwania dotyczące cyklu koniunkturalnego wykazał jednak jedynie nieznaczny wzrost, co w dużej mierze można wytłumaczyć okresem świąt Bożego Narodzenia i świętami, które zwiększały skłonność konsumentów do zakupów.
Ogólny nastrój pozostaje jednak mocno zaburzony niepewnością, gdyż niemiecka gospodarka zmaga się ze skutkami powolnego wzrostu gospodarczego i słabszego niż oczekiwano popytu.
Produkt krajowy brutto (PKB) Niemiec spadł o 0,1% w trzecim kwartale (III kwartale) 2023 r. w wyniku ograniczenia wydatków prywatnych i zmian w stanie zapasów w związku z wysokimi stopami procentowymi i wzrostem inflacji.
Sektor produkcyjny również w dalszym ciągu boryka się z trudnościami, chociaż listopadowe dane dotyczące indeksu menedżerów zakupów w przemyśle (PMI) były nieco bardziej zachęcające i wzrosły do 42,3 z października 40,8.
Jednak dane Global Purchasing Managers’ Index dla tego kraju, które mierzą, czy warunki rynkowe kurczą się, stabilizują czy rosną, w listopadzie 2023 r. wyniosły 47,1. Oznacza to wzrost w porównaniu z 45,9 w październiku, a jednocześnie najwyższy od lipca.
Ale to nie wszystkie dobre wieści, gdyż wskaźniki PMI poniżej 50 wskazują na kurczenie się gospodarki. Dla Niemiec listopad był piątym z rzędu miesiącem spadku, który mógł zwiastować zbliżającą się recesję.
Oczekiwania dochodów na grudzień według niemieckiego wskaźnika zaufania konsumentów spadły do -16,7 w porównaniu z 15,3 w listopadzie. Cykl koniunkturalny i oczekiwania gospodarcze pozostały zasadniczo stabilne na poziomie -2,3 w porównaniu z -2,4 w listopadzie.
Jednak oznak trwałego ożywienia gospodarczego było niewiele, jeśli w ogóle w ogóle, a większość wskaźników wskazywała po prostu na sezonową zmianę nastroju. Jest zatem bardzo prawdopodobne, że w styczniu zaufanie ponownie się załamie.
Co powoduje załamanie niemieckiej gospodarki?
Sektor budownictwa mieszkaniowego i nieruchomości to jeden z głównych powodów, dla których niemiecka gospodarka boryka się obecnie z trudnościami, przy znacznie niskim poziomie nowych zamówień. Szybciej anulowane są także istniejące zamówienia, co po nadrobieniu zaległości może doprowadzić do poważnego załamania się branży.
Ponadto niedawny kryzys budżetowy i zamrożenie wydatków publicznych dodatkowo przyczyniają się do i tak już chaotycznej sytuacji. Teraz wstrzymane zostały także inwestycje w zielone inicjatywy.
Kolejnym istotnym czynnikiem osłabienia gospodarki była rosnąca inflacja. Jednak w miarę stopniowego kontrolowania inflacji rośnie nadzieja, że Europejski Bank Centralny (EBC) zakończy w ciągu najbliższego roku politykę zacieśnienia polityki pieniężnej.
Jeśli tak się stanie, powinien także znacznie zmniejszyć presję na stopy procentowe wywieraną na niemieckich konsumentów, co doprowadzi do wyższych wydatków konsumenckich w miarę wzrostu dochodów do dyspozycji.