O nas
Kontakt

Od Finlandii po Niemcy – dlaczego niektóre lotniska radzą sobie ze śniegiem lepiej niż inne?

Laura Kowalczyk

Od Finlandii po Niemcy – dlaczego niektóre lotniska radzą sobie ze śniegiem lepiej niż inne?

Lotnisko w Helsinkach odśnieża pas startowy w zaledwie 11 minut. Dlaczego Wielka Brytania i Niemcy nie mogą zawsze robić tego samego?

W tym tygodniu lotnisko w Monachium zatrzymało się po obfitych opadach śniegu i marznącym deszczu, które uniemożliwiły bezpieczne wykonywanie lotów.

Pasażerowie w mediach społecznościowych wyrazili swoje oburzenie opóźnieniami i odwołaniami lotów. Jeden z użytkowników X (dawniej Twittera) zasugerował, aby niemieckie lotnisko zwróciło się do Helsinek w Finlandii po wskazówki.

„Proszę rozmawiać z lotniskiem w Helsinkach. Dużo więcej śniegu i znacznie trudniejsze warunki pogodowe” – napisali. „Mogą oczyścić pas startowy ze śniegu w 11 minut. Naprawdę nadszedł czas, aby podnieść poziom. ”

Dlaczego więc niektóre lotniska radzą sobie ze śniegiem lepiej niż inne?

Według lotniska w Monachium warunki pogodowe są nieporównywalne. Temperatury w pobliżu punktu zamarzania, takie jak te występujące w Niemczech, powodują powstawanie mokrego śniegu. Zwykle zamienia się w błoto pośniegowe i lód, które są trudniejsze do usunięcia niż suchy lód.

Tymczasem w krajach nordyckich, takich jak Finlandia, stale niższe temperatury zimą w zakresie minus 2–4°C sprawiają, że śnieg jest bardziej suchy i twardszy. Ten rodzaj proszku można łatwiej zmieść lub zdmuchnąć.

Jak zimowa pogoda wpływa na podróże lotnicze?

Lód i opady śniegu stwarzają trudne warunki dla podróży lotniczych, począwszy od poślizgu z pasa startowego po słabą widoczność.

Szczególnie dokuczliwe są marznące opady deszczu, takie jak te, które wystąpiły w Monachium w tym tygodniu.

Dzieje się tak, gdy przechłodzona woda zamarza w wyniku uderzenia w powierzchnie takie jak pasy startowe i samoloty. Jest to jeden z „najtrudniejszych elementów” w utrzymaniu lotniska, mówi TylkoGliwice Travel rzecznik Finavii, firmy odpowiedzialnej za utrzymanie sieci lotnisk w Finlandii.

„Kiedy przechłodzona woda pada na pas startowy lub powierzchnię samolotu, natychmiast zamarza. Zimą to samo zjawisko można zobaczyć na przedniej szybie samochodu” – wyjaśniają.

Samolot Lufthansy zaparkowany na pokrytym śniegiem lotnisku w Monachium, Niemcy, 2 grudnia 2023 r.
Samolot Lufthansy zaparkowany na pokrytym śniegiem lotnisku w Monachium, Niemcy, 2 grudnia 2023 r.

Według Światowej Organizacji Meteorologicznej (WMO) może to spowodować szybkie gromadzenie się lodu, które może być niebezpieczne dla statków powietrznych, sprzętu naziemnego i infrastruktury lotniskowej, takiej jak linie energetyczne.

W takich warunkach pasy startowe i samoloty muszą zostać odladzone, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas startu i lądowania.

Wilgotny śnieg szczególnie utrudnia przyleganie do powierzchni, takich jak samoloty i pasy startowe, dlatego należy go usunąć przed startem.

Śnieg komplikuje również proces załadunku bagażu na samolot i z samolotu, powodując opóźnienia w obsłudze naziemnej.

Usuwanie nagromadzonego śniegu to wyścig z czasem

Odladzając samoloty i pasy startowe podczas ciągłych opadów śniegu, lotniska muszą ścigać się z czasem, aby usunąć lód i wystartować, zanim ponownie się odrodzi.

Według WMO mają zazwyczaj 15 minut na pracę. Jeśli nie usuną lodu w tym terminie, w eksploatacji będzie mniej samolotów, a pasy startowe mogą zostać tymczasowo zamknięte. Zmniejsza to zdolność do startu i lądowania, co wywołuje efekt domina dla całego rozkładu lotów i kontroli ruchu lotniczego.

Opóźnione przyloty z innych miejsc docelowych również wpływają na godzinę odlotu lotu powrotnego. Konieczne jest wówczas złożenie wniosku o nowe zezwolenie na odlot i wjazd do kierowników kontroli ruchu lotniczego, takich jak Eurocontrol, co czasami może zająć kilka godzin.

Tam, gdzie opady śniegu są nieregularne, lotniska są mniej doświadczone i nie tak dobrze wyposażone, aby stawić czoła tym wyzwaniom.

Monachium nie jest jedynym europejskim lotniskiem, które zmaga się ze śniegiem. W grudniu ubiegłego roku londyńskie lotniska Gatwick, Heathrow i Stansted zostały zmuszone do tymczasowego zamknięcia pasów startowych ze względu na nastanie zimy, co spowodowało objazdy i tysiące odwołań lotów. Niektóre linie lotnicze odwołały loty z wyprzedzeniem w oczekiwaniu na zakłócenia pogodowe.

Nawet w śnieżnej Genewie w Szwajcarii lotnisko było zamykane z powodu zimowej pogody.

Niższe temperatury niosą ze sobą własny zestaw problemów

Chociaż lotniska w chłodniejszych krajach zwykle unikają pułapek związanych z mokrym śniegiem, borykają się one z własnym zestawem problemów.

Opady śniegu i marznąca mgła mogą prowadzić do inwersji temperatury, które ograniczają widoczność i powodują turbulencje. W temperaturach poniżej -20°C tworzenie się kryształków lodu może jeszcze bardziej pogorszyć widoczność.

Według WMO zimne powietrze zwiększa również siłę nośną skrzydeł powietrznych i może prowadzić do przeregulowania podczas lądowania.

Silny wiatr boczny, obfite opady śniegu i mróz mogą również prowadzić do ograniczeń kontroli ruchu lotniczego, które spowalniają ruch i zmniejszają liczbę startujących i lądujących lotów.

Oprócz problemów powodowanych przez przechłodzoną wodę „kolejną trudną sytuacją jest sytuacja, gdy zamieci towarzyszy wilgotna i mroźna pogoda” – dodaje Finavia. „Wtedy zamarzają silniki samolotów, a linie lotnicze muszą odladzać łopatki wentylatorów przed startem”.

Samochód pokryty śniegiem w Helsinkach zimą.
Samochód pokryty śniegiem w Helsinkach zimą.

Jak lotnisko w Helsinkach radzi sobie z zimową pogodą?

Finavia musi zmagać się z porą zimową, która rozpoczyna się w połowie października w Laponii i trwa w całym kraju od listopada do marca lub kwietnia.

„Nasze „snow-how” jest wynikiem lat rozwoju zawodowego, szkoleń, współpracy i determinacji” – mówi firma TylkoGliwice Travel. „Opracowaliśmy systematyczny i powtarzalny sposób pracy, aby coraz większe obszary można było sprzątać tak efektywnie, jak to tylko możliwe”.

Na lotnisku w Helsinkach flota składająca się z 200 pojazdów i maszyn, od pługów po opryskiwacze chemiczne, jest w pogotowiu do oczyszczenia trzech pasów startowych. Obsługiwane są przez 135 wykwalifikowanych i przeszkolonych pracowników utrzymania ruchu, z czego 75 jest rekrutowanych do pracy wyłącznie w sezonie zimowym.

Typowe zadania obejmują odśnieżanie i odśnieżanie, zamiatanie, monitorowanie stanu pasów startowych oraz działania zapobiegające oblodzeniu.

Kontrola ruchu lotniczego i obsługa lotniska stale ze sobą rozmawiają, aby uzgodnić harmonogram oczyszczenia pasa startowego. Firmy zajmujące się obsługą naziemną i linie lotnicze również muszą być na bieżąco, aby zapewnić płynność operacji.

Helsinki mają jeszcze mniej czasu na oczyszczenie pasów startowych o długości 3500 metrów i szerokości 60 metrów, które trwają 13 minut. Zwykle są w stanie wykonać to zadanie w 11 minut, korzystając ze środków przeciwoblodzeniowych oraz starannie zaplanowanych i przećwiczonych schematów zamiatania w celu usunięcia śniegu. Podczas gdy jeden z trzech pasów startowych lotniska jest oczyszczany, pozostałe dwa pozostają czynne.

Ciągniki wyposażone w szczotki przednie służą do odśnieżania żółtych linii wyznaczających drogę, którą pilot podąża po asfalcie do pomostów dla pasażerów.

Kiedy jednak burza śnieżna i oblodzenie wystąpią jednocześnie, nie zawsze da się uniknąć opóźnień. Dzieje się tak dlatego, że silniki lotnicze również wymagają odladzania, co zwiększa wykorzystanie zasobów.

W typowym roku Helsinki od jednego do trzech razy nawiedzają warunki pogodowe tak trudne, że mają one znaczący wpływ na ruch lotniczy. Po takich sytuacjach interesariusze portów lotniczych spotykają się, aby podsumować i omówić obszary wymagające poprawy, mówi Finavia.

„Decyzja o zamknięciu działalności, jeśli wszystkie rozsądne środki nie przyniosą skutku, jest rozsądna, a nie porażką” – dodaje, podkreślając, że bezpieczeństwo jest zawsze najważniejszym czynnikiem.

Jak porównują się przygotowania na londyńskim lotnisku?

Chociaż fińskie rozwiązania typu „snow-how” są wiodące w branży, inne lotniska również mają opracowane solidne plany na wypadek niesprzyjających warunków pogodowych.

Na przykład na lotnisku London Gatwick ponad 350 pracowników jest przeszkolonych w zakresie usuwania śniegu i lodu – podaje lotnisko TylkoGliwice Travel.

Strategia odśnieżania obejmuje wiele pługów odśnieżających, odśnieżarek i odladzaczy. Usuwanie śniegu i odladzanie pasów startowych może zająć kilka minut, ale może potrwać dłużej, w zależności od rodzaju pogody i formacji pojazdów.

Na potrzeby stanowisk postojowych dla samolotów i strategii oczyszczania dróg w strefie operacyjnej lotniska wykorzystuje 20 małych pługów i pojazdów do odladzania oraz 30 ciągników, które są wyposażone w pług lub szczotkę z przodu pojazdów.

Lotnisko posiada również ponad 352 000 litrów środka do odladzania powierzchni i ponad 25 000 kg środka odladzającego w postaci stałej, który jest stosowany do oczyszczania obszarów o dużym natężeniu ruchu i ciągów komunikacyjnych, a także może przechowywać 300 000 litrów płynów do odladzania samolotów. W przypadku zakłóceń dostępne są dwa odległe obszary odladzania.

Lotnisko co roku testuje swoje plany dotyczące pogody na zimę, przeprowadzając operacje na żywo i symulując scenariusze.

Charakterystyka zimowej pogody jest trudna do przewidzenia

Przygotowanie na zimową pogodę nie jest tak proste, jak prognozowanie temperatur i opadów śniegu.

Według WMO obliczanie rodzaju śniegu i opadów śniegu z dokładnością niezbędną do wydajnego zarządzania lotniskiem wymaga wysoce specjalistycznych możliwości przewidywania przy użyciu równań opartych na trendach temperatury i lokalizacji oraz modelowaniu fazy lodowej.

„Przygotowania do następnej zimy rozpoczynają się zaraz po zakończeniu poprzedniego sezonu” – mówi Finavia.

Odbywa się to w ścisłej współpracy z organizacjami eksperckimi, takimi jak Fiński Instytut Meteorologiczny, który dostarcza dokładnych i aktualnych informacji na temat zjawisk pogodowych wpływających na ruch lotniczy – dodaje. Pomaga to lotniskom w odpowiednim przygotowaniu zasobów.